Експерт по сигурността: Китайските автомобили са „устройства за наблюдение“

Бивш съветник по киберсигурност към австралийското правителство отправи смели твърдения относно потенциалната заплаха, която представляват китайските автомобили.

Предупреждение на високо ниво

С нарастващото количество технологии в новите автомобили, един експерт по киберсигурност предупреди за опасностите, които някои превозни средства могат да създадат за обществената безопасност. По време на срещата на върха по киберсигурност на Australian Financial Review, Алистър Макгибън, настоящ главен стратегически директор в CyberCX и бивш съветник на Малкълм Търнбул по време на мандата му като министър-председател, отправи сериозно предупреждение, като посочи китайските автомобили като най-голям риск.

Според Макгибън, политиките на австралийското правителство спрямо китайските електромобили, включително тези, произведени в страната, не съответстват на приоритетите за сигурност. Той настоятелно призова местните държавни служители да не използват такива превозни средства.

Макгибън припомни, че последното решение на Комитета за национална сигурност на правителството на Търнбул е било да изключи високорискови доставчици от 5G мрежите. Той заяви, че седем години по-късно, потенциално милиони свързани устройства от типа „Интернет на нещата“ са навсякъде в системите, като те не са просто произведени, а са контролирани от Китай.

Експертът беше категоричен, че съвременните автомобили, независимо дали са електрически или не, представляват подслушвателни и наблюдателни устройства заради вградените в тях камери и микрофони.

Системите за наблюдение на водача са предназначени да гарантират, че човекът зад волана е концентриран върху пътя. Важно е да се отбележи, че тези системи не са ексклузивни за китайските автомобили и се срещат масово при повечето нови модели.

Най-лошият сценарий: Дистанционен саботаж

Макгибън очерта и възможни апокалиптични сценарии, при които китайски електромобили могат да бъдат дистанционно контролирани, за да се движат с по-ниска скорост на определени места или дори да се деактивират защитите им при зареждане на батерията.

Той предположи, че производителите биха могли дистанционно да изключат системите за безопасност на батериите, което да доведе до презареждане и експлозия на автомобилите. Друга възможност е умишлено да се влоши тяхната производителност в час пик в избрани градове.

Струва си да се отбележи, че макар китайските автомобили и превозни средства от други региони да могат да получават актуализации по въздуха, досега не са регистрирани случаи на дистанционно поемане на контрол върху автомобил.

Глобални притеснения и пазарен ръст

Макгибън не е първият, който изразява загриженост относно сигурността на китайските автомобили. През февруари 2024 г. тогавашният министър на търговията на САЩ Джина Раймондо заяви, че данните, събирани от китайските електромобили, могат да представляват риск за националната сигурност.

Към онзи момент в САЩ не се продаваха автомобили от китайски марки, но имаше и все още има редица модели, които се произвеждат в Китай и се предлагат на американския пазар.

Ситуацията в Австралия е различна, където популярността на китайските марки и автомобили продължава да расте. През август Китай за първи път стана вторият най-голям износител на автомобили за страната.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Прочети още
Предишна/Следваща новина

Подобни публикации