Джим Фарли: Европа продава бъдещето си на китайските производители

Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли призова Европейския съюз и Великобритания да преразгледат строгия си подход към емисиите и електрическите автомобили. В своя статия той предупреждава, че в противен случай регионът рискува да се превърне в „музей на производството от 20-и век“, доминиран от бързо навлизащите китайски компании.

Нужен е нов подход

В коментар за Financial Times Фарли обвинява европейските политици, че създават нереалистични регулации, които след това променят в последния момент, предизвиквайки хаос в индустрията. Според него този подход струва на автомобилните производители милиарди под формата на инвестиции, тъй като нарушава сложния цикъл на продуктов дизайн, инженеринг и вериги на доставки.

Фарли прави директен паралел със ситуацията в САЩ, като отбелязва, че политиките там също са неразумни и не отговарят на потребителското търсене. Той посочва, че пазарният дял на електрическите автомобили в ЕС е в застой на около 16%, което е далеч под целта на Брюксел от 25% за 2025 г.

„Подходът на регулаторите – ‘наложи го и те ще го купят’ – се провали“, пише той. „Трябва да съобразим въглеродните цели с реалното пазарно приемане и да осигурим на производителите надежден 10-годишен хоризонт. Това включва да дадем на потребителите възможност да управляват хибридни автомобили по-дълго, за да се преодолее пропастта, вместо да ги принуждаваме да направят скок към електрически коли, за който не са готови.“

Фарли също така отбелязва, че европейските производители вече са инвестирали стотици милиарди в плановете си за преминаване към електрически автомобили. В замяна, според него, правителствата трябва да предложат сериозни стимули за покупка и подкрепа за зарядната инфраструктура, която да се простира далеч извън богатите градски квартали.

Китайската заплаха е реална

Ръководителят на Ford следи отблизо и инерцията на китайските автомобилни производители. С огромен свръхкапацитет и силни позиции в технологиите за батерии, Китай вече е в позиция да залее европейския пазар. Само за последната година китайските марки за електрически автомобили са удвоили пазарния си дял в региона.

„Производството на автомобили в ЕС в момента е с 3 милиона бройки под нивата отпреди пандемията“, отбелязва Фарли. „Заводи се затварят. Само през 2024 г. изчезнаха 90 000 работни места в автомобилната индустрия. Това са работни места, които поддържат социалната стабилност в Европа.“

Според него комбинацията от субсидирани китайски електромобили и строги въглеродни мандати може да срине местната индустрия по-бързо, отколкото политиците очакват.

„Нека бъда ясен, индустрията не иска спасителен план“, добавя той. „Не искаме протекционизъм, който да прикрива неефективността. Във Ford ще продължим да работим усилено по преструктурирането. Затворихме стари съоръжения, намалихме работната си сила и свихме разходите, за да станем по-гъвкави. Но ако Европа иска да избегне превръщането си в музей на производството от 20-и век, се нуждаем от спешно преосмисляне и дългосрочен план.“

„Това не е преход“, предупреждава той. „Това прилича повече на залез за европейската автомобилна индустрия.“ Без незабавна корекция на курса, твърди Фарли, индустриалният гръбнак на Европа може да изпадне в дългосрочен упадък.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации