Автомобилът на снимката е Porsche 911 GT1 Evolution. Той е един от едва 41 екземпляра, разработени като част от програмата на германската марка за шампионата FIA GT през 1997 г. Това обаче не е една от 20-те шосейни версии „Strassenversion“, създадени за официалното одобрение на състезателната програма на Porsche. В действителност това е единственият състезателен 911 GT1, който има регистрация за обществените пътища – създаден, за да се изправи срещу McLaren F1 GTR в Льо Ман. Този конкретен автомобил с шаси номер 17 скоро отново ще се върне на пътя след втората си конверсия, извършена от Lanzante Limited.
Адаптиран за пътя, но със запазен състезателен характер
Както потвърдиха от Lanzante, шаси 17, което първоначално е преработено за шофиране по пътищата от британската компания през 2015 г., се е върнало за втора трансформация по-рано тази година. Работата е била съсредоточена върху създаването на „по-традиционна и съобразена с клиента спецификация за шосеен автомобил“. Това включва нов цвят Porsche Yachting Blue, който заменя предишната сребриста боя с черни акценти, както и леко облагороден интериор. Разбира се, купето на бившия състезателен автомобил остава изключително спартанско – забелязват се шестточковите предпазни колани, седалките тип „корито“, минималистичната централна конзола и пълната липса на шумоизолация. Сега обаче интериорът разполага със сива кожена тапицерия и седалки с класическа карирана шарка. Както и през 2015 г., от Lanzante са направили малко, за да премахнат състезателния характер на този GT Evolution. За разлика от по-изчистения „Strassenversion“, шаси 17 все още може да се похвали с по-големия, квадратен заден спойлер, вентилационните отвори над предните калници и задните прагове, както и въздухозаборниците от въглеродни влакна зад вратите.
Освен гумите, които са легални за пътя (доставени директно от McLaren), механичната основа на бившия състезателен автомобил също е почти непроменена, макар и с леко смекчен характер след първата конверсия. Под задния капак се намира 3,2-литров боксерен шестцилиндров двигател с водно охлаждане, два турбокомпресора KKK и електронно впръскване на горивото Bosch, който генерира над 600 к.с. и сега работи с по-щадящи настройки. Той е съчетан с петстепенна несинхронизирана скоростна кутия със стандартна H-образна схема на превключване. Състезателното окачване с двойни носачи и мощните спирачки също са запазени, както и изключително ниската предница и оригиналното стоманено тръбно шаси. Дори скоростта – над 320 км/ч – се показва на опростено приборно табло с течнокристален дисплей.
Огромни състезателни успехи… в Канада
Въпреки че GT1 първоначално е създаден през 1997 г., за да се конкурира с F1 GTR на McLaren в Льо Ман, най-големите спортни успехи на шаси 17 всъщност идват от Северна Америка. Продаден като голо шаси на Клаус Бицек през 1997 г., за да замени унищожения модел на отбора му от 1996 г., автомобилът е преустроен изцяло с пакет Evo, за да се състезава в канадския GT шампионат. Bytzek Motorsport печели титлата в този шампионат през 1999, 2000 и 2001 г., като постига 13 победи в 31 старта. Най-значимото състезание за този GT1 е „24-те часа на Дайтона“ през 2001 г., където се класира на 12-о място, но завършва на 41-во поради проблеми, наложили пълна смяна на скоростната кутия.
След като е пенсиониран от състезания през 2003 г., автомобилът е придобит от Lanzante Motorsport и участва в състезания за исторически автомобили като Daytona Classic и Фестивала на скоростта в Гудууд, преди да бъде продаден на втория си собственик. След първата конверсия за движение по пътищата през 2015 г., струвала 300 000 британски лири (около 335 000 щатски долара по тогавашния курс), шаси 17 е продадено на търг от RM Auctions през 2016 г. за 2,772 милиона евро, или малко под 3,079 милиона щатски долара.
Последвайте ни в Google News