Много от екстрите, които днес приемаме за даденост – като сервоуправлението на волана или електрическите стъкла – някога са били рядкост. Още по-назад в историята те е трябвало да бъдат изобретени за първи път. През 50-те години на миналия век се появяват редица луксозни иновации, а моделът в центъра на нашето внимание днес, Chrysler Imperial от 1951 г., е първият, който предлага две от тях в масово производство. Въпреки това малцина си спомнят за този автомобил с наистина впечатляващ дизайн.
Флагманът на Chrysler за своето време
Chrysler Imperial от 1951 г. е част от шестото поколение на модела и е позициониран като флагман в гамата на марката. Той представя за първи път в масов автомобил сервоуправление и напълно електрически стъкла. Предлагал се е като купе, модел с твърд покрив и кабриолет, като е имал по-малко хромирани елементи в сравнение с по-ниския клас Chrysler New Yorker.
Две революции в един автомобил
Въвеждането на стандартни дискови спирачки само по себе си е било огромен пробив, но Chrysler не спират дотук с революционните иновации. Две години по-късно Chrysler Imperial губи голяма част от хромираните си елементи, опростява вида на радиаторната решетка и получава по-минималистичен интериор. Именно този модел представя пред света първите напълно електрически стъкла, монтирани някога в сериен автомобил, заедно с първата традиционна система за сервоуправление на волана.
Важно е да се отбележи, че макар стъклата на Imperial от 1951 г. да са първата изцяло електрическа система, те не са първите автоматизирани стъкла изобщо. През 20-те години на миналия век са съществували механични конфигурации, които използват пружинен механизъм за автоматично вдигане на стъклото. През 40-те години Ford и General Motors монтират хидроелектрически стъкла в избрани модели, но тези системи използват хидравлична течност в комбинация с електричество.
Сякаш това не е било достатъчно, през същата 1951 г. инженерите на Chrysler представят и първата версия на своя най-известен двигател: Hemi V8. Първото поколение носи името FirePower и е с работен обем от 331 кубични инча (5.4 литра). Агрегатът първоначално е разработен за използване в изтребителите Republic P-47 Thunderbolt преди края на Втората световна война. След края на конфликта обаче двигателят е преработен за употреба в автомобили.
Под капака: Технически характеристики
Двигател: 5.4-литров атмосферен V8 (331 куб. инча)
Мощност: 180 к.с.
Въртящ момент: 423 Нм
Ускорение от 0 до 100 км/ч: около 14 секунди
Максимална скорост: 172 км/ч
Собствено тегло: 1 987 кг
Новият за времето си Chrysler FirePower Hemi V8 е бил технологично чудо. Благодарение на авиационните си корени, двигателят е оборудван с полусферични глави, които позволяват по-голяма повърхност за изгаряне на горивната смес. На практика това означава повече мощност при по-малък работен обем. Недостатъците на оригиналния FirePower обаче са неговият сложен и капризен клапанов механизъм и голямото му тегло. Освен това той заема повече място под капака в сравнение с други двигатели с подобен обем.
Мощността на двигателя FirePower се управлява от четиристепенна полуавтоматична скоростна кутия, която Chrysler нарича Fluid-Torque Drive. Единствената опция за задвижване е била на задните колела. Окачването е с независима конфигурация на предния мост и цял заден мост, поддържан от листови ресьори и тръбни амортисьори. Спирачната система е поверена на дискови спирачки Ausco.
Името Imperial живее дълъг живот
През 1955 г. Chrysler взема решението да обособи популярния си модел Imperial в напълно самостоятелна марка. Причината за този ход е желанието Imperial да се конкурира директно с Cadillac и Lincoln, тъй като по това време повечето потребители сравняват Chrysler с марки като Buick и Mercury. Стратегията има умерен успех, но производството на марката е прекратено след моделната 1983 г. Дотогава повечето хора вече наричат автомобилите Imperial с името Chrysler Imperial. За това без съмнение допринася и фактът, че Chrysler поставя името си върху всички модели на Imperial до 1971 г. – същата година, в която Imperial представя първата в света серийна антиблокираща спирачна система.
Краткотрайно възраждане и край на една епоха
След като името Imperial се завръща под шапката на Chrysler, производството на модела е спряно до 1990 г. Тогава базираният в Детройт производител решава да възроди старото име за последен път. Целта е новият модел да замени Chrysler Fifth Avenue, който по онова време се смята за остарял и неконкурентоспособен. Това последно поколение на Imperial обаче е замислено само като временно решение, докато инженерите на компанията разработват новата платформа Chrysler LH. През 1994 г. базираният на LH платформата модел LHS заменя Imperial, слагайки край на близо 70-годишната история на това име, белязана от възходи и падения.
Като се има предвид огромният брой иновативни функции, с които се свързва името Imperial, историята му може да се определи като една от най-забележителните в автомобилната индустрия.
Последвайте ни в Google News