Джей Лено тества забравения muscle car Yenko Deuce

Chevrolet Nova от 1970 г., доработен от Yenko, е един от най-редките и често пренебрегвани muscle автомобили, създавани от дилър на марката. Според Джей Лено съвременният еквивалент на Yenko Deuce Nova би бил Dodge Challenger SRT Demon 170 със своите внушителни 1025 к.с.

Разбира се, класическият модел никога не би могъл да постигне ускорение от 0 до 100 км/ч за 1,66 секунди. Въпреки това, той със сигурност е всявал респект у много от конкурентите си по онова време и ги е изпращал унизени у дома след състезания на драг пистата.

В компанията на Доналдо Озбърн, консултиращ директор на автомобилния музей „Одрейн“, Джей Лено тества Yenko Deuce Nova в дъждовен ден в Роуд Айлънд. Според Лено автомобилът се управлява приятно, но изисква повишено внимание. С гумите Goodyear Poliglas рязкото подаване на газ върху мокра настилка крие сериозен риск от загуба на контрол върху задната част. В онези години спортните автомобили са били „сурови“ машини без никакви асистиращи системи, които да помагат на водача.

Наследството на Дон Йенко

Дон Йенко е бил състезател, инженер и собственик на автокъща, който дори е участвал в „24-те часа на Льо Ман“. Всеки автомобил, преминал през ръцете му, е носил състезателно ДНК. Той е поръчвал специални спортни компоненти директно от Chevrolet чрез системата COPO (Central Office Production Order), заобикаляйки стандартните процедури.

От този модел са произведени едва 175 бройки, всяка със специално обозначение COPO, уникални емблеми и технически подобрения. Дон Йенко не просто е добавял козметични елементи, а е създал истински състезател за драг пистата, който моментално се превръща в колекционерска ценност. Ето защо днес средната цена на Yenko Deuce е около 190 000 долара, като такива автомобили рядко излизат на пазара. Екземпляри в перфектно състояние и с малък пробег могат да надхвърлят 200 000 долара.

Технически характеристики

Автомобилът е изграден около V8 двигател LT1 с обем 350 куб. инча (5,7 литра), който стандартно разполага с 350 к.с. Под капака на Yenko Deuce обаче мощността е увеличена с 10 к.с., достигайки нивата на тогавашния Corvette, а оборотите достигат 5500 об/мин.

Задвижването се предава към задните колела чрез четиристепенна ръчна скоростна кутия Muncie M21. Моделът разполага със заден диференциал с 12 болта и блокаж Positraction 4.10, спортно окачване F41 и мощни спирачки. Двойната изпускателна система осигурява драматичния звук на V8 двигателя.

Автомобилите Yenko са били по-евтини от Camaro, а по-ниските застрахователни ставки заради обявената по-ниска мощност са помагали на дилърите да ги продават. Леките модели Nova са били коренно различни от стандартните SS версии, тъй като са предлагали мощност на нивото на Corvette, събрана в компактно купе.

Произходът на името Deuce

Моделите са разполагали с магнезиеви джанти и оборотомер, монтиран директно върху предния капак – тенденция, появила се в края на 60-те години при модели като Pontiac GTO, Firebird и Buick GSX. Черната радиаторна решетка пък е подсказвала на останалите участници в движението, че си имат работа със специален автомобил.

Но откъде идва името Deuce? Доналд Озбърн обяснява, че то е вдъхновено от Deuce Coupe – жаргонно название за Ford Coupe от 1932 г., наречен така заради двойката в годината на модела. От своя страна, Yenko е базиран на Chevy Nova II и е произвеждан през последната година от производството на модела, откъдето идва и връзката с името Deuce (двойка).

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации