Ferrari представи първото си електрическо задвижване с впечатляващи параметри

Ferrari най-накрая разкри техническите детайли за своя първи изцяло електрически модел, Elettrica, а характеристиките са наистина впечатляващи. На събитието Capital Markets Day 2025 в Маранело бяха представени готовите за производство шаси, батерия и електрически оси на автомобила. От Ferrari обявиха, че електрическият модел с четири врати ще достига максимална скорост от 310 км/ч и ще предлага пробег от над 530 км по цикъла WLTP. Доставките започват през 2026 г., а според вътрешна информация цената ще надхвърли 500 000 долара.

Ferrari разработва електрическото задвижване изцяло самостоятелно

Очаква се мощността да идва от четири електромотора, а общата мощност да надхвърля 1000 к.с. Макар Ferrari да не разкрива точната стойност, изчисленията сочат ускорение от 0 до 100 км/ч за малко над две секунди. Автомобилът използва 800-волтова система и батерия с брутен капацитет 122 кВч, която поддържа бързо зареждане с прав ток до 350 кВ. Целта е добавяне на 70 кВч за около 15 минути – енергия, достатъчна за сесии на писта, а не просто за демонстрация по време на кафе пауза.

Конструкцията е изцяло фокусирана върху водача. Къси надвеси, ниска позиция на седене в близост до предния мост и батерия, интегрирана в пода, като 85% от масата ѝ е разположена изключително ниско за драстично снижаване на центъра на тежестта. Ferrari посочва понижение от 80 мм спрямо аналогичен автомобил с двигател с вътрешно горене. Това е съчетано с разпределение на теглото в съотношение 47/53, за да се запази остротата при влизане в завой и неутралният баланс.

Четири електромотора за безкомпромисна динамика

На всяка ос са монтирани по два мотора с постоянни магнити, които използват ротори тип „Халбах“, вдъхновени от Формула 1, карбонови втулки и достигат изключително високи обороти. Тази конфигурация позволява безкомпромисно разпределение на въртящия момент (torque vectoring) и една впечатляваща възможност: предният мост може да се изключва в движение, превръщайки автомобила в такъв със задно предаване, за да се намали съпротивлението и да се увеличи усещането за пъргавина. Когато е необходимо максимално сцепление, и четирите колела работят заедно.

Любителите на технологиите в шасито ще оценят останалите детайли. Ferrari е изградила структурата от 75% рециклиран алуминий и е добавила първата си задна подрама с еластично окачване, която намалява шума и вибрациите, без да притъпява обратната връзка от пътя. Трето поколение 48-волтово активно окачване – еволюция на системата, разработена съвместно с Multimatic – работи по-бързо и по-ефективно, като ограничава накланянето на каросерията, като същевременно запазва комфорта на возене. Впечатляващо е, че Ferrari цели тегло на автомобила от 2300 кг с разпределение на теглото от 47% отпред и 53% отзад.

Управлението е съсредоточено върху волана. Десният превключвател Manettino управлява настройките на шасито и системите за стабилност (включително и режим за пълно изключване на ESC). Левият e-Manettino управлява енергията и режимите на задвижване, включително поведението със задно или с двойно предаване. Перата зад волана имат разширени функции: дясното преминава през пет нива на въртящия момент, които модулират ускорението, докато лявото увеличава регенерацията, за да симулира спиране с двигателя при влизане в завой.

Без изкуствен V12 звук

Ferrari не са добавили изкуствен звук, имитиращ V12 двигател. Вместо това инженерите са монтирали акселерометър към корпуса на инвертора, уловили са реалния вибрационен подпис на задвижването и са го усилили. Принципът е подобен на адаптер за електрическа китара, а не на филмов саундтрак. При по-силно ускорение звукът се усилва в синхрон с натоварването и скоростта, а при отпускане на педала затихва. Той е механичен, а не синтетичен, и дава полезна обратна връзка на водача.

Управлението на пробега и температурата изглежда проектирано за обиколки на писта, а не само за кратки демонстрации на ускорение. Интегрираната в пода батерия използва многопластова охладителна система и модули, които подлежат на обслужване. Регенеративното спиране може да осигури сериозно намаляване на скоростта, което облекчава натоварването на карбоново-керамичните спирачки. Задните колела дори завиват с няколко градуса, за да подобрят маневреността без резки отклонения.

От Ferrari заявиха, че представянето на електрическия хиперавтомобил ще продължи в началото на 2026 г. с предварителен поглед към дизайнерските концепции за интериора. Само няколко месеца по-късно, през пролетта на 2026 г., процесът ще завърши с пълния дебют на автомобила. Втори електрически модел няма да се появи преди 2028 г., което показва премерен подход, съобразен с реалното търсене в най-високия пазарен сегмент.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации