Технологиите могат както да помагат, така и да създават сериозни проблеми. Това могат да потвърдят собствениците на Jeep, чиито всъдеходи Wrangler 4xe внезапно са загубили способност да се движат. Това, което е трябвало да бъде рутинна дистанционна софтуерна актуализация, се е превърнало в дигитален срив, оставяйки множество плъгин хибридни Wrangler-и напълно обездвижени по алеи и в паркинги на дилърства.
Технологичен проблем засяга най-коравите всъдеходи
Всичко започва, когато Jeep изпраща софтуерна корекция към телематичната система на 4xe. Целта е била стандартна поддръжка, но резултатът се оказва пълен хаос. Според един от потърпевшите собственици, автомобилите, получили актуализацията, са започнали да имат проблеми със задвижването, като не са могли да запалят или са губели мощност по време на движение. Една собственичка на име Ерика разказва как нейният Wrangler е изгаснал пет пъти в рамките на два квартала в Аурора, Колорадо.
От Jeep не са предупредили клиентите си предварително, оставяйки много от тях изненадани от проблем, който е можел да се окаже опасен. Сега автомобилът на Ерика е в сервиз в очакване на ремонт, а тя получава единствено неясни обещания.
Според Jeep Cares, отделът за корпоративна поддръжка на компанията, собствениците е трябвало да имат възможност безопасно да отложат актуализацията. За съжаление, това съобщение не е достигнало до всички, преди неизправността да направи техните автомобили неизползваеми. Временното решение е друга дистанционна корекция, която би трябвало да върне софтуера до състоянието му отпреди срива. От Jeep обаче признават, че собствениците не могат визуално да потвърдят коя версия имат, тъй като инфоразвлекателната система не показва разлика в номерата на версиите.
Както може да се очаква, форумите и социалните мрежи са залети от коментари. Някои собственици са блокирани на пътя, докато други избягват актуализациите като дигитална чума. Това е сервизна акция от 21-ви век – без гаечни ключове, а само с Wi-Fi.
В защита на Jeep трябва да се отбележи, че това не е изолиран случай в автомобилната индустрия. Tesla е имала своите провали с дистанционни актуализации, Ford веднъж блокира инфоразвлекателните си системи по време на ъпдейт, а BMW случайно деактивира CarPlay за месеци. Но за собствениците на Wrangler, много от които се гордеят, че машините им са способни да оцелеят и в апокалипсис, идеята, че дигитален проблем може да ги остави на пътя, се възприема по съвсем различен начин. В крайна сметка, Wrangler е създаден да изкачва скали, а не да се срива заради неуспешно качване на софтуер.
Какво предстои за собствениците на 4xe?
Случаят е отрезвяващо напомняне, че дори най-емблематичният всъдеход вече зависи от същите софтуерни системи, които управляват и смартфоните. Под калните панели и здравия метал, днешните автомобили са обвързани с редове код. А когато този код се счупи, цялата им здравина на света не може да ги спаси.
Последвайте ни в Google News