Европейската програма за оценка на нови автомобили (Euro NCAP) въвежда значителни промени в своите тестове за безопасност, които ще влязат в сила от 2026 г. Новите процедури са по-реалистични и насочени към потребителите, като ще оценяват системите за подпомагане на водача (ADAS) по-строго, а дръжките на вратите на електромобилите ще трябва да останат функционални след инцидент, за да улеснят спасителите.
Нова структура на оценяване
Организацията, чиито звездни рейтинги производителите често изтъкват, предприема сериозна реформа в програмата си за тестване. Промените включват и по-строг контрол върху често досадните предупреждения от асистиращите системи в модерните автомобили.
Новата методология разделя безопасността на автомобила на четири ясни етапа: безопасно шофиране, избягване на сблъсък, защита при сблъсък и безопасност след инцидент. Всяка категория ще получава собствена оценка, а крайният звезден рейтинг ще зависи от доброто представяне във всички тях. Идеята е автомобилите не само да предпазват от неприятности, но и да защитават пътниците, когато нещо се обърка, както и да улеснят достъпа на спасителните екипи.
Какви са ключовите промени?
Една от най-важните промени е насочена към проблем, който е водил до трагични инциденти. Електрическите автомобили с изскачащи или електрически дръжки на вратите вече ще трябва да гарантират, че те остават работещи дори след катастрофа. Пожарникарски екипи многократно са се оплаквали, че някои електромобили се заключват след удар и вратите им не могат да бъдат отворени, което забавя спасителните операции и в крайни случаи коства човешки животи. Euro NCAP настоява този проблем да бъде решен възможно най-скоро.
Системите за подпомагане на водача също ще преминат през отдавна необходима проверка в реални условия. Досега повечето оценки на ADAS се извършваха на затворени писти, където системите се държаха безупречно. На истинския път обаче нещата стоят по-различно. Автоматичното поддържане на лентата може да дръпне рязко волана в неочакван момент, а постоянните звукови сигнали карат шофьорите да изключват системите, което обезсмисля тяхното предназначение.
Бонуси за физическите бутони
От 2026 г. автомобилите ще получават допълнителни точки за усъвършенствани системи за наблюдение на водача, които реално следят за разсейване, а не просто засичат мигането на очите. Точки ще се дават и ако системата може да разпознае признаци на употреба на алкохол или наркотици и да предприеме действия. В същото време дългоочаквана промяна най-накрая ще възнагради автомобилите, които запазват физически бутони за основните функции. След години на доминация на сензорните екрани, шофьорите ясно изразиха своето недоволство.
Тестовете за избягване на сблъсък ще бъдат разширени, за да включват по-реалистични сценарии с мотоциклетисти, велосипедисти и опасности в градска среда. Плавността на работа също ще има значение. Системите за поддържане на лентата, които реагират твърде рязко, ще губят точки, дори ако технически предотвратят сблъсък. Ще има и бонуси за превозни средства, които разпознават кога водачът натиска педала на газта, вместо спирачката.
Ново поколение манекени
Защитата при сблъсък също става по-детайлна. Ще се използват манекени с различни телосложения, възраст и размери, за да се отрази по-точно разнообразието от хора, които реално се возят в автомобилите. Тази промяна е подобна на тази, която вече се въвежда в тестовете за безопасност в САЩ. Симулациите и тестовете на шейни ще допълват реалните краш тестове за по-голяма точност, като ще предоставят повече информация за защитата при страничен удар и риска за пешеходците от структурни елементи като предното стъкло.
Накрая, етапът след инцидента получава модернизация с нови правила за изолация на батериите при електромобилите, споменатите изисквания за дръжките на вратите и автоматизирани SOS функции, които трябва да информират спасителите колко души е имало в автомобила, дори ако предпазните им колани не са били поставени. Електрическите автомобили ще трябва да могат да предупреждават водачите за риск от пожар на батерията дори след катастрофа.
Последвайте ни в Google News