Cupra Formentor VZ5 (2026): Тест на върховия SUV с 390 к.с.

Върховият модел, който Cupra заслужава

Cupra най-сетне представи достоен флагман за марка, която се гордее с усещането зад волана. Очаква се цената да бъде висока за този клас, но динамиката, оборудването и възможностите напълно я оправдават. Още по-привлекателен е фактът, че Cupra Formentor VZ5 предлага нещо уникално в гамата на марката – комбинация от петцилиндров бензинов двигател с гъвкавостта на каросерията и шасито на Formentor.

С новия Formentor VZ5 амбицията на Cupra да се утвърди като спортното подразделение в групата на Volkswagen направи сериозна крачка напред. Испанската марка може и да напредва с плановете си за преминаване към електрически автомобили, но душата на Cupra се крие именно в модели като този.

Петцилиндров двигател от Audi

Formentor е кросоувърът на Cupra в C-сегмента, който досега се предлагаше с конвенционални бензинови и plug-in хибридни задвижвания. Върховата версия разчиташе на четирицилиндров двигател с около 335 к.с. За да създадат истински флагман обаче, от Cupra осъзнаха, че се нуждаят от нещо по-впечатляващо. Резултатът е VZ5, който ще бъде произведен в ограничена серия от едва 4 000 бройки за цял свят. Очаква се моделът да пристигне на пазара в средата на 2026 г.

Както подсказва името, ключовото подобрение е турбокомпресираният петцилиндров бензинов двигател. 2,5-литровият агрегат е зает от Audi и генерира впечатляващите 390 к.с. и 480 Нм въртящ момент. Мощността се предава към система за задвижване на четирите колела чрез седемстепенна трансмисия с двоен съединител, оборудвана със същия заден диференциал с векторно разпределение на въртящия момент, какъвто се среща при Audi RS 3 и Volkswagen Golf R. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4,2 секунди, а максималната скорост достига 278 км/ч.

Специални настройки на шасито

Шасито също е претърпяло сериозни промени, включително намаляване на височината с 10 мм, адаптивни амортисьори (DCC) като стандартно оборудване, уникални 20-инчови ковани алуминиеви джанти и мощна спирачна система с шестбутални апарати Akebono и предни дискове с диаметър 375 мм.

В интериора спортният характер е подчертан от отличните спортни седалки на Cupra и нови LED индикатори за смяна на предавките. Макар тези елементи да са подбрани от арсенала на VW Group, Formentor VZ5 предлага няколко уникални за себе си комбинации, които му придават собствен характер.

Усещане зад волана

Характерът на задвижващия агрегат е очевиден още с натискането на стартовия бутон на волана. Агресивният звук от специфичните, вертикално разположени ауспухови тръби изпълва купето, като усещането е за автентичен, а не изкуствено подсилен през високоговорителите звук, което е положително.

При потегляне обаче се усеща относителната възраст на тази комбинация от двигател и скоростна кутия. Агрегатът не е от най-отзивчивите в ниските обороти, а трансмисията с двоен съединител изглежда калибрирана по-меко с цел удължаване на живота ѝ. Режимите Eco и Normal правят автомобила леко муден, но те така или иначе не отговарят на същността на този модел. Най-добре е да се премине директно в режим Cupra и да се насладите на огромната мощ.

В по-агресивните режими цялостното усещане зад волана е много по-динамично, но най-силно впечатление прави шасито. С по-твърдите настройки на амортисьорите комфортът намалява, но възможността за фина настройка през индивидуалния режим дава на VZ5 невероятна гъвкавост. Управлението е прецизно и отзивчиво, а спирачките имат изключителна сила.

Практичност и цена

Най-хубавото е, че тази динамика идва в пакет, който е значително по-универсален от традиционен „хотхеч“ (мощен спортен хечбек). Обемът на багажника от 420 литра е по-голям от този на повечето конкуренти, а на задните седалки има достатъчно място за двама, дори трима души. Обновената инфоразвлекателна система и дигиталният инструментален панел също са добре дошли, въпреки че цялостният дизайн изглежда с поколение по-стар от най-новите модели на Cupra.

Всичко това обаче няма да е евтино. Cupra все още не е потвърдила точната цена на Formentor VZ5, но може да се очаква това да бъде най-скъпият модел на марката досега, с цена от около 60 000 паунда. Високотехнологичният двигател и богатият набор от технологии по шасито със сигурност помагат за оправдаването на тази сума, но на такова ценово ниво конкуренцията е сериозна.

Като автомобил за шофиране, VZ5 предлага изключително много. Като се вземат предвид обаче множеството конкурентни спортни SUV и кросоувъри, високата цена ще бъде трудна за преглъщане. От друга страна, за тези, които търсят върховия модел на Cupra и може би най-мощния бензинов автомобил в цялата история на марката, цената може би няма да има толкова голямо значение.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации