Dodge Charger Daytona модел 2026 г.: Първи впечатления зад волана

Американските „muscle“ автомобили на Dodge изградиха репутацията си със своя ретро стил, големи ръмжащи двигатели и впечатляваща скорост. Затова, когато марката създаде първия си електрически автомобил, тя опита да пресъздаде същата формула – класически външен вид и шумно ускорение.

Доскоро обаче нещата не се развиваха по план.

Проблемите започнаха, когато Dodge обяви, че ще замени популярните бензинови Charger седан и Challenger купе с изцяло електрическия Charger Daytona. След това компанията спря производството на старите модели, преди новият да е напълно готов. Когато най-накрая Charger Daytona влезе в производство като модел 2024 г., той се предлагаше само като купе.

Сега обаче нещата изглеждат по-добре за Dodge. За модел 2026 г. Charger Daytona вече има и своя седан вариант. Освен това скоро на пазара ще се появи и версия с шестцилиндров бензинов двигател (наречена Charger Sixpack). Това означава, че електрическият модел става по-привлекателен за широката аудитория, като в същото време вече не носи сам тежестта да замести два легендарни автомобила.

След като бензиновият Sixpack поеме основната част от продажбите, Charger Daytona модел 2026 г. може да заеме своята истинска роля на нишов модел. Тук не става дума за елегантната и тиха скорост на типичните електромобили от висок клас. Това е шумна и дръзка машина – изцяло американски „muscle“ автомобил, но с мигновения въртящ момент и енергийната ефективност на електрическото задвижване.

За този преглед тествахме новия Charger Daytona седан по време на специално медийно събитие. Макар да очакваме възможност за по-обстойни тестове, ето и първите ни впечатления за предимствата и недостатъците на този уникален модел на Dodge.

Избор на каросерии, но само една версия на задвижването

Докато Charger Daytona се опитваше да покрие по-широк кръг от клиенти, Dodge го продаваше в две версии на мощност: R/T с 496 к.с. и Scat Pack с 670 к.с. Тази година изборът е между купе и седан, но всички получават по-мощната версия Scat Pack – и то на по-ниска цена отпреди.

Цените в САЩ вече започват от 59 995 долара за купето и 61 995 долара за седана. Това е малко по-високо от миналогодишната каталожна цена на базовия R/T, но значително по-малко от Scat Pack купе, което струваше 64 995 долара. За сравнение, новият бензинов Sixpack ще се предлага на цени от около 50 000 долара за версията с 420 к.с. и 55 000 долара за тази с 550 к.с.

Очевидно Charger Daytona не е евтин автомобил. Тестваният от нас седан достигна цена от 80 455 долара с добавени екстри за лукс и динамика, плюс задължителната такса за доставка от 1 995 долара. Все пак трябва да се отбележи, че напоследък моделът се продава със значителни отстъпки от каталожната цена.

Класически пропорции с внушителни размери

На пазара вече не се предлагат много големи леки автомобили, но Charger Daytona с гордост демонстрира своите размери. Той е дълъг 5.26 метра и широк 2.03 метра, което е с няколко сантиметра повече дори от триредовия SUV Dodge Durango. За разлика от Durango, който е висок 1.83 метра, височината на Charger Daytona е едва 1.50 метра. Това е дълъг и нисък автомобил, чийто преден капак ясно подчертава спортния му характер в свят, доминиран от високи и къси кросоувъри.

Charger Daytona отдава почит на своето наследство с дизайн на предната и задната част, вдъхновен от моделите от 70-те години. Тънка LED светлинна лента заема мястото на хромираната лайстна, характерна за Charger от 1970 г.

Все пак липсва визуалната разлика между стария седан Charger и купето Challenger. При новия модел и двете каросерии споделят еднакъв дизайн и силует, което до голяма степен обезсмисля избора на версията с две врати. Това е жалко, тъй като Challenger доказа, че все още има пазар за големи, бързи и атрактивни купета.

Модерна електрическа мощ

Както споменахме, Dodge Charger Daytona модел 2026 г. разполага с мощност до 670 к.с. и 850 Нм въртящ момент. Максималната мощност се достига при натискане на бутона PowerShot, който осигурява временен 10-секунден тласък от стандартните 630 к.с. Именно този режим позволява на автомобила да постигне обявеното ускорение от 0 до 100 км/ч за 3.3 секунди.

Както отбелязват от Dodge, мощността на новия електрически модел е съпоставима с тази на стария V8 Hellcat Redeye, задвижван от двигател с компресор.

И този електромобил определено не е безшумен. Charger Daytona разполага със система, която Dodge нарича Fratzonic Chambered Exhaust – изискан начин да се опишат синтетично генерираните звуци на двигател. При празен ход Charger Daytona издава ръмжене и потракване, а при ускорение реве. За някои може да изглежда нелепо електромобил да имитира такива звуци. За други обаче това не само запазва характерното усещане за американски „muscle car“, но и осигурява полезна обратна връзка на водача за скоростта. Когато натиснете педала за ускорение в Charger Daytona, няма да се понесете напред в тишина.

Модерно управление

Свикнали сме електромобилите да са наистина бързи. Tesla Model S постига ускорение до 100 км/ч по-бързо от Charger Daytona повече от десетилетие, а от пет години насам версията Model S Plaid дори преминава границата от 2 секунди.

Dodge обаче има дългогодишен опит в създаването на автомобили за писта. Компанията знае, че бързите коли трябва не само да ускоряват, но и да спират и да сменят посоката ефективно. Charger Daytona се справя отлично и с тези задачи. Стандартното оборудване включва спортно настроено окачване и висок клас спирачки Brembo. Опционалният пакет Track, с който беше оборудван тестовият автомобил, надгражда и двата компонента.

Charger Daytona има нисък център на тежестта благодарение както на ниските си и широки пропорции, така и на теглото на батерията, разположена под пода. Управлението е директно, а пътното поведение – стабилно. Това е голям и тежък автомобил, който с лекота променя посоката и намалява скоростта. Стандартното задвижване на всички колела осигурява сцепление при всякакви метеорологични условия.

Налични са и режими на шофиране, които позволяват дрифт и правене на „понички“, макар и без дим от гуми.

Ограничения в пробега

Не е необичайно мощните спортни автомобили да се нуждаят от често зареждане. При бензиновите коли обаче това отнема само няколко минути на бензиностанция. Когато батерията на Charger Daytona се изтощи, са необходими поне 24 минути на бърза DC зарядна станция, за да се зареди от 20 до 80 процента. Това може да звучи бързо, но трябва да се има предвид, че пълният пробег по официални данни е едва 388 км, а с тествания пакет Track пада до 359 км. Повечето електромобили предлагат значително по-голям пробег за същото време на зареждане.

Добрата новина е, че ако зареждате предимно у дома, винаги ще тръгвате с пълна батерия. Освен това е много по-евтино да зареждате с електричество, отколкото да пълните резервоар с бензин. Енергийният еквивалент на разхода на Charger Daytona е между 3.0 и 3.3 л/100 км, в сравнение с 15.7 л/100 км при стария модел Hellcat. В зависимост от цената на електроенергията, тази разлика може да спести хиляди левове годишно от разходи за гориво.

Просторен, но уютен интериор

Charger Daytona е голям автомобил, което означава, че предлага много пространство както отпред, така и отзад. Дори версията купе има просторни задни седалки. В същото време интериорът създава усещане за уют. Водачът и пътниците са обгърнати от ниско разположени спортни седалки, а арматурното табло и високата централна конзола допълват усещането. Това е голям автомобил, изцяло фокусиран върху спортното изживяване.

Въпреки това интериорът не създава усещане за луксозен автомобил от висок клас или за авангарден електромобил. Налице са голямо 16-инчово дигитално приборно табло и 12.3-инчов централен сензорен екран, но голяма част от графиките са опростени. Макар да има повече физически бутони от много други електромобили, за някои функции се налага навигация през различни екранни менюта. Въпреки интересните текстури и някои качествени материали, цялостното усещане не е за лукс. Това може да се хареса на тези, които предпочитат спортния дух пред луксозния интериор.

Скрита практичност

Предишното поколение на Dodge Charger седан и Dodge Challenger купе имаха големи багажници. Новото поколение обаче разполага с тайно оръжие за повишаване на практичността – така нареченият „скрит хечбек“.

Въпреки че Charger Daytona има силует на традиционен седан или купе, капакът на багажника е свързан със задното стъкло. Те се повдигат заедно като при хечбек, което освобождава повече товарно пространство. Освен това задните седалки могат да се сгънат, за да се създаде единен отворен товарен обем.

Dodge обявява обем от 651 литра зад задните седалки, в сравнение с 453 литра при стария Charger седан. При сгъване на задните седалки могат да се поберат обемисти предмети, които никой седан не би могъл да поеме. Charger Daytona разполага и с преден багажник с обем 42 литра – малко отделение под дългия преден капак, достатъчно за съхранение на няколко малки предмета.

Конкуренти на Charger Daytona

Както споменахме, Dodge Charger Daytona не е единственият бърз електромобил, нито дори най-бързият. Но никой от конкурентите не е съвсем като него.

Кросоувърът Hyundai Ioniq 5 N е друг електромобил, готов за пистата, със суров и игрив характер на подобна цена. Ford Mustang Mach-E GT е друг кросоувър с ретро излъчване на спортен автомобил. Tesla Model 3 Performance и по-големият Tesla Model S също са конкуренти – те са безспорно бързи и изминават много по-голямо разстояние с едно зареждане.

Луксозни модели като Audi S6 e-tron, BMW i5 M60 и Cadillac Lyriq V също предлагат висока производителност, но на по-високи стартови цени.

Абсурден, но завладяващ

От една страна, Dodge Charger Daytona е абсурден автомобил. Той е противоположност на тихия, футуристичен електромобил. Шумeн и дързък е. Пробегът му е по-малък от този на повечето електромобили, особено с пакета Track. И е скъп.

И все пак е забавен. Това е машина за високи скорости, която крещи „нека караме бързо“, вместо просто да ви придвижва плавно. За някои синтетичното ръмжене на двигателя е странно. Други ще приветстват спортен автомобил, който звучи като такъв, но не изгаря скъп бензин и не се нуждае от смяна на масло. А скоростта му е нещо повече от число на хартия, като се имат предвид окачването и спирачките, готови за писта.

Ако можете да го зареждате у дома и не предприемате често дълги пътувания, той съчетава скоростта и характера на Hellcat с по-ниски експлоатационни разходи от Toyota Prius.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации