С навлизането на електрическите автомобили все повече бъдещи собственици си задават ключов въпрос: да купя или да взема на лизинг? Основното притеснение е, че технологиите при батериите, пробегът и скоростта на зареждане се развиват толкова бързо, че след няколко години днешният нов електромобил може да се окаже остарял. Макар мнозина да възприемат лизинга като „пари на вятъра“, при електромобилите той може да се окаже по-разумният ход.

„Лизингът на електромобили е логичен, защото те се обезценяват бързо“, твърди Шари Примак, старши консултант в Car Help Canada. „Днешните електрически коли са като компютрите през 90-те години – всеки следващ модел е значително по-добър от предишния. Не искате да останете със вчерашна технология.“

Въпреки че електромобилите губят стойността си по-бързо от бензиновите автомобили, разликата вече не е толкова голяма, колкото беше, отбелязва Даниел Рос, старши мениджър в Canadian Black Book (CBB) – компания, която проследява и прогнозира цените на употребяваните автомобили.

Защо електромобилите губят стойност по-бързо?

Според прогнозите за моделна година 2025, бензиновите автомобили ще загубят средно около 27% от стойността си веднага след покупката. При електромобилите този процент е около 33%, казва Рос.

Като пример, при автомобил на стойност 55 000 долара, бензиновата версия би струвала 40 150 долара след първата година (спад от 14 850 долара), докато електрическата ще струва 36 850 долара (спад от 18 150 долара). Разбира се, реалните стойности варират според марката и модела.

„Първоначалното обезценяване засяга електромобилите по-сериозно“, обяснява той. „Но през следващите четири до пет години след този първоначален 12-месечен спад, амортизацията се изравнява с тази на автомобилите с друг тип гориво.“ Например през втората година всички превозни средства – бензинови, електрически, плъгин хибриди (PHEV) или стандартни хибриди – губят средно между 6% и 8% от стойността си.

Основната причина за по-бързата първоначална амортизация са притесненията за технологичния напредък. В миналото е имало и опасения за надеждността на батерията, но според Рос това вече не е толкова голям фактор. „Средно за индустрията батериите губят около 1% до 2% от капацитета си годишно, което е по-добро от първоначалните прогнози“, допълва той.

Лизингът като решение при бързо остаряващи технологии?

Ако смятате, че ще искате да смените своя електромобил след четири или пет години с по-нов модел, лизингът е по-разумният избор. Когато договорът изтече, просто връщате автомобила и взимате нов. Така избягвате риска да дължите повече, отколкото струва колата ви, особено ако сте избрали финансиране за седем или осем години.

„Ако купите автомобила, сте по-уязвими към обезценяването и може да загубите сериозна сума, ако технологията напредне внезапно“, казва Рос. „С лизинга вие имате гарантирана остатъчна стойност в края на периода, която не се променя.“

В края на лизинговия период можете да върнете колата на дилъра или да я закупите, като доплатите остатъчната ѝ стойност. Месечните вноски по лизинга обикновено са по-ниски от тези при финансиране, но през срока на договора вие не притежавате автомобила.

„С лизинга сменяте автомобила на всеки три или четири години и влизате в безкраен цикъл на плащания“, контрира Примак. „В повечето ситуации е финансово по-изгодно да финансирате покупката, особено с по-кратък срок, защото колкото по-дълго притежавате автомобила, толкова по-голяма стойност извличате от него.“

Ако обаче електромобилът, който сте си харесали днес, отговаря на нуждите ви, може би няма да искате да го сменяте след пет години. Повечето нови модели вече предлагат пробег от поне 400 км и могат да се заредят до 80% за половин час или по-малко на бърза DC зарядна станция.

„Ако технологията на електромобила, който купувате днес, е адекватна за вашите нужди, тя вероятно ще остане такава и през следващите седем-осем години, а може би и по-дълго“, заключава Джордж Ини, президент на Асоциацията за защита на автомобилистите.

, ,

Подобни публикации