Времето с Dacia Duster приключи, а финалният етап от теста се оказа най-голямото му изпитание и поредното доказателство за възможностите на модела. След семейна почивка, включваща пътуване от над 1100 км за по-малко от две седмици, автомобилът беше върнат с близо 7250 км на километража. Най-впечатляващото беше, че средният разход на гориво за целия период беше едва 4.3 л/100 км – резултат, който е дори по-добър от официално обявения.
Предизвикателството на дългия път
Според общоприетото мнение, хибриден SUV на цена от около 60 000 лв., създаден с фокус върху икономията в града, не е идеалният избор за пътуване от над 1000 км, предимно по магистрала. Duster обаче за пореден път опроверга очакванията по време на дълъг уикенд до Нортъмбърланд.
Въпреки че автомобилът беше натоварен догоре с багаж за трима души, той се представи блестящо. Благодарение на правилната форма на багажника и регулируемия под, товаренето беше изключително лесно. В купето също имаше достатъчно място, а единственото допълнение беше държач за чаша за задните седалки, който включваше също лампа и кука за чанта.
По време на пътуването инфоразвлекателната система с Apple CarPlay позволи слушането на музика и аудиокниги, а навигацията от Google Maps помогна за избягването на потенциални задръствания по пътя. Разбира се, автомобилът не беше перфектен. По-голямото тегло направи возията малко по-твърда, а шумът от вятъра при висока скорост беше постоянен спътник. Тези недостатъци обаче не бяха непреодолими и лесно се компенсираха с леко увеличаване на звука от аудиосистемата.
Икономичност и всекидневни приключения
Хибридното задвижване, което е толкова ефективно в градски условия, доказа своята стойност и при по-високи скорости. Пълен резервоар осигури пробег от над 800 км, което наложи само едно спиране за зареждане по време на дългия уикенд. Средният разход при това пътуване беше около 4.5 л/100 км – изключително добър резултат.
Dacia насърчава духа на приключенията, дори и в ежедневието. Вдъхновени от тази идея, предприехме няколко семейни излети. Duster се справи отлично и в ролята на автомобил за споделено пътуване, като побра петима души за разходка в парка. Високата позиция на седене беше оценена както от водача, така и от пасажерите.
Практичността на модела се вижда и в малките детайли като системата YouClip. Тя представлява няколко точки за монтаж в купето, към които могат да се прикрепят различни аксесоари, като например стойка за телефон – изключително удобно решение, когато е нужна навигация, а връзката с CarPlay не работи.
Финална оценка
През цялото време Duster се справяше отлично с всичко, което се изискваше от него. Той дори за кратко се превърна в автомобил за превоз на повече пътници, когато на задната седалка седнаха три деца, две от които в детски столчета.
Като се има предвид всичко, което автомобилът предлага за своята цена, въпросът, зададен в началото на теста, остава напълно актуален: „Защо да плащаш повече?“.
След като автомобилът се доказа като практичен, дойде време и за официалния ден за приключения. Планът беше да пътуваме от дома ни в югозападен Лондон до гората Суинли и откривателския център Look Out. Притесненията за пространството в колата отпаднаха, тъй като пътувахме само аз и дъщеря ми.
Докато тя се чудеше какво да облече, аз приготвих пикник. Всичко беше изядено с апетит след натоварената сутрин, а денят за пореден път доказа защо Duster е толкова успешен автомобил.
Маршрутът включваше комбинация от градски условия, първокласни пътища и магистрала, като Duster се чувстваше комфортно навсякъде. Хибридната система работеше отлично в града, прекарвайки значително време в икономичния електрически режим. Комфортното возене също беше оценено високо през целия ден.
Лекото управление улесняваше маневрирането, а камерите бяха от голяма полза при паркиране. Макар масивният дизайн на Dacia да е привлекателен, той затруднява преценката за габаритите на автомобила без технологична помощ. Ако трябва да съм напълно точен, бих предпочел екранът да показва панорамен изглед около колата. В сегашния си вид той може да показва само една камера в даден момент, което налага постоянно превключване при опит за паркиране между два автомобила.
От друга страна, високата позиция на седене осигурява добра видимост по време на шофиране. Единствената ми критика е свързана с шума от вятъра при движение по магистрала. Разбира се, този проблем лесно се решава с помощта на аудиосистемата и безжичния Apple CarPlay.
На задната седалка имаше достатъчно място за детско столче и няколко чанти, така че използвахме багажника едва когато пристигнахме. Пътуването беше пълен успех и вече планираме следващото си приключение.
Втори доклад: Разход на гориво в реални условия
Едно от най-впечатляващите качества на Dacia Duster е разходът на гориво. Хибридният вариант е изключително икономичен в градски условия, където редовно постига среден разход от около 4.0 л/100 км. Но той остава ефективен и при по-дълги пътувания. По време на пътуване до Кеймбридж за спортен турнир, Duster отчете разход от 5.0 л/100 км по време на обратния път от 130 км, въпреки допълнителното тегло на трофей, медали и бутилки с шампанско.
Първи доклад: Практичност в ежедневието
Когато футболният отбор на дъщеря ми има гостуване, логистиката е предизвикателство. Способността на Dacia Duster да превозва пътници беше подложена на най-голямото си изпитание, когато нейна съотборничка и майка ѝ помолиха да ги вземем за мач в Съри. Макар резултатът от срещата да не беше в наша полза, Dacia за пореден път се оказа победител.
Съотношението между цена и качество обяснява защо толкова много хора се насочват към автомобилите на Dacia.
Накратко за тествания автомобил
Модел: Dacia Duster Journey Hybrid
В експлоатация от: февруари 2025 г.
Цена (нов): £25 945
Задвижване: 1.6-литров 4-цилиндров бензинов хибрид (HEV), автоматична скоростна кутия
CO2 емисии: 114 г/км
Пробег/среден разход: 4750 км / 5.2 л/100 км
Проблеми: До момента не са отчетени.
Последвайте ни в Google News