Електрическите автомобили с удължен пробег може да са „задънена улица“, сочи проучване

На фона на очакванията за забавяне в продажбите на електрически автомобили през следващите месеци, нова технология може да даде тласък на пазара: автомобилите с удължен пробег (EREV). Причина за прогнозирания спад е изтичането на федералния данъчен кредит от 7500 долара в САЩ.

Тези превозни средства разполагат с електрическо задвижване, включващо батерия и тягов електромотор, но имат и резервен бензинов двигател. Неговата роля е единствено да зарежда високоволтовата батерия, за да удължи пробега на автомобила, без да задвижва директно колелата. Тази задача остава само за електрическите мотори.

Критики към технологията

Не всички обаче са съгласни с концепцията на EREV. Европейска организация, защитаваща чистия транспорт, заяви, че удължаването на живота на технологиите с вътрешно горене няма да доведе автомобилната индустрия доникъде. Като пример се посочват някои от недостатъците на плъгин хибридите (PHEV).

Други новини от автомобилния сектор

Междувременно се обсъжда и възможността за значително облекчаване на митата за автомобилната индустрия в САЩ, след като администрацията на Тръмп сигнализира за промяна в курса. В същото време Китай отбелязва напредък с батериите с твърд електролит, но се съобщава, че страната въвежда ограничения върху износа на тази технология.

През второто тримесечие на тази година автомобилите с удължен пробег (EREV) достигнаха 10% от пазара на превозни средства с нова енергия (NEV) в Китай, който се състои основно от електромобили и plug-in хибриди. Lynk & Co 900 е един от най-впечатляващите примери за такъв автомобил.

Въпреки това, според ново проучване на европейската организация за чист транспорт Transport & Environment (T&E), публикувано в четвъртък, автомобилите EREV в Китай замърсяват също толкова, колкото и бензиновите, когато батериите им се изтощят.

Основният аргумент в полза на EREV, подобно на този за plug-in хибридите (PHEV), е, че собствениците ще ги зареждат редовно. Това би им позволило да изминават по-голямата част от разстоянията на батерия, намалявайки емисиите и разходите за гориво.

Проучвания в Европа обаче показват, че собствениците на plug-in хибриди рядко ги зареждат и шофират предимно на бензин. В резултат на това емисиите са същите или дори по-високи, а разходите за гориво се увеличават.

От T&E твърдят, че няма гаранция ситуацията с EREV автомобилите в Европа да бъде по-различна.

В проучването се посочва, че EREV моделите имат технически предимства пред европейските plug-in хибриди, като по-голям пробег, по-мощни електромотори и възможност за бързо зареждане. Същевременно обаче те имат и сходни недостатъци, като например голям резервоар за гориво, който позволява на потребителите да шофират предимно в режим на горене.

Според T&E, предвид конкуренцията от европейските plug-in хибриди и факта, че технологията EREV се контролира от китайски производители, навлизането на тази преходна технология в Европа остава силно несигурно. Удължаването на живота на двигателите с вътрешно горене би тласнало индустрията към задънена улица. За да се изгради бъдеще за европейската автомобилна индустрия, ЕС трябва да запази курса, да потвърди целите за CO2 и уверено да навлезе в ерата на електромобилите.

Автомобилите EREV в Китай са предимно големи и луксозни модели с обемни батерии, което не е идеално за Европа. Проучването обаче не е непременно насочено срещу технологията. По-скоро организацията настоява за по-доброто ѝ прилагане, което да насърчи шофирането само на ток и да намали зависимостта от двигателя с вътрешно горене.

Един от начините това да се постигне е чрез намаляване на размера на резервоара, за да не се разчита прекалено на бензина. По същия начин оборудването с мощни двигатели, като 3,6-литровия V6 в новия Jeep Grand Wagoneer EREV, също не би насърчило редовното зареждане, ако двигателят с вътрешно горене може да върши цялата работа.

Китайските EREV модели са успешни, защото техният „процент на шофиране в електрически режим“ е над 70%. Това носи реални ползи за климата и портфейлите на шофьорите, без притеснения за пробега. Китай обаче разполага и с най-добрата мрежа за зареждане в света, а шофирането на ток е част от социалната култура, което означава, че EREV се използват по предназначение.

Предстои да видим дали тази формула ще доведе до значими и осезаеми резултати в САЩ и Европа.

САЩ обмислят облекчаване на митата за автомобилната индустрия

Митата на американското правителство върху вносните автомобили и части разтърсиха автомобилната индустрия, като се отразиха негативно на печалбите на производителите и повишиха цените за американските потребители. Възможно е обаче администрацията на Тръмп да обяви мерки за облекчаване на митата още този петък.

Според публикация в Bloomberg се очаква Министерството на търговията да обяви петгодишно удължаване на споразумение, което позволява на автомобилните производители да намалят митата, които плащат за вносни автомобилни части. Преди това се предвиждаше тази разпоредба да изтече след две години.

Изглежда, че американските автомобилни производители са лобирали усилено за тази промяна. За компании като Ford, General Motors и Stellantis преходът към електрически автомобили вече се отразява негативно на финансовите им резултати поради капиталоемките инвестиции в заводи за батерии и нови производствени съоръжения.

С наличието на мита се създаде перфектна буря, с която производителите се справяха с големи трудности. Сега те ще посрещнат тези облекчения с отворени обятия.

Какво означават ограниченията на Китай за износ на батерии за света

Контролът на Китай върху износа на критични материали и технологии за батерии ще влезе в сила следващия месец, съобщава South China Morning Post, позовавайки се на китайското Министерство на търговията. Това е удар за останалата част от света, тъй като Китай е не само основният източник на литиево-йонни батерии, но и водеща сила в разработването на нови и подобрени технологии.

Съобщава се, че страната е постигнала пробив при твърдотелните батерии, които могат да осигурят енергийна плътност до 600 Втч/кг, с потенциал за масово производство до края на десетилетието. За сравнение, по-голямата част от настоящите литиево-йонни батерии имат енергийна плътност между 200 и 300 Втч/кг.

Тази технология не само ще позволи на електромобилите да изминават по-големи разстояния, но и ще направи зареждането им толкова бързо, колкото зареждането на бензинов автомобил, като същевременно ги направи по-безопасни и по-издръжливи.

Тези батерии ще намерят приложение и в други сфери, като дронове и военно оборудване, така че контролът върху износа има още по-голям смисъл, помагайки на Китай да консолидира властта си и да увеличи преднината си в този енергиен преход.

Ще успеят ли EREV автомобилите в западните страни?

Автомобилните производители се подготвят за навлизането на множество електрически автомобили с удължен пробег (EREV) през следващите години. Подкрепената от Volkswagen компания Scout Motors планира да пусне не един, а два такива модела – SUV и пикап – до 2027 г. Volvo, Ram, Hyundai, Nissan и Ford също разработват свои собствени автомобили от този тип.

Въпросът обаче е дали тази така наречена „преходна технология“, както е описана в проучване на T&E, наистина ще изпълни предназначението си. Съществува риск потребителите да сметнат тези системи за твърде объркващи, което да доведе до по-голяма употреба на бензин и по-малко шофиране в изцяло електрически режим.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации