Dodge се отказва от проекта Charger Daytona SRT Banshee

Най-амбициозният електрически модел на Dodge може да бъде спрян, още преди да е излязъл на пазара. Според информация на MoparInsiders, програмата за 800-волтовия Charger Daytona SRT Banshee е прекратена, като слухове от доставчици сочат за спиране на поръчките за върховия модел. От Dodge все още не са потвърдили новината, но този ход съответства на резкия завой на Stellantis обратно към мощните двигатели с вътрешно горене.

Стратегията за електрически автомобили е под въпрос

В по-широк план Stellantis преразглежда своята стратегия за пълно преминаване към електрически автомобили. Ram официално върна 5,7-литровия HEMI V8 за модел 2026 г. на Ram 1500. В същото време компанията отмени изцяло електрическия пикап 1500 REV и използва името „REV“ за plug-in хибридна версия. Програмата за Jeep Gladiator 4xe също е прекратена. Това изглежда като цялостно преосмисляне на плановете, а не единично решение.

Ако слуховете за Banshee са верни, причината вероятно се крие в пазарните реалности. Първоначалните продажби на електрическия Charger Daytona са разочароващи за стандартите на Dodge – около 1950 бройки в САЩ за първото тримесечие на 2025 г., с леко покачване през второто. Това не е пазарният интерес, на който марката е свикнала, когато представи нова версия на своя емблематичен muscle автомобил. Един по-скъп и екстремен Banshee с 800-волтова архитектура винаги е бил рисковано предложение на този пазар.

Двигателите с вътрешно горене се завръщат

Междувременно бензиновите двигатели се завръщат с пълна сила в гамата на Stellantis. Новите модели Charger Sixpack ще разчитат на редовия шестцилиндров двигател Hurricane с два турбокомпресора и мощност до 550 к.с., задвижване на четирите колела и системи за бърз старт. От Jeep обявиха, че Wrangler Rubicon 392 V8 остава в производство и дори намекнаха за негова версия при Gladiator. Моделът Durango за 2026 г. също ще се предлага с двигатели HEMI. Посланието от централата на компанията е ясно: звукът и зрелището все още продават.

Налице е и промяна в културата на компанията. Това лято Stellantis възроди дивизията SRT (Street and Racing Technology), като в екипа се завръща и дългогодишният експерт по muscle автомобили Тим Кунискис. Ако SRT отново се фокусира върху създаването на машини за ентусиасти, един изключително скъп електрически флагман със синтетичен звук трудно би намерил място и бюджет в новата стратегия.

Бъдещето на Charger изглежда все по-малко електрическо и повече в духа на традициите

За най-верните фенове на Dodge това развитие е напълно логично. Електрическите автомобили могат да бъдат светкавично бързи, но ускорението в права линия не е всичко. Истинските ентусиасти търсят ярост, ритъм и непокорство: усещане за мигновено ускорение, което те рита в гърба, спирачки, които захапват асфалта, и звук, който кара гръдния кош да вибрира. Настоящият пазарен климат и краят на щедрите държавни субсидии също не помагат на скъпите спортни електромобили. Отказът от проекта Banshee би освободил средства и инженерен ресурс за развойните отдели, работещи по бензинови и хибридни технологии, където Dodge знае, че може да спечели сърцата и портфейлите на клиентите.

Очаква се Dodge да се фокусира още повече върху автомобилите, които феновете реално поръчват: повече варианти Sixpack, специални нива на оборудване SRT и вероятно хибридно задвижване, което добавя мощност, без да разваля усещането. Не бива да се забравят и слуховете за V8 двигател в Charger – изглежда, че осемцилиндровият агрегат скоро ще се завърне в ценовите листи на модела. Съществуващият 400-волтов Charger Daytona EV ще остане на пазара за купувачите, които търсят незабавен въртящ момент и по-ниски експлоатационни разходи. Въпреки това изглежда, че светлината на прожекторите отново се насочва към цилиндрите, турбокомпресорите и ауспуховите тръби.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации