Ferrari разработва първия си електрически автомобил, но малцина ще могат да го купят

Когато италианският производител на луксозни автомобили Ferrari обяви в началото на октомври своя първи изцяло електрически модел, това повдигна въпроса какво ще предложи на този конкурентен пазар една компания, известна с приоритета си към скоростта и дизайна пред горивната ефективност.

Конкурентен сектор

Lamborghini, Bentley и Porsche вече присъстват на пазара на електрически автомобили и Ferrari усеща необходимостта да се включи в надпреварата, за да защити мястото си на пионер в луксозния сегмент, независимо от неговото развитие. Това заяви изпълнителният директор Бенедето Виня пред Fortune.

„Ние сме лидер“, каза Виня, бивш ръководител от Силициевата долина, който пое управлението на Ferrari преди четири години. „Един лидер има отговорността да разширява границите на възможното. Ако не го правим, значи не заслужаваме да се наричаме лидери.“

Виня подчерта, че навлизането в света на електрическите автомобили не означава, че автомобилите с двигатели с вътрешно горене ще останат на заден план. По думите на 56-годишния директор, електрическите модели са „допълнение“, а не „заместител“.

В същото време пазарът на електрически превозни средства се охлажда и много производители частично преразгледаха плановете си на фона на скорошния спад в търсенето. Ferrari също не е имунизирана срещу тази тенденция. По време на своя инвеститорски ден на 9 октомври компанията обяви, че очаква през 2030 г. изцяло електрическите модели да съставляват 20% от производството, което е спад спрямо по-ранната прогноза от 40%. Този факт, в комбинация с по-ниски от очакваните прогнози за печалба, доведе до спад на акциите на Ferrari с 15%. Миналата година Lamborghini отложи своя първи електрически автомобил с една година до 2029 г., позовавайки се на пазарните условия, а Porsche обяви подобно забавяне миналия месец.

Анализаторът от Bernstein Стивън Райтман определи резултатите на Ferrari като разочароващи. В своя изследователска бележка, цитирана от Bloomberg, той написа, че пазарът е очаквал уверена история за бъдещо развитие на маржовете, а вместо това е получил слаби прогнози за 2030 г.

Повече иновации, моля

Виня е учил физика в университета в Пиза, след което прекарва 30 години в израстване от инженер до изпълнителен директор във френския производител на чипове STMicroelectronics. Този опит му помага да получи работата във Ferrari, тъй като голяма част от иновациите при автомобилите от най-висок клас са свързани с изчислителната мощ.

Като човек, който винаги е бил заинтригуван от лукса и красотата, Виня не е съгласен, когато някой определи Ferrari просто като производител на автомобили. За него това е луксозна марка, която случайно произвежда коли. „Никога не съм използвал технологията самоцелно, а винаги съм се интересувал как тя влияе на емоциите, които предизвиква у хората“, заяви той.

Все пак, идването от света на технологиите е било културен шок. Когато пристига във Ferrari през 2021 г., Виня установява, че метаболизмът на компанията е бавен – ирония на фона на репутацията ѝ за изключително бързи автомобили. Той споделя, че компанията е била възпрепятствана от култура на изолирани отдели и висше ръководство, твърде отдалечено от редовите служители.

В началото на мандата си Виня провежда срещи с 300 от общо 5 500 служители на компанията от всички нива в йерархията, за да разбере предизвикателствата и силните страни на Ferrari. Изпълнителният директор открива, че е важно да се стимулират емоциите и сред работната сила, за да се използват пълноценно техните идеи и те да не умират в зародиш.

Виня твърди, че в резултат на неговите промени темпът на иновации е пет пъти по-висок от този преди да стане изпълнителен директор. Като доказателство той посочва 201 патента през миналата година в сравнение с 26 през 2019 г.

При пристигането си Виня с изненада научава, че много служители на Ferrari никога не са се качвали в автомобил на компанията. Самият той, фен на марката от детството си в Италия, когато е имал раница Ferrari с известното лого на изправен кон, за първи път кара Ferrari едва преди няколко години, когато приятел от Силициевата долина му дава колата си назаем.

Затова той кани служителите на пистата в централата, за да направят обиколка с тестов пилот. Сега той отива още по-далеч и позволява на всички служители на Ferrari да карат автомобилите – по около 50 души всеки уикенд. Виня казва, че свободните места, обявени във вътрешната мрежа на Ferrari, се запълват за секунди, така че да се сдобиеш с място е истински успех.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации