Нашето мнение за Dacia Spring
На пръв поглед Dacia Spring изглежда като изключително примамливо предложение. Ниската му цена лесно може да накара човек да пренебрегне недостатъците, които често съпътстват автомобил, създаден с основна цел постигане на ниска цена.
При по-внимателно вглеждане обаче тези компромиси, най-вече свързани с липсата на комфорт и избора на бюджетни гуми, могат да наклонят везните в едната или другата посока при решението за покупка. По-ниските оценки от Euro NCAP в миналото не са толкова притеснителни, тъй като опитите да се покрият най-високите стандарти на организацията биха направили Spring непосилно скъп. В същото време отличната ефективност, лесната употреба и маневреността го превръщат в идеален избор за втори автомобил, особено за предимно градско шофиране.
Произход и пазарно позициониране
Spring е първият изцяло електрически автомобил на Dacia и същевременно най-малкият модел, който марката предлага. Тези две характеристики вероятно ще привлекат нови купувачи към бранда, което се потвърждава и от данните от европейския пазар. От Dacia споделят, че въз основа на продажбите на Spring в Европа, където моделът се предлагаше във версията си преди фейслифта, 79% от купувачите са били нови за марката, а 93% никога преди това не са купували електрически автомобил.
Като се има предвид, че сега Spring е базовият модел в гамата на компанията, той е доста интригуващ. Първоначално е представен в Европа през 2021 г., но произходът му може да бъде проследен до Китай през 2019 г., където се произвежда и продава като Renault City K-ZE, както и под имената на други китайски марки. Renault City K-ZE е електрическата версия на Renault Kwid – бюджетен бензинов модел за китайския пазар.
Направени са редица промени по K-ZE, за да се превърне в Dacia Spring, като основните са свързани с оборудването за безопасност, включващо шест въздушни възглавници, повече електроника и подсилено шаси.
Цени и версии
Базовата цена на Dacia Spring започва от едва 14 995 британски лири, което го прави един от най-евтините пълноразмерни електрически автомобили на пазара във Великобритания. Преминаването към най-високото ниво на оборудване, Extreme, струва само 2000 британски лири повече и започва от 16 995 лири. С други думи, цялата гама е с много конкурентни цени.
Предлага се и товарна версия – Dacia Spring Cargo. Това е двуместен модел за доставки, който е класифициран като лекотоварен автомобил.
Усещане зад волана и динамика
Spring е приятен за управление по един семпъл и първичен начин, но е бавен и му липсва финес. Дори най-мощната версия разполага само с 64 к.с. и 113 Нм въртящ момент (в сравнение с 44 к.с. и 125 Нм при по-слабия вариант), така че е ясно, че този електромобил няма да спечели много състезания на права отсечка. Въпреки това, благодарение на теглото под 1000 кг и факта, че максималният въртящ момент е наличен почти мигновено, динамиката се усеща като напълно достатъчна за предизвикателствата на ежедневното шофиране.
Динамика, ускорение и максимална скорост
Dacia Spring се предлага в две версии. Базовият модел разполага с мощност от 44 к.с. и ускорява от 0 до 100 км/ч за 19,1 секунди, което го превръща в един от най-бавно ускоряващите нови автомобили на пазара. По-мощният вариант предлага 64 к.с. и е значително по-пъргав, макар и да не поставя рекорди. С него ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 13,7 секунди. Максималната скорост и при двете версии е ограничена до 125 км/ч, което е достатъчно за движение по магистрала.
За сравнение, по-мощната версия на Spring все пак е с около секунда по-бавна от конкурентния Leapmotor T03, но успява да изпревари повечето бензинови варианти на Kia Picanto. В автомобила е предвиден и специален Eco режим, който намалява чувствителността на педала за ускорение и увеличава пробега с едно зареждане.
Сериозен недостатък при тестовия автомобил се оказаха гумите. Бюджетните автомобили често се оборудват с гуми от по-нисък клас, като в случая това бяха продукти на китайската марка Linglong. Те предлагат слабо сцепление и почти никаква обратна връзка от пътя. За разлика от тях, при паралелен тест конкурентният Leapmotor T03 беше оборудван с гуми Continental, които осигуряваха както отлично сцепление, така и по-добър комфорт.
Шофиране в града, видимост и паркиране
Основните контроли на Spring се нуждаят от малко повече фина настройка, за да направят автомобила по-приятен за шофиране в градски условия. Усещането при първоначално натискане на педалите за ускорение и спиране е доста рязко, което затруднява плавното потегляне и маневриране при ниски скорости. Това е особено забележимо при опит за прецизно паркиране в тесни пространства, където бавното и точно придвижване е трудно.
Системата за регенерация на енергия при спиране също не работи толкова плавно, колкото при други електрически автомобили. При опит за поддържане на постоянна скорост по наклон надолу, системата се активира и деактивира рязко, което предизвиква у пътниците усещане за поклащане напред-назад.
Въпреки това, Spring има и своите предимства в града. Воланът е много лек, а диаметърът на завой от 9,63 метра е отличен за тесни пространства. Окачването е сравнително меко и въпреки късото междуосие, автомобилът не подскача прекомерно по неравности.
Шофиране по извънградски пътища и управляемост
Ако Spring е оборудван с по-евтините гуми, превъртането на предните колела при потегляне е по-лесно, отколкото може да се очаква, дори на суха настилка. Тези гуми допълнително влошават и без това слабата обратна връзка от волана, правейки усещането за управление още по-неясно.
Въпреки това шофирането по път със завои може да бъде забавно, особено при поддържане на инерция. Накланянето на каросерията е ясно изразено, което позволява на водача лесно да усети кога наближава ниския лимит на сцепление на гумите.
При достигане на лимита на сцепление, Dacia Spring се усеща неутрално, тъй като системата за контрол на стабилността се намесва сравнително рязко.
Шофиране по магистрала и комфорт при дълъг път
Това не е автомобил, създаден за ежедневно изминаване на стотици километри по магистралата, но Spring поддържа скорост от около 110 км/ч безпроблемно, ако се наложи. Официално обявената максимална скорост е 126 км/ч.
При по-висока скорост обаче в купето прониква значително количество шум от вятъра и от гумите. Освен това тясната и висока каросерия е леко податлива на странични ветрове.
Алекс Инграм, главен редактор, отбеляза, че е изключително освежаващо да се управлява електрически автомобил, който създава усещане за пъргавина. Според него, макар да не разполага с голяма мощност, Spring напълно оправдава името си с начина, по който реагира при потегляне от място.
Пробег, зареждане и експлоатационни разходи
Малката батерия означава по-често зареждане, но лекото тегло на Spring допринася за неговата висока ефективност. Докато повечето електрически автомобили са много тежки заради огромните си батерии, използваемият капацитет от 26,8 кВтч на Spring е съвсем малко по-голям от този на някои plug-in хибриди. В комбинация с малките размери на автомобила, това поддържа теглото на ниво, сравнимо с повечето градски бензинови коли – официално то е едва 984 кг. Както винаги при леките автомобили, това допринася значително за ефективността.
По време на тест за пробег до пълно изтощаване, Dacia Spring успява да измине около 176 км с пълен заряд на батерията. Въпреки че това е по-малко от други модели в теста, резултатът е очакван предвид сравнително малкия размер на батерията.
Предвид размерите, предназначението и пробега си, Spring е най-подходящ за собственици, които могат да го зареждат у дома. Поради тази причина фактът, че максималната скорост на бързо зареждане достига едва 30 кВт, не е сериозен проблем. Официално, зареждане от 20 до 80 процента отнема 45 минути. За да се пести енергия в студено време, интериорът на Spring може да бъде предварително затоплен, докато автомобилът е включен в зарядна станция.
Експлоатационни разходи и оборудване
Както може да се очаква в този ценови клас, автомобилът не разполага с енергийно ефективна термопомпа, която да намали натоварването на батерията в студените дни.
В зависимост от задвижването, Spring попада в застрахователни групи 24 или 25. Това е висока категория за малък градски автомобил, въпреки че Leapmotor T03 също е в група 25. За сравнение, бензиновият Kia Picanto се класифицира в значително по-ниската група 3.
Всички нови автомобили с цена под 40 000 британски лири подлежат на еднакви ставки на пътния данък (Vehicle Excise Duty – VED), независимо от вида на задвижването. Това означава, че Spring ще струва толкова, колкото и автомобил с двигател с вътрешно горене. Първоначалната такса за първата година обаче е само 10 паунда.
Прогнозите сочат, че Spring ще запази около 40% от стойността си след три години или пробег от около 58 000 километра. Това е много сходно представяне с Leapmotor T03, който запазва същия процент за същия период.
Интериор, дизайн и технологии
Интериорът на Spring е интуитивен и изглежда интересно, но очаквано на места се усеща евтин.
Базовият, но здрав дизайн на купето е точно това, което се очаква от автомобил в ценовия клас на Spring. От тази гледна точка моделът се справя отлично със задачата. Дизайнът на таблото е вдъхновен от Duster, с неговите медни акценти и ъгловати вентилационни отвори, но простотата на основните контроли е най-силната страна на Spring.
Всичко, включително превключвателите на електрическите прозорци, е групирано в средата на таблото. Контролите на климатичната система са големи, масивни бутони, лесни за използване в движение. Управлението на силата на звука, разположено отдясно на кормилната колона, е почти непроменено спрямо модели на Renault отпреди 30 години. Има добра причина за това – то остава невероятно интуитивно. Този базов автомобил дава урок по ергономия на някои значително по-скъпи нови модели.
Това е евтин модел и на места това наистина се усеща. Пластмасите са твърди, вратите се затварят с кух метален звук, а шумоизолацията е недостатъчна.
Технологиите не са в изобилие, но дигиталното приборно табло – нещо нечувано за градски автомобил само преди пет години – е стандартно за всички нива на оборудване. Дисплеят е подобен на този в най-новия Duster и е ярък, с висока резолюция и представя информацията ясно.
Инфоразвлекателната система Media Nav Live на Dacia (стандартна за ниво на оборудване Extreme) не е богата на функции, нито е най-бързият или отзивчив сензорен екран. Въпреки това, за цената си, е много трудно да бъде критикувана. Системата е логична, проста и изглежда добре, с ясни и лесни за четене графики.
Според главния редактор Алекс Инграм, простотата е видима навсякъде – от единичната чистачка и пръскалка до стоманените джанти. Това е автомобил без излишни украшения и без претенции да бъде спортен или луксозен.
Багажник и практичност
Spring е малък автомобил, така че пространството е ограничено. Въпреки това той е конкурентен на други градски автомобили със сходни размери, а капацитетът на багажника е отличен в сравнение с основните му съперници.
Високата каросерия придава вид на SUV, но във всяко друго отношение Dacia Spring има пропорции на градски автомобил. Тясната му каросерия го прави лесен за маневриране, докато късата обща дължина води до компромиси по отношение на вътрешното пространство.
Dacia Spring е с дължина 3701 мм, ширина 1583 мм, височина 1519 мм и междуосие 2420 мм. За сравнение, Leapmotor T03 е дълъг 3620 мм, широк 1652 мм и висок 1577 мм, с междуосие 2400 мм. Kia Picanto е с размери съответно 3670 мм дължина, 1625 мм ширина, 1500 мм височина и междуосие 2400 мм. Багажникът на Spring е с обем 308 литра, докато този на T03 е 210 литра, а на Picanto – 255 литра.
Високата позиция на шофиране в Spring осигурява отлична видимост във всички посоки.
Въпреки че седалките са по-удобни, отколкото изглеждат, липсата на регулиране на волана по височина и дълбочина означава, че не всеки ще намери идеалната си позиция. Няма опора за левия крак, но в пространството до малкия спирачен педал има достатъчно място за удобно разполагане.
Вътрешното пространство за съхранение не е малко, като Dacia твърди, че обемът на нишите и отделенията достига 32.7 литра. Вътрешността на големите джобове на вратите е бяла, за да се намират по-лесно предметите дори на тъмно. На други места има рафт над жабката и отворена зона точно пред скоростния лост, която е идеална за смартфон.
Това не е голям автомобил, което означава, че пространството на задните седалки е доста ограничено. Въпреки това мястото за коленете е съвсем малко по-малко от това в компактни SUV модели като Jeep Avenger. Пространството за главите е по-ограничено, въпреки че основата на седалката е малко по-ниско до пода.
Автомобилът е само с четири места, така че по-тясното купе не е голям проблем. Въпреки това Leapmotor T03 и Hyundai Inster предлагат повече пространство отзад.
С обем от 308 литра, багажникът на Spring е много голям за толкова малък автомобил. При сгънати задни седалки обемът нараства до 1008 литра. Облегалката на задната седалка се сгъва като цял елемент; докато при по-скъпите автомобили тя е разделена, сгъването на цяла част не е необичайно в този ценови клас. Необходимостта едновременно да се дърпат две текстилни халки от двете страни, за да се освободи седалката, обаче е малко досадна.
С добавянето на опционалния пакет за съхранение (който струва под 300 паунда) автомобилът получава не само допълнителна кутия в багажника и преден централен подлакътник, но и място за съхранение под предния капак. Пластмасовата вана с обем 35 литра е идеална за съхранение на кабелите за зареждане, предвид че портът за зареждане на Spring се намира в предната част.
В ниво на оборудване Extreme, Spring разполага с V2G (vehicle-to-grid) свързаност. Тя позволява захранването на различни уреди с висока мощност, като например електрическо барбекю, чрез адаптер, поставен в порта за зареждане.
Надеждност и безопасност
Ниският рейтинг за безопасност може да е причина за безпокойство у някои купувачи, но като изключим това, Spring би трябвало да е добра покупка. Простата механика означава, че има по-малко неща, които могат да се повредят, а системите за безопасност се настройват лесно. Всички нива на оборудване разполагат с еднакъв пакет за сигурност.
Сред недостатъците са сравнително кратките за електрически автомобил сервизни интервали, които са ежегодни, както и базовата гаранция от само три години или 60 000 мили (около 97 000 км).
Dacia все още не е предоставила последната версия на Spring за оценка от Euro NCAP и не планира да го направи преди 2027 г., когато автомобилът ще бъде оборудван с подобрени системи за асистенция на водача. Моделът преди фейслифта постигна само една звезда при тестовете на организацията, с ниски резултати както в категориите за защита на пътниците, така и за асистиращи системи.
Всички автомобили разполагат с шест въздушни възглавници, круиз контрол и предупреждение за ограничение на скоростта. Последната функция може лесно да бъде деактивирана чрез функцията MyPerso, която позволява на водачите да програмират един бутон, за да променят настройките на асистентите по свой вкус.
Покупка и експлоатация
С оглед на ниските цени, преминаването към най-високото ниво на оборудване Extreme изглежда оправдано. То предлага повече екстри, по-добра динамика и инфоразвлекателна система със сензорен екран, която подобрява изживяването зад волана.
Алтернативи на Dacia Spring
Dacia Spring е изправен пред сериозна битка за вниманието на купувачите. Освен Leapmotor T03 на сходна цена и Hyundai Inster, който е със същите размери, но по-скъп, Spring трябва да се конкурира и с редица употребявани електрически автомобили. Модели като Vauxhall Corsa Electric или Fiat 500e лесно могат да бъдат намерени на цени под 15 000 паунда.
На пазара присъстват и скептиците към електрическите автомобили, които също трябва да бъдат убедени. Автомобили с двигатели с вътрешно горене като Kia Picanto и Hyundai i10 могат да изминат много по-голямо разстояние с пълен резервоар, което може да се окаже решаващо предимство за купувачи, които нямат възможност да зареждат електрически автомобил у дома.
Добра кола ли е Dacia Spring?
Ако търсите практичен транспорт без излишни екстри за кратки пътувания, можете да зареждате у дома и сте готови да преминете към електрически автомобил, тогава Dacia Spring е много разумен избор. Той е достъпен, практичен за размерите си и приятен за управление, макар и без да предлага силни емоции.
Колко е ефективен Dacia Spring в реални условия?
При тестове в смесен цикъл от градски, извънградски и магистрални пътища, автомобилът постига ефективност от около 8 км/kWh, което е един от най-добрите резултати сред тестваните електрически автомобили. При такъв разход може да се очаква реален пробег от 216 км, което е само с 10 км по-малко от официалната стойност по WLTP. При преобладаващо градско шофиране пробегът може да се доближи до официалната цифра от 306 км.
Каква е гаранцията на Dacia Spring?
Всички модели на Dacia се предлагат с тригодишна гаранция, ограничена до 60 000 мили (около 97 000 км). Батерията на Spring е покрита от отделна гаранция, която е валидна за осем години или 75 000 мили (около 120 000 км).
Какъв е сервизният план на Dacia Spring?
Dacia препоръчва обслужване на Spring веднъж годишно. Това е по-често в сравнение с някои други електрически автомобили, които обикновено изискват проверка на всеки две години. Като се имат предвид простотата на Spring и пробегът, който повечето такива автомобили вероятно ще изминават, това изглежда малко по-често от необходимото според някои собственици на електрически коли.
Последвайте ни в Google News