Corvette E-Ray: Хибридна мощ и задвижване на четирите колела

Американският спортен автомобил допълва своя V8 двигател с електромотор в хибридната версия E-Ray

Преди десет години идеята за Corvette със средно разположен двигател, хибридно задвижване и задвижване на четирите колела би звучала като научна фантастика. Днес обаче този автомобил е реалност.

Моделът Corvette E-Ray, който вече се продава от няколко години в САЩ, пристига и в Европа. Той заема място в средата на гамата, позициониран между стандартния Stingray и екстремния Z06, който изглежда сякаш е избягал от състезателната писта. Важно е да се отбележи, че и трите версии вече се предлагат с десен волан.

Мощните хибридни спортни автомобили вече не са изненада – Lamborghini, Ferrari, Porsche и Mercedes-AMG имат поне по един такъв модел. Въпреки това има нещо любопитно в това една ревяща американска икона да се обърне към електрическото задвижване и успокояващия ефект на задвижването на предния мост. Въпросът е дали тези елементи подобряват изживяването зад волана, или го развалят.

Дизайн и задвижване

За разлика от модели като Ferrari SF90 Stradale и Lamborghini Revuelto, Corvette E-Ray не е плъг-ин хибрид и не разполага с няколко електромотора. Системата му разделя задвижването по оси. Отзад се намира същият V8 „small-block“ двигател LT2, който задвижва и стандартния Stingray, като предава мощността към задните колела чрез осемстепенна трансмисия с двоен съединител.

На предната ос е монтиран компактен AC електромотор, който добавя 162 к.с. и до 170 Нм въртящ момент. Той се захранва от малка батерия с капацитет 1,9 кВтч, разположена в централния тунел между седалките. Тази система добавя както производителност, така и увереност при всякакви условия, без да отнема от практичността на автомобила.

Капацитетът на батерията не е достатъчен за продължително шофиране само на ток, въпреки че е възможно автомобилът да потегли в режим „Stealth“ и да измине първите шест до осем километра в пълна тишина. Според Оливър Гавин, пилот на Corvette Racing в Льо Ман и част от екипа за разработки на шосейни автомобили, батерията не може да осигури пълна електрическа подкрепа за цяла бърза обиколка на „Нюрбургринг“.

Въпреки това на пътя, освен ако не бягате от полицията, батерията постоянно възстановява енергия при спиране и от двигателя. Това гарантира, че при всяко рязко ускорение автомобилът разполага с пълната си комбинирана мощност от 643 к.с. В режим Track може да се избере настройка Charge+, която леко намалява скоростта на разреждане на батерията, но увеличава времето за обиколка с около 4%.

Макар системата да е проста за хибриден спортен автомобил, тя увеличава значително теглото. Със своите 1907 кг E-Ray е с цели 252 кг по-тежък от Stingray. Част от тази разлика се дължи на по-широкото шаси и по-големите колела и гуми, които са същите като при Z06. Задните гуми с широчина 345 мм са идентични с тези на Lamborghini Revuelto.

Наличието на електромотор и задвижващи валове отпред увеличава неокачената маса, което е частично компенсирано от стандартните за E-Ray карбон-керамични спирачки. Както при всички Corvette от поколението C8, окачването е с двойни носачи и магнитореологични амортисьори.

Интериор

Кабината на E-Ray е почти идентична с тази на стандартния Stingray. Възприеманото качество е високо – кожата е мека, но добре опъната, а опционалните карбонови елементи са отлично интегрирани. Всеки, който има остарели представи за интериора на Corvette, ще бъде приятно изненадан от поколението C8.

Версията E-Ray получава нови опции за дигиталния приборен панел, които показват състоянието на батерията и разпределението на мощността между осите. Единствената друга съществена промяна е малък бутон до дясното коляно на водача за режима Charge+, който зарежда батерията с максимална скорост.

Тъй като поколението C8 е проектирано с мисъл за хибридно задвижване, няма компромиси с вътрешното пространство. Багажното пространство е почти непроменено, като Chevrolet посочва намаление от едва 1,8 литра в обема на отделението зад двигателя. Автомобилът запазва и малкия си преден багажник, което го прави сравнително практичен за стандартите на моделите със средно разположен двигател.

E-Ray обаче споделя и някои от ергономичните недостатъци на стандартния модел, включително високата позиция на седене и дългият ред от малки, трудни за разчитане бутони, който разделя водача от пасажера. От друга страна, тези, които предпочитат физически бутони за управление на климатичната система, ще харесат този дизайн.

Цветният индикатор на централния дисплей, който в реално време показва колко електрическа енергия се използва или генерира при спиране, само потвърждава това, което инстинктите подсказват: хибридната система на E-Ray е интегрирана изключително ненатрапчиво.

Двигател и динамика

Автомобилът се движи предимно в класически режим със задно предаване и V8 двигател. При спокойно шофиране в режим Tour, единствената реална разлика между E-Ray и стандартния Stingray е малко по-тежкото усещане във волана и една идея по-осезаема инерция при смяна на посоката. В този сценарий поведението на колата не е особено вълнуващо.

Нещата стават по-интересни при преминаване към режими Sport или Track и при по-смело натискане на педала на газта. Двигателят е атмосферен, така че добрата отзивчивост е очаквана, но дори и с тази нагласа E-Ray реагира изключително пъргаво. Електрическата помощ обаче спира да действа над 241 км/ч, след което допълнителното тегло се превръща в пасив до достигане на максималната скорост от 290 км/ч.

Задвижването не ви удря с внезапен прилив на въртящ момент. Подаването на електрическа мощност е до голяма степен пропорционално на работата на двигателя. Електрическата тяга на предния мост се усеща най-силно, когато и задният мост получава пълна мощност, като в този момент E-Ray е зашеметяващо бърз. При високи обороти се чува и изкуствено подсилен звук, какъвто липсва при чисто бензиновите версии на Corvette. Може да звучи пресилено, но е направено по начин, който европейските конкуренти не биха си позволили.

Макар E-Ray да разполага с изцяло електрически режим, той едва ли ще се използва често. Трябва да бъде избран преди пълното стартиране на автомобила, а скоростта е ограничена до едва 72 км/ч, с пробег под осем километра. Както подсказва името му Stealth, режимът е предназначен по-скоро за тихо потегляне, за да не се безпокоят съседите.

Цена и позициониране на пазара

E-Ray не е евтин, но цената му е значително по-ниска от тази на конкуренти със сходна мощност, а опционалното оборудване е на разумни цени за този клас автомобили. Стартовата цена е 153 440 паунда – малко повече от новото Porsche 911 Carrera 4 GTS „T-Hybrid“, като цените се изравняват, ако към Porsche се добавят опционалните карбоново-керамични спирачки.

Базовият модел в гамата, Stingray 3LT, започва от 105 890 паунда, докато върховият Z06 струва 182 920 паунда. Конкретният автомобил от теста е оборудван с карбонови джанти на стойност 9460 паунда и допълнителни карбонови елементи за няколко хиляди паунда. Повечето купувачи на E-Ray обаче ще бъдат привлечени от характерната харизма на Corvette, а фактът, че вече могат да я получат с умерено електрическо задвижване, което осигурява безпрецедентна динамика и използваемост в реални условия, е само плюс.

Това не е първият нестандартен хибриден спортен автомобил със средно разположен двигател, задвижване на четирите колела и GT характер. Подобна концепция предложи и Honda NSX през 2016 г. E-Ray обаче е по-малко сложен и по-ангажиращ за шофиране.

Важен факт е, че за първи път Corvette – във версиите Stingray, E-Ray и Z06 – се предлага с десен волан. Всички модели идват с гаранция от близо 100 000 км. Chevrolet обаче не следва практиката, която става все по-честа в сферата на суперавтомобилите, да включва разходите за някои от плановите обслужвания в покупната цена.

Що се отнася до разхода на гориво, E-Ray няма да ви спести много пари, но никой не купува хибриден спортен автомобил с цел икономия. Не очаквайте разход под 12-13 л/100 км при спокойно шофиране и значително повече, ако искате да освободите пълната мощ на 6.2-литровия V8 двигател.

Заключение

В САЩ голяма част от маркетинговата стратегия зад E-Ray набляга на предимствата му като спортен автомобил със задвижване на четирите колела, подходящ за региони с тежки зими. Но добавянето на електрическо задвижване носи и ново ниво на динамика, и по-широка привлекателност за тези, които не търсят рекорди на пистата.

Електрификацията добавя както производителност, така и сигурност в управлението на този американски спортен герой. Въпреки че автомобилът е тежък, той умело прикрива теглото си, а задвижването на четирите колела вдъхва увереност и универсалност. Компактната хибридна система не отнема от практичността, а V8 двигателят запазва своя чар. Сред недостатъците остават високата позиция на седене, която Chevrolet все още не е коригирал, както и силно ограниченият пробег в изцяло електрически режим. За европейските купувачи E-Ray изглежда като най-балансираният и привлекателен вариант на Corvette.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации