Новият фаворит в нашия автомобилен парк
Моделът Tiguan бележи постоянен възход от самото си създаване и се превърна в ключов играч в гамата на Volkswagen. Докато предишното поколение достигна до трето място по продажби за марката, най-новата версия вече е на върха на класациите. На пазара на служебни автомобили във Великобритания Tiguan се представя изключително добре и е предпочитаният избор за компаниите.
Представеното през 2024 г. трето поколение на модела съчетава стила и технологиите на електрическите ID модели с доказани бензинови, дизелови и plug-in хибридни задвижващи системи. Ние се спряхме именно на последната, известна като eHybrid. Предлагат се две версии, базирани на 1.5-литров бензинов двигател. Базовият вариант е с мощност 204 к.с., докато нашата тестова кола разполага с 272 к.с.
Батерия с използваем капацитет от 19.7 кВтч осигурява пробег само на ток от 116 километра по цикъла WLTP, което гарантира значителни данъчни облекчения за служебни автомобили за данъчната 2025/26 година във Великобритания.
Цените за гамата на Tiguan започват от около 37 230 британски лири за версия с мек хибрид. Моделът eHybrid може да бъде закупен за 42 960 лири. Избрахме по-спортното ниво на оборудване R Line, което включва отопляеми предни седалки, адаптивен круиз контрол и парктроник. Към него добавихме и немалко опции.
Сред тях са матрични фарове IQ Matrix (595 лири), head-up дисплей (695 лири), панорамен покрив (1385 лири), озвучителна система Harmon Kardon (1455 лири) и система за следене на налягането в гумите (205 лири). Добавихме и няколко пакета с екстри: „Асистент на водача“ с 360-градусови камери и система Travel Assist (975 лири); кожен салон с вентилация на предните седалки (2175 лири); и пакет „Черен стил“ с 20-инчови черни джанти и гланцирани черни екстериорни елементи (1255 лири).
Така, заедно със зеления металик Cipressino, крайната цена на нашия Tiguan достигна 57 985 британски лири. Това е скъп автомобил, но безспорно много добре оборудван. Въпреки изключително високата цена обаче, липсват две екстри, които са досадно неудобство в ежедневието: безключов достъп и електрическо задвижване на задната врата. За тях се доплащат още 1140 лири. Това е пропуск от моя страна, тъй като предполагах, че тези функции са стандартни за автомобил от такъв калибър.
Идеалният спътник за дълги пътувания
След няколко месеца в нашия автомобилен парк, Tiguan се превърна в предпочитания автомобил за ваканции. Досега той пътува до Шотландия, Скарбъро, националния парк Пийк Дистрикт и южното крайбрежие. Радвам се, че колегите ми го използват активно, макар и понякога да ми липсва. Всеки, който го е карал, се връща с отлични впечатления, като най-честите комплименти са за пространството, разхода на гориво и нивата на комфорт.
Единствената споделена критика е липсата на електрическо задвижване на багажника. Самата врата е доста тежка, така че отварянето и затварянето ѝ ръчно изисква известно усилие. За дълги пътувания обаче Tiguan е идеалната машина. Разполага с просторен интериор, удобни седалки с отопление, охлаждане и масажна функция за пътуващите отпред, както и с отлична озвучителна система Harmon Kardon.
Дългите пътувания с него са лекота, като шумът от пътя и вятъра е добре изолиран. Задните седалки имат накланящи се облегалки за оптимален комфорт, а пътниците отзад могат дори да избират собствена температура благодарение на тризоновата климатична система. Багажното пространство е впечатляващо – 490 литра, като има място за съхранение на кабела за зареждане в странично отделение или под пода на багажника.
Светлинно шоу и премиум усещане
През нощта автомобилът наистина се отличава. Като за начало, LED светлинни ленти между предните и задните светлини му придават характерен вид. Но любимата ми функция са матричните фарове IQ Matrix. Те правят нощното шофиране много по-лесно с отлично осветяване на пътя. Адаптивните дълги светлини автоматично регулират светлинния сноп, за да не заслепяват насрещния трафик, като същевременно осигуряват максимална осветеност. И системата работи наистина добре.
На магистрала фаровете прожектират квадрат върху пътя пред автомобила, за да помогнат на водача да прецени позицията си в лентата, като същевременно маркират и безопасна дистанция за спиране от колата отпред. Не само външното осветление обаче прави впечатление. Отвътре системата за амбиентно осветление на Tiguan облива интериора в избран от вас цвят. Има светлини, скрити навсякъде, включително в джобовете на вратите, в краката на пътниците, както и в декоративните панели, което допринася за премиум усещането.
Шампион по динамика
Нашият Tiguan eHybrid е най-мощният модел в гамата благодарение на своята plug-in хибридна система, която генерира 272 к.с. и 400 Нм въртящ момент. Необходима ли е толкова много мощност в семеен SUV? Може би не – затова Volkswagen предлага и по-разумна версия с 204 к.с. Но солидната мощност на Tiguan се оказва полезна в определени ситуации. Ако трябва да се включите в натоварен двулентов път от къса рампа или да изпреварите по-бавно движещо се превозно средство, допълнителната тяга определено има значение.
Когато Tiguan се движи в изцяло електрически режим, мощността е еднаква и за двата eHybrid модела, тъй като те използват едни и същи електромотори. Едва когато 1.5-литровият бензинов двигател се включи, се усеща разликата. При нормално шофиране ускорението само на ток е достатъчно пъргаво. Tiguan достига магистрални скорости безпроблемно, като остава тих и рафиниран.
Електрическият режим е стандартен при всяко стартиране. Ако батерията се изтощи или педалът на газта бъде натиснат докрай, колата автоматично активира хибриден режим и бензиновият двигател се стартира. Хибридният режим може да бъде избран и ръчно през сензорния екран на инфоразвлекателната система, като така се контролира колко от заряда на батерията да се използва.
Бензиновият двигател е сравнително тих, но се чува при натоварване. За да се реализира пълният потенциал на задвижването, педалът на газта трябва да се натисне докрай, за да се активира „boost“ превключвател. Тогава електромоторът и двигателят доставят пълна мощност и изстрелват Tiguan напред. При хлъзгави условия предните колела трудно намират сцепление, тъй като цялата мощност се изпраща само към тях. Когато има сцепление, ускорението от 0 до 100 км/ч отнема само 7.2 секунди.
По-впечатляващо от динамиката обаче е шасито на Tiguan. Автомобилът се усеща много стабилен, управлява се добре и има малко накланяне в завой. Можете да го насочите в крива и той уверено се държи за пътя. 20-инчовите джанти с гуми Pirelli Scorpion са много подходящи за него. Радвам се, че адаптивните амортисьори DCC на Volkswagen са стандартни за ниво на оборудване R Line, тъй като те оказват голямо влияние върху возията. Режимът „Комфорт“ е стандартен и поема по-голямата част от неравностите по лошите пътища. В режим „Спорт“ Tiguan се втвърдява – става по-малко комфортен, но по-пъргав.
Предстоящият модел 2026 г. на Volkswagen Tiguan в комби версия (Estate) и ниво на оборудване R-Line ще се предлага с плъгин хибридно задвижване, комбинирано с автоматична скоростна кутия DSG.
Задвижване и ефективност
Системата се задвижва от бензинов двигател с работен обем 1498 куб. см. Като плъгин хибрид (PHEV), автомобилът предлага възможност за движение изцяло на електричество с пробег до 116 км. Официалните данни сочат изключително ниски емисии на въглероден диоксид от едва 10 г/км. Комбинираният разход на гориво по стандарта WLTP е 0,4 л/100 км.
Каросерия и практичност
Моделът е позициониран в сегмента на средноразмерните SUV автомобили. Каросерията е с пет врати, а обемът на багажното пространство при изправени задни седалки достига 490 литра.
Ценова информация
Базовата каталожна цена за пазара във Великобритания за спецификацията Volkswagen Tiguan Estate 1.5 TSI eHybrid R-Line е обявена на 45 595 британски лири.
Последвайте ни в Google News