Ferrari Elettrica: Дълбок поглед в иновативното задвижване и окачване

Технологично сърце: Електродвигатели и инвертори

Техническите характеристики на задвижващата система са впечатляващи. Електродвигателите достигат изключително високи обороти – моторът на предния мост се върти с до 30 000 об/мин, за да генерира 105 кВт, докато всеки от двата мотора на задния мост достига 25 500 об/мин за пикова мощност от 310 кВт. Тези скорости позволяват на двигателите да останат изключително компактни, което е от решаващо значение за пестенето на пространство в архитектурата на осите.

Ключът се крие в материалите и дизайна. Роторът използва конфигурация с постоянни магнити от типа „масив на Халбах“, вдъхновена от моторните спортове. Това е изключително сложен дизайн, който стратегически насочва магнитния поток към статора. Резултатът е огромно увеличение на плътността на въртящия момент при едновременно намаляване на общото тегло на двигателя – двойна полза за всеки спортен електрически автомобил, макар и трудна за производство.

Технологията на статора е не по-малко напреднала. Той е изграден от ултратънки ламели от силициево-желязна сплав с дебелина 0,2 мм. Те са подредени чрез процес на самосвързване, който минимизира риска от късо съединение – критичен детайл за издръжливостта и ефективността.

За допълнително намаляване на енергийните загуби, особено при високо натоварване, намотките използват специализирани проводници тип „Лиц“. Тази конфигурация е проектирана да смекчи нежеланите ефекти, които намаляват ефективността на конвенционалните двигатели при високи честоти и токове. Това е скъпо, но необходимо решение за задвижваща система от такъв клас, което гарантира, че огромният потенциал за мощност не се губи под формата на топлина.

Предният задвижващ модул е оборудван с механизъм за разединяване, който позволява на Elettrica да превключва между задно задвижване и задвижване на всички колела в рамките на половин секунда.

За захранването на четирите мотора на двете оси Ferrari е разработила собствени силови инвертори. Използвайки силициев карбид (SiC), инверторът на Ferrari постига 93% ефективност при максимален капацитет и тежи само 9 кг.

От компанията обясниха, че управляващата платка е интерфейсът между веригите за високо и ниско напрежение и управлява поведението на силовите транзистори. Всяка платка управлява три модула, като всеки се състои от 16 транзистора, които заедно с интегрирания преобразувател от 800 V на 48 V осигуряват прецизност и бърза реакция при разпределението на въртящия момент. Честотата на превключване на инвертора, която варира от 10 до 42 kHz, е внимателно калибрирана, за да балансира ефективност, акустичен комфорт и управление на топлината.

Баланс между мощност и управляемост

Като цяло, задвижващата система изглежда първокласна. Някои може би се питат защо автомобилът не разполага с над 2000 к.с., както някои други хиперколи, представени през последните години. Ясно е обаче, че Ferrari не се е стремила единствено към чиста мощ.

Производителят балансира мощността с разумно тегло, за да осигури управляемостта и поведението в завои, с които марката е известна. Както заяви Джамария Фулгенци, ръководител на развойния отдел, Ferrari иска да достави вълнуващо усещане зад волана със своя първи електрически автомобил. Сравнително лесно е да се създаде електромобил с огромна мощност и батерии, който ускорява от 0 до 100 км/ч за 1,9 секунди. Да се постигне обаче отлично пътно поведение и постоянна, повтаряема мощност е съвсем различно предизвикателство.

Интелигентно окачване и пълен контрол

Що се отнася до окачването, фактът, че това е електромобил, не оказва значително влияние и Ferrari е успяла да използва голяма част от натрупания си опит. Elettrica използва същото трето поколение активно 4-волтово електрическо окачване на Ferrari, което се намира в най-новите F80 и Purosangue, но с няколко корекции за по-добра адаптация към по-ниския център на тежестта.

Основната разлика е 20% увеличение на стъпката на резбите в системата, за да се намали прехвърлянето на инерция към шасито. Сензорите отчитат пътя с латентност от една милисекунда, а системата може да реагира в рамките на пет милисекунди. Ferrari използва тази функция както за спортно представяне, така и за комфорт, които могат лесно да се регулират с бутон на волана.

Интересен детайл е, че пружините, които се виждат в системата, служат само за поддържане на автомобила, когато е изключен. В противен случай електрическото окачване активно извършва всичко, докато автомобилът е включен.

Отзад окачването е свързано с нова, отделна подрама. Ferrari е избрала този дизайн, за да получи по-добър контрол върху прехвърлянето на вибрации към шасито – аспект, към който производителите на автомобили с двигатели с вътрешно горене подхождат по-предпазливо при електрическите превозни средства, тъй като шумовете и вибрациите, които не идват от задвижването, са по-забележими.

Задната ос е особено забележителна и със своето независимо завиване на задните колела, което може да се регулира до 2,15 градуса. С четири независими мотора, четири независими активни окачвания и управление на всяко колело, Ferrari разполага с невероятен активен контрол по всички оси на всяко колело на Elettrica.

Всички тези системи се управляват от един централен контролен блок, който позволява синхронизирани и целенасочени действия за производителност или комфорт. Засега можем само да си представяме какво може да постигне Ferrari с тази система, но със сигурност ще бъде впечатляващо.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации