Новият Citroen C3 Aircross излиза на сцената, за да предизвика Dacia Jogger за титлата на най-добър бюджетен седемместен автомобил. Дълго време единствената достъпна опция за превоз на седем души беше покупката на автомобил втора ръка, но този сегмент вече има нови конкуренти.
Citroen C3 Aircross
Новият C3 Aircross е значително по-ръбест от своя предшественик. Някои от дизайнерските детайли са вдъхновени от ексцентричната концепция Oli, най-вече оформлението на светлините. Въпреки това, серийният модел не е възприел по-смелите черти на прототипа. Вместо нестандартния дизайн с изнесена напред кабина, продуктовият автомобил има по-мек и неопределен вид. Комбинацията от заоблени пластмасови предпазители на калниците в рамките на квадратни метални панели също изглежда странно.
Dacia Jogger
Подобно на своя конкурент, Jogger също е базиран на платформа за малък градски автомобил – в основата си това е удължена версия на шасито, използвано от актуалния Sandero. Вътрешното пространство обаче няма нищо общо със средностатистически супермини, макар че цената не е далеч от тази на някои по-луксозни малки хечбеци. Цените за Jogger започват малко над 20 000 британски лири, а тестваната хибридна версия в ниво на оборудване Expression струва 23 305 лири.
Очаква се моделът скоро да получи ново задвижване, заимствано от SUV модела Bigster. То ще включва 1.8-литров двигател вместо сегашния 1.6-литров, както и по-мощен електромотор, с което общата мощност ще се увеличи с 10 к.с. до 155 к.с.
Dacia се стреми да бъде възприемана не само като бюджетна марка, но и като производител на здрави автомобили за приключения. Това е отразено в опционалните пакети. Срещу доплащане пакетът Sleep Pack + превръща задната част на Jogger в спалня. След премахване на третия ред седалки се монтира рамка за легло с кутия за съхранение, върху която се поставя матрак, а затъмняващи щори осигуряват уединение. Предлага се и палатка, която се прикрепя към отворения багажник.
Директно сравнение
Поведение на пътя
Характерното за Citroen меко возене присъства, но по неравни пътища липсата на контрол върху каросерията в сравнение с по-твърдата Dacia може да създаде усещане за нестабилност. Jogger се усеща по-отзивчив и по-компактен от C3 Aircross, с изключение на ниските скорости, където радиусът му на завой е голям. Citroen обаче е по-рафиниран – при движение по магистрала в Jogger се чува повече шум от вятъра и гумите.
Технологични акценти
И двата автомобила използват хибридно задвижване, но системата на Jogger е по-сложна. Един електромотор осигурява хибридната асистенция, а друг контролира предавките на шестстепенната трансмисия без съединител. Според Dacia тази сложност е ключът към ефективността. Системата на C3 Aircross е по-проста: 1.2-литров турбобензинов двигател е подпомаган от електромотор, а задвижването се предава чрез шестстепенна скоростна кутия с двоен съединител.
Цена и експлоатационни разходи
За седемместен автомобил, постигнатият по време на теста разход на гориво от хибридния C3 Aircross е доста добър. Но Jogger се представи още по-добре, постигайки по-нисък разход при смесени условия на шофиране. Ситуацията е подобна и с остатъчната стойност – тази на Citroen е добра, но на Dacia е дори по-висока. И двете марки предлагат конкурентни финансови условия и отлично съотношение цена-качество.
Практичност и пространство
Компактните размери на C3 Aircross са ключов фактор, който може както да привлече, така и да отблъсне купувачите. За някои възможността да се поберат седем седалки в толкова малък автомобил ще бъде голямо предимство. Други обаче ще оценят как по-големият Jogger използва размерите си. Третият ред на Citroen е подходящ само за деца, а багажното пространство е почти нулево, когато седалките се използват.
Безопасност
Все още не е известно как новият Citroen ще се представи на краш тестовете на Euro NCAP, но автомобилът е оборудван с шест въздушни възглавници и стандартен набор от асистиращи системи. Сред тях са автономна система за аварийно спиране, разпознаване на пътни знаци и предупреждение за напускане на лентата.
За сравнение, Dacia Jogger получи само една звезда от NCAP през 2021 г. Причината за ниската оценка беше липсата на достатъчно системи в помощ на водача, включително неспособността на аварийната спирачка да разпознава пешеходци.
Собственост и качество
През последните години собствениците на Citroen са до голяма степен доволни от своите автомобили. Марката заема 16-о място от общо 31 производители в проучването за удовлетвореност на собствениците Driver Power за 2025 г., изпреварвайки много от популярните брандове. Dacia също присъства в този списък, но се класира на 29-о място.
По отношение на усещането за качество, интериорът на Citroen не изглежда толкова бюджетен. Това се дължи на по-модерния дизайн на кабината и разнообразието от използвани материали.
Финална оценка
Победител: Dacia Jogger
Този сравнителен тест показва, че Jogger е срещнал най-сериозния си конкурент досега, както по концепция, така и по възможности. Въпреки това, Dacia все пак печели нашето одобрение с малка преднина. За същата цена като Citroen, румънският модел предлага повече пространство и гъвкавост – най-важните фактори при практични седемместни автомобили като тези. Citroen показва, че при Jogger има място за подобрение, най-вече по отношение на комфорта при дълги пътувания. Въпреки това ниските експлоатационни разходи и високата остатъчна стойност помагат на Dacia да спечели тази надпревара.
Второ място: Citroen C3 Aircross
Citroen дава на купувачите нова възможност в по-достъпния сегмент на седемместния пазар. Цената му е по-ниска от тази на всички конкуренти, с изключение на Dacia, което го прави привлекателен избор. За някои по-компактните размери ще бъдат предимство, но това достига границите на възможното по отношение на вътрешното пространство за седемместен автомобил. Третият ред седалки е малък, а багажникът е почти неизползваем, когато те са вдигнати. Въпреки това автомобилът е по-комфортен, по-бърз и интериорът не изглежда толкова бюджетен, колкото този на Jogger. В зависимост от приоритетите, той все още заслужава внимание.
Допълнителни съображения
При Citroen C3 Aircross, ако седем места не са задължителни, може да се спести от опционалния трети ред. Така автомобилът се превръща в просторен петместен модел, при който вторият ред седалки е изнесен назад за повече място за коленете, а обемът на багажника нараства до 460 литра.
Dacia от своя страна предлага гама от аксесоари, които правят кабината на Jogger още по-практична.
Последвайте ни в Google News