BMW Z4 от поколението E85 е изключително приятно малко спортно купе. Повечето хора биха се съгласили, че версията с редови шестцилиндров двигател и ръчна скоростна кутия не се нуждае от повече мощност. В крайна сметка, това е и идеята зад лекия спортен двуврат автомобил. По дизайн той не изисква огромна мощност. Разбира се, това важи, освен ако не сте малък, но способен тунинг сервиз, наречен 4N Motorsports.
Базиран в Северна Калифорния, 4N Motorsports специализира в турбокомпресори и силови доработки за популярни двигатели на BMW от последните две десетилетия. Компанията дори предлага за продажба на своя уебсайт напълно подготвен тестов автомобил F82 M4 в стил GT4, на цена от 129 000 долара, за тези, които предпочитат да пропуснат процеса на изграждане. Ако в щата Калифорния има по-подходящ сервиз за монтиране на по-голям двигател в Z4, то със сигурност не сме чували за него.
Изборът на агрегат
Майк, ентусиазираният собственик и управител на 4N Motorsports, е можел да избере няколко различни пътя за проекта, оставайки в рамките на семейството на BMW. Макар че V10 двигателят от старото M5 би бил невероятен избор, решението да се използва шестлитровият N73 V12 от 7-Series (F01) и редица модели на Rolls-Royce е друга фантастична идея. Този агрегат е сравнително компактен за 12-цилиндров двигател и разполага с огромна мощност и въртящ момент. Дори в стандартен вид, N73 изпраща към колелата 451 к.с. и 600 Нм въртящ момент.
Когато към уравнението се добави и шестстепенна ръчна скоростна кутия, резултатът е на практика достъпен суперавтомобил. Очевидно е, че зад всеки елемент от този продължаващ проект стоят огромно количество изследвания и разработки, проби и грешки, както и старомоден тежък труд. Като за начало, макар N73 да не е огромен за V12, той все пак е три пъти по-голям от четири- или шестцилиндровите двигатели, които се монтират стандартно в тези Z4.
Предизвикателството на монтажа
Трудно е да си представим колко много работа по преработка на коша е необходима, за да може V12 двигател да се побере удобно в Z4. Промените засягат двигателния отсек, преградната стена към купето, трансмисионния тунел, тампоните на двигателя и останалата част от носещата рама. Все пак, с осигуряването на донорски автомобил 760Li само за 2000 долара, става ясно, че основната стойност идва от задвижването, а останалата част от колата вероятно скоро ще бъде изпратена за скрап.
Едно е сигурно – този V12 звучи абсолютно зловещо, след като Майк премахва силно рестриктивната стандартна изпускателна система. Звукът почти напомня на 12-цилиндровите двигатели, които се срещат в съвременните хиперавтомобили на Pagani. Интересното е, че тези двигатели се произвеждат от Mercedes-AMG, най-големия конкурент на BMW. Това показва каква разлика могат да направят един саблен трион и голямо количество упоритост. Пожелаваме успех на Майк в завършването на останалата част от проекта.
Последвайте ни в Google News