Skoda 1000 MBX е преосмислен не просто като спортно купе, а като кросоувър с конфигурация 2+2, просторен интериор и регулируемо окачване.
Вдъхновение за дизайна
Skoda продължава своята поредица от дигитални концепти, които преосмислят икони от миналото на марката. След модерните интерпретации на пикапа Felicia Fun, хечбека Favorit и купето 110 R, сега компанията насочва поглед към модела 1000 MBX от 60-те години на миналия век. Резултатът е автомобил, който напомня за Mazda RX-8 по своята форма, но разчита на изцяло електрическо задвижване.
Новият концепт е създаден от дизайнерите на Skoda – Анти Микаел Савио, отговорен за екстериора, и Давид Щингл, работил по интериора. Разработката е отнела около три до четири седмици, като е започнала с груби скици и е завършила с пълен триизмерен дигитален модел.
Проектът черпи вдъхновение от класическия 1000 MBX, представен през 1966 г. като версия с две врати на седана 1000 MB. От него са произведени общо 2517 бройки, което го превръща в рядка находка днес. Модерната интерпретация запазва сходния силует, но добавя втори чифт врати, които се отварят в обратна посока за по-лесен достъп до салона с 2+2 места. Именно това решение придава на дизайна прилика с вече спрения от производство Mazda RX-8.
Както и при предишните концепти от серията, Skoda избягва директното копиране на ретро елементи. Вместо това, дизайнът прави препратки към оригинала чрез внимателно подбрани детайли, които съответстват на новата дизайнерска философия на марката, наречена Modern Solid. Предните LED светлини напомнят за хромираната решетка на класическия модел, а фаровете леко се издигат над предния капак по подобен начин. Формата на задната колонка и контурите на задницата също са заимствани от миналото. Централен елемент, наподобяващ перка и оборудван с камера за обратно виждане, заменя традиционното задно стъкло, придавайки на автомобила футуристичен вид.
Анти Савио обясни, че тяхната концепция е по-спортна, но същевременно запазва дружелюбното си излъчване. Според него модерните спортни коли често изглеждат прекалено агресивни, докато тези от 60-те и 70-те години са носели определена елегантност и дори чар – качества, които той се е стремил да запази.
Интериор и практичност
Интериорът е с конфигурация 2+2, като отпред има цяла седалка, станала възможна благодарение на равния под, характерен за електрическите платформи. Отзад са разположени две индивидуални сгъваеми седалки. Те могат лесно да се приберат, освобождавайки отворено пространство, подходящо за превоз на велосипед или друга спортна екипировка.
В предната част на купето традиционният инструментален панел е заменен от прозрачно табло с овална форма. Липсва централна конзола – дизайнерско решение, вдъхновено от класическите автомобили. Дизайнерът на интериора Давид Щингл заяви, че автомобилът е създаден, за да насърчава своя екипаж да пътува и изследва без колебание. Идеята е той да не бъде просто забавно купе за уикенда или втора кола в семейството, а превозно средство с истинска практичност за всекидневието.
Електрическа визия
Skoda не разкрива конкретни технически детайли за изцяло електрическото задвижване на концепта. Дизайнерите обаче са си го представяли с адаптивно въздушно окачване, което може да променя височината на автомобила – от ниска, спортна стойка до увеличен просвет за движение по неравни терени.
Въпреки че почитателите на Skoda може да се надяват на серийна версия на това компактно купе, компанията няма такива планове. Концептите от поредицата „Иконите получават нов облик“ са замислени като творчески проекти в чест на историята на марката. Те позволяват на дизайнерите да изследват нови идеи без ограниченията, наложени от изискванията за серийно производство.
Последвайте ни в Google News