В световен мащаб приблизително един на всеки пет продадени нови автомобила вече е електрически. В държави като Норвегия този дял надхвърля 90%, а в Китай наближава 50%. Значително по-бавно обаче се развива преминаването към електричество при автомобили, които никога не са били проектирани за батерии, електромотори или съвременни изисквания за безопасност.
Класическите автомобили се намират в сложна ситуация, разкъсвани между регулациите, практичността и нуждата от съхранение. Все по-ограничени от правилата за вредни емисии и неподходящи за модерните условия на шофиране, много от тях прекарват повече време паркирани, отколкото на пътя. Превръщането им в електрически предлага решение, но това е и технически сложно начинание, при което малки грешки в проектирането могат трайно да променят онова, което е правило автомобила специален.
Точно в тази напрегната среда оперира базираната във Великобритания компания Everrati.
Тя е специализирана в преоборудването на емблематични автомобили с електрическо задвижване. Сред проектите ѝ са Porsche 911 (964), Land Rover Series IIA, Mercedes-Benz W113 Pagoda и Ford GT40. Компанията заменя техните двигатели с вътрешно горене със специално разработени електрически системи, като същевременно се стреми да запази оригиналното усещане зад волана.
Изданието Interesting Engineering разговаря с главния изпълнителен директор на Everrati, Джъстин Луни, за това защо превръщането на класически автомобили в електрически е по-скоро инженерство, водено от ограниченията, отколкото просто технологична новост.
Защо е време за електрически класики?
Луни сподели какъв е стимулът зад работата на Everrati и как се избират автомобилите за преоборудване. Той отбеляза, че преходът към електрически превозни средства се случва в световен мащаб и с много бързи темпове. Неговата компания, ръководена от технологични предприемачи и автомобилни ентусиасти, както и от водещи инженери, намира своята специфична ниша, родена от страстта към автомобилите и насочена към удължаване на живота на емблематични модели.
Според Луни електрическото задвижване не е отхвърляне на автомобилната култура, а начин тя да остане жива в променящите се условия. Той посочи, че много класически автомобили рядко се карат – не защото не са обичани, а защото трудно се справят със съвременните пътища.
Той описа целта им като „превръщане на пренебрегнати модели в зашеметяващи, модернизирани автомобили с модерна динамика и лесна поддръжка, каквито предлага електрическото задвижване“. Причината, по думите му, е тези икони да могат да се карат редовно, безопасно и с по-малко грижи.
В този контекст преминаването към електричество се превръща в инструмент за по-голяма практичност. Като премахва изискващите сериозна поддръжка двигатели с вътрешно горене и ги заменя с електрическо задвижване, Everrati цели да превърне определени класики отново в подходящи за ежедневно шофиране автомобили, особено в региони, където зоните с чист въздух и ограниченията за емисии все повече затрудняват достъпа.
Ще бъдат ли електрифицирани всички колекционерски автомобили?
Луни не смята така. Въпреки че екипът му в Everrati успешно е преоборудвал редица известни легендарни коли, някои автомобили ще останат в сферата на консервацията и реставрацията. Целта им не е да електрифицират всяка мечтана кола, като например „безценното Ferrari 250 GTO“, което той спомена.
Той обаче вярва, че по-масово произвеждани класически автомобили като 280SL, ранните Porsche 911 или Land Rover Series, които могат да бъдат намерени в различни колекции, биха могли да се върнат към по-редовна употреба благодарение на електрическото задвижване.
Според него те не се карат толкова често, колкото би трябвало, защото не могат да се справят със съвременните условия на шофиране. Те са склонни да се повреждат или, дори когато работят добре, шофирането им по магистрала или в натоварен трафик е напрегнато преживяване, което отнема удоволствието от притежанието им.
Ако останат непроменени, много от тези автомобили вероятно ще бъдат прибрани в гаражи с развитието на пътните условия и регулациите. Everrati се стреми да създаде път за тяхното връщане към редовна употреба.
Той също така определи преминаването към електричество като практичен отговор на регулациите за емисиите, особено в градове, където зоните с чист въздух все повече ограничават използването на стари автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Един незабавен ефект от преоборудването е повишената динамика. В сравнение с оригиналните си конфигурации, електрическите версии осигуряват по-висока мощност и незабавен въртящ момент.
Инженерният проблем, който повечето хора пропускат
Когато обсъждаше техническите предизвикателства, Луни внимателно разграничи Everrati от това, което той определи като „бързи“ и повърхностни опити за преоборудване.
Той заяви, че компанията не подхожда към работата си като към обикновена конверсия, а като към цялостна операция по модернизация и реставрация, която просто е специализирана в електрически задвижващи системи. Вместо просто да заменят двигателя с електромотор и батерии, всеки проект включва по-широко препроектиране на автомобила.
Инженерите и дизайнерите на Everrati преоценяват автомобила като цялостна система, като използват опита си от разработването на електрически и хибридни задвижвания за съвременни спортни автомобили. Този опит се прилага към класически платформи, които никога не са били проектирани да помещават електрически компоненти.
Всеки проект започва с пълно разглобяване. Както е описано в процеса на компанията „Разглоби и сглоби отново“, автомобилът се свежда до шасито си, като всеки компонент се оценява за реставрация или подмяна. Целта, по думите на Луни, е да се запази оригиналният характер на автомобила, като същевременно се подобри общото качество на изработката и практичността.
След това електрическото задвижване се проектира около оригиналните параметри на автомобила, включително тегло, разпределение на теглото, характеристики на управляемост и баланс на центъра на тежестта (ЦТ). Този подход цели да запази усещането при шофиране, докато се интегрират модерни електрически системи.
Разработката, тестването и оптимизацията могат да отнемат до 4 000 часа за всеки автомобил. Всяка сглобка преминава през итеративни анализи и настройки, за да се гарантира, че динамиката и управляемостта отговарят на вътрешните стандарти на компанията.
Луни посочи и подхода на Everrati, наречен „Evergreen“, който позволява автомобилите да бъдат актуализирани с развитието на технологиите през целия им живот. Той описа това като опит да се приложи инженерна дисциплина, характерна за серийното производство, при малки обеми, твърдейки, че придържането към стандартите за масово производство отличава работата на Everrati от по-ограничените опити за конверсия.
Модулна електрическа платформа за класически автомобили
Поглеждайки напред, Луни посочи собствената електрическа архитектура на Everrati като ключов фактор за бъдещи проекти. Компанията е разработила система с три платформи, наречена „Everrati Powertrain“, предназначена да замени двигателите с вътрешно горене и скоростните кутии при автомобили с предно разположен двигател и задно предаване, със задно или средно разположен двигател и задно предаване, както и при модели със задвижване на четирите колела.
На теория системата позволява широк кръг от класически автомобили да бъдат преоборудвани, като същевременно осигурява по-висока динамика и по-ниски изисквания за експлоатация и поддръжка в сравнение с оригиналните им задвижващи системи.
Въпреки тази гъвкавост, Луни подчерта, че Everrati не възнамерява да преоборудва всяка подходяща класика. Изборът на автомобили остава умишлен, като компанията се фокусира върху ограничен брой кандидати и инвестира хиляди часове в разработване, тестване и оптимизиране на всяка сглобка, за да балансира модерните електрически системи с характера на оригиналния автомобил.
Настоящата гама на Everrati включва електрически Ford GT40 с 800 к.с., Porsche 911 (964), Mercedes-Benz W113 Pagoda и Land Rover Series IIA – модели, избрани да представят различни типове автомобили и начини на употреба, а не като опит за цялостно покритие на пазара.
Последвайте ни в Google News