От дебюта си на Гран При на Австралия в Мелбърн през 2015 г., когато е едва на 17 години, Макс Верстапен е спечелил 67 състезания, превръщайки се в третия най-успешен пилот в историята на спорта след Михаел Шумахер и Люис Хамилтън. Освен това той е един от петимата пилоти, печелили четири поредни световни титли, а предвид скорошната му форма има голям шанс да ги направи пет.
Въпреки че влезе в лятната пауза с близо 100 точки изоставане от лидера в шампионата Оскар Пиастри, Верстапен се завърна в битката от началото на септември. На „Монца“ той сложи край на серията от пет поредни победи на McLaren, доминирайки в състезанието с изумителна преднина от 19 секунди пред Ландо Норис. В Баку Верстапен доказа, че триумфът му не е бил случаен, като постигна „Голям шлем“ (победа, полпозишън, най-бърза обиколка и лидерство във всяка обиколка) по пътя към четвъртата си победа за годината.
Тъй като нито един от пилотите на McLaren не завърши в челната шестица в Баку, Верстапен намали разликата с Пиастри на 69 точки преди неделното Гран При на Сингапур. Представянето на нидерландеца, който водеше във всяка обиколка в Азербайджан, му спечели аплодисментите на Лука ди Монтедземоло, който го постави на върха в своята класация. „Днес трябва да кажа, че за мен Верстапен е безспорният номер едно“, заяви ди Монтедземоло пред Ройтерс. „Дори в последното състезание в Баку, при трудни условия, той нито веднъж не изгуби контрол. Винаги беше бърз. Никога не прави грешки.“
„Карлос Сайнц и Шарл Леклер бяха много добра двойка за Ferrari. Но няма съмнение, според мен Верстапен е далеч най-добрият. Далеч напред“, добави той.
Намек за възможни промени при евентуално завръщане начело на Ferrari
Ди Монтедземоло се завърна в светлината на прожекторите през юли, когато стана ясно, че 78-годишният италианец се е присъединил към борда на директорите на най-големия съперник на Ferrari – McLaren, въпреки 40-годишната си връзка с легендарната италианска компания. Той обаче няма да се завърне в падока на Формула 1, а ще заеме позиция в отдела за шосейни автомобили на McLaren. Откакто ди Монтедземоло напусна Ferrari през 2014 г., италианският отбор не е успял да спечели нито една титла и е сменил петима ръководители.
Пример за това как предварителните очаквания не се превръщат в успех на пистата е сезон 2025. Ferrari влезе в годината с надеждата да се основава на успеха от добрата 2024 г., когато завърши на второ място след McLaren в шампионата при конструкторите. Надеждите достигнаха своя връх с привличането на седемкратния световен шампион Люис Хамилтън от Mercedes, който формира интригуващ пилотски състав с Шарл Леклер.
Но надеждите на Ferrari най-накрая да сложи край на 17-годишното чакане за титла при пилотите или конструкторите скоро бяха разбити, когато бързо стана ясно, че болидът SF-25 има недостатъци и е труден за управление. Седем кръга преди края на сезон 2025, Ferrari е напът да запише третата си година без победа от началото на десетилетието, като е спечелил едва пет подиума през целия сезон.
Всички тези подиуми са спечелени от Леклер, докато Хамилтън все още търси първото си качване на почетната стълбичка в червено.
Състезанието в Баку беше поредната слаба точка в сезона на Ferrari, като Леклер катастрофира в третата квалификационна сесия, а Хамилтън не успя да запише чиста обиколка във втората и остана 12-и. С двата автомобила, попаднали в „мръсен въздух“, Хамилтън и Леклер завършиха на далечните осмо и девето място, а Ferrari отстъпи на трето място в шампионата при конструкторите зад Mercedes.
Провалът на Ferrari през сезон 2025 повдигна въпроси за посоката, в която се движи отборът с наближаването на новата ера в регулациите на F1. Въпреки че през август Фредерик Васьор подписа нов многогодишен договор като ръководител на отбора, някои се съмняват дали французинът има нужните качества да управлява най-прославения тим в спорта. Има въпроси и относно пилотския състав за бъдещето, като Хамилтън се бори да възвърне формата си отпреди 2022 г., а мениджмънтът на Леклер води разговори с други отбори за 2027 г.
Сега ди Монтедземоло коментира сезона на Ferrari и леко намекна, че биха били направени промени, ако той отново поеме управлението на отбора.
„Ако утре сутрин бъда принуден да се върна на работа във Ferrari, до една седмица ще ми е напълно ясно кого на коя позиция да поставя“, заяви Монтедземоло.
Последвайте ни в Google News