Китайският производител се готви за битка с CATL и BYD в надпреварата при твърдотелните батерии
Китайският автомобилен производител Chery Automobile обяви, че е разработил нов тип твърдотелна батерия, която може повече от два пъти да увеличи пробега на електрическите автомобили и същевременно да бъде изключително безопасна при тежки условия. Компанията планира да въведе технологията на пазара през 2027 г., но заради новите експортни ограничения на Китай, тя може никога да не достигне до Северна Америка.
Chery е четвъртият по големина автомобилен производител в Китай по обем на продажбите и се очаква да бъде най-големият износител на автомобили в страната, изпреварвайки BYD, през първите шест месеца на 2025 г., според данни на Bloomberg Intelligence. Компанията произвежда изцяло електрически модели, плъгин хибриди и автомобили с двигатели с вътрешно горене под марките Chery, Exeed, Omoda, Jetour и iCar. С навлизането си в сферата на твърдотелните батерии, Chery се превръща в още един сериозен конкурент за лидери като BYD и CATL.
Експертите в бранша смятат твърдотелните батерии за решаващ пробив, който може да премахне притесненията, свързани с пробега, и да съкрати времето за зареждане. Тези батерии се отличават и с висока издръжливост в сравнение с традиционните литиево-йонни аналози. Някои китайски и западни производители вече са започнали тестове на прототипни автомобили с твърдотелни батерии, а в Китай се продават няколко модела с полутвърдотелни батерии, използващи гелообразен електролит.
Според китайската новинарска агенция Cailian News Agency, Chery е представила прототипен модул на твърдотелна батерия с енергийна плътност от 600 ватчаса на килограм (Wh/kg). Това е повече от два пъти над средната енергийна плътност на литиево-йонните батерии на пазара днес. Подобна стойност е почти безпрецедентна в индустрията и ако Chery успее да я комерсиализира, това би осигурило пробег от 1300 км според оптимистичния китайски тестов цикъл (CLTC).
По време на конференцията Chery Global Innovation, компанията заяви, че новата батерия използва катод, богат на литий и манган, както и „полимеризиран на място твърд електролит“. Според проучване, което се очаква да бъде публикувано през 2025 г. в академичното списание Royal Society Of Chemistry, този тип електролити се формират директно в самата клетка чрез сложен електрохимичен процес, вместо да се произвеждат отделно и след това да се вграждат.
От Chery твърдят, че техният модул с твърдотелна батерия е преминал успешно изключително тежки изпитания и е продължил да доставя енергия. Проведени са тестове за безопасност, като пробиване с пирон, при които батерията не се е запалила и не е отделяла дим. Компанията планира пилотна програма за следващата година, последвана от по-широко пазарно въвеждане през 2027 г. Ако този амбициозен график бъде спазен, Chery може да изпревари BYD и CATL в предлагането на твърдотелни батерии.
В същото време Китай активно се стреми да разшири технологичното си лидерство и да затвърди предимството си в производството на батерии. Миналата седмица страната обяви контрол върху износа на литиево-йонни батерии, катоди, графитни аноди и оборудване за производството им. Специален акцент е поставен върху ограничаването на износа на батерии с енергийна плътност над 300 Wh/kg, както и на модерната литиево-желязо-фосфатна (LFP) технология. Тези мерки не са пълна забрана, а по-скоро регулират и ограничават търговията с тези стоки.
Въпреки това, автомобилните производители отдавна обявяват впечатляващи данни за пробег с бъдещи твърдотелни батерии, но досега нито едно от тези обещания не се е материализирало. Дори и при успех, първоначалните приложения вероятно ще бъдат в луксозни или спортни модели от най-висок клас. Масовото навлизане на технологията на пазара може да отнеме значително повече време.
Последвайте ни в Google News