Електромобилът Polestar вече може да захранва дома ви и да пести пари

Когато е паркиран в гаража, новият Polestar 3 може да ви помогне да намалите сметката си за електричество. Автомобилният производител е поредният, който въвежда технология за двупосочно зареждане за своите електрически автомобили. Тя позволява батерията на SUV модела да се зарежда, когато енергията е евтина, и след това да се използва за захранване на дома, когато цените се покачат.

За целта компанията си партнира със стартъпа Dcbel, който разработва технология за управление на енергийния поток между автомобила и дома.

Според главния изпълнителен директор на Dcbel, Марк-Андре Форже, повечето автомобили прекарват над 80% от времето си паркирани. Той отбеляза, че за първи път колите започват да бъдат полезни дори когато не се движат, което представлява фундаментална промяна. Автомобилът е втората най-голяма инвестиция за повечето семейства след дома, а този актив остава недостатъчно използван.

Как работи технологията

Когато автомобилът се включи към домашната енергийна станция на Dcbel, наречена Ara, се активира изкуствен интелект. Системата анализира цените на енергията, прогнозира колко ще е необходимото потребление през следващите няколко дни, отчита нуждите за шофиране и, при наличие на слънчеви панели, предвижда колко соларна енергия ще бъде генерирана.

Въз основа на тези данни устройството решава дали да зареди колата веднага, да изчака по-късен час или да използва енергията от батерията за захранване на дома, за да се избегне покупката на скъп ток от мрежата.

Когато къщата се нуждае от захранване, оборудването преобразува постоянния ток (DC) от батерията на автомобила в променлив (AC) за електрическата инсталация. Технологията може да служи и като инвертор за слънчеви панели.

Всеки електромобил би могъл да стане двупосочен, но производителите трябва да разработят съответния софтуер. Polestar е работил 18 месеца с Dcbel, за да създаде интуитивно потребителско изживяване. Потребителите могат да следят системата през приложение, въпреки че тя управлява всичко автоматично. Ако токът спре през нощта, автомобилът ще се „събуди“ и ще започне да захранва дома. При по-дълго прекъсване батерията може да поддържа средностатистическо домакинство за около два дни и половина, а при пестене на енергия – до 10 дни.

Цена и наличност

Домашната енергийна система не е евтина, като базовият модел стартира от 5000 долара. В Калифорния обаче Dcbel е спечелил субсидия, която ще осигури на клиентите значителни отстъпки: до 8100 долара за пълната версия на технологията, до 2000 долара за инсталация, до 200 долара за свързване към мрежата, 1000 долара за записване в програма за динамични тарифи и до 2500 долара за покупка на двупосочен електромобил като Polestar 3. Отстъпките се предоставят до изчерпване на количествата и намаляват с времето, но за първите клиенти оборудването може да бъде почти безплатно.

Според Питър Уекслър, продуктов ръководител на Polestar за Северна Америка, компанията се е фокусирала върху Калифорния именно заради наличните щатски стимули. Клиенти в други щати също могат да закупят системата на Dcbel, но ще трябва да платят пълната цена.

Помощ за електрическата мрежа

За енергийните компании този тип системи помагат за стабилизиране на мрежата. Търсенето на електроенергия рязко се покачва в определени часове – вечер, когато хората се прибират от работа, или по време на горещи вълни, когато всички включват климатиците. Ако достатъчно собственици на електромобили използват батериите си за захранване на домовете си в пиковите часове, това може да позволи на доставчиците да избегнат включването на по-замърсяващи източници като газови централи.

В Калифорния вече има пилотни проекти „vehicle-to-grid“ (V2G), които позволяват на собствениците на електромобили да продават енергия обратно на мрежата в пиковите часове и да печелят пари. Тази възможност обаче все още не е масово достъпна, тъй като регулаторите трябва да финализират правилата за свързване и компенсация. Оборудването на Dcbel ще поддържа V2G зареждане веднага щом енергийните компании го позволят.

Dcbel е разработила и споделила нов софтуерен стандарт за двупосочно зареждане с надеждата, че автомобилните производители ще го приемат масово. В момента компанията работи с осем други производители за добавяне на техните автомобили към системата. Форже прогнозира, че скоро ще се появят още автомобили с тази възможност, като заяви, че очаква много новини по темата през следващите няколко месеца.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации