Изцяло електрическият Fiat 500e не се превърна в огромен пазарен успех за италианската компания. Подобно на много производители, които смело заложиха на електрическо бъдеще, Fiat трябваше да направи крачка назад с хибридно предложение, макар и съвсем базово. Така се появи Fiat 500 Hybrid.
Това е нов 500 за тези, които не са могли да обмислят покупката му, защото е само електрически. От Fiat обясниха в интервю, че причината не е само в цената, а и в липсата на станции за зареждане или недостатъчния пробег, въпреки че дизайнът на модела им допада.
Основният проблем на 500e е, че е твърде скъп, а технологията на батерията му вече е леко остаряла. Макар цените на хибридната версия за Великобритания все още да не са потвърдени, Fiat се цели в сума под 20 000 британски лири. За да разберем дали автомобилът има всичко необходимо за града, го тествахме в родното място на оригиналния „чинкуеченто“ – Торино.
Какво е новото?
Fiat 500 Hybrid изглежда почти идентичен със своя електрически събрат, с изключение на въздухозаборника отпред, така че си остава стилен малък автомобил с красив ретро дизайн. Истинските разлики се крият под красивата външност, където е разположено мекото хибридно задвижване.
Първоначално Fiat планираше 500 да бъде само електрически, така че създаването на хибридната версия е изисквало някои хитри инженерни решения. Наложило се е електрическото задвижване да бъде премахнато и на негово място да се монтира хибриден хардуер, без това да доведе до огромни разходи по препроектиране. Според Fiat, около 85% от автомобила е останал непроменен.
Пространството в малкото купе на 500 е толкова ограничено, че по-модерният 1,2-литров турбо хибриден двигател на Stellantis просто не е могъл да се побере. Това е оставило Fiat с единствената възможна опция – старият 1,0-литров атмосферен двигател Firefly и неговата скромна 12-волтова мека хибридна система от предишния 500 Hybrid.
Тази версия вече отговаря на екологичните норми Евро 6. Това е възможно най-базовата мека хибридна система, без възможност за движение само на електричество, въпреки че от Fiat са уверени, че тя ще отговори и на предстоящите изисквания на Евро 7.
Какви са техническите характеристики?
Малкият трицилиндров двигател с мощност 65 к.с. и въртящ момент от едва 92 Нм постига ускорение от 0 до 100 км/ч за 16,2 секунди, което го нарежда сред най-бавно ускоряващите автомобили на пазара днес. Кабриолет версията е дори по-бавна, нуждаейки се от 17,3 секунди. Максималната скорост е 155 км/ч. Хибридът ще се предлага само с шестстепенна ръчна скоростна кутия, като не се предвижда автоматична версия.
Официално емисиите са 119 г/км, а разходът на гориво е 4,4 л/100 км. При теста ни по натоварените улици на Торино обаче постигнахме разход от 9,4 л/100 км, което е разочароващо предвид малкия двигател и компактните размери. Вероятно необходимостта от постоянно форсиране на двигателя, за да се поддържа темпото в трафика, влошава икономичността. Все пак този резултат е далеч от постиженията на пълноценни самозареждащи се хибриди като Toyota Yaris.
Как се управлява?
Управлението на 500 Hybrid може да бъде забавно, стига да се движите със скорост под 50 км/ч. Начинът, по който леко се накланя в завои и кръгови кръстовища, но същевременно запазва сцепление, го прави приятен за маневриране в града. Той преминава през неравности и шахти сравнително комфортно, а лекият волан е подходящ за тесни паркоместа и провиране в задръствания. Липсата на обратна връзка обаче няма да впечатли ентусиастите.
Част от удоволствието да притежаваш малък градски автомобил е способността да се придвижваш пъргаво, дори и с малък и икономичен двигател. Тук обаче хибридният модел се проваля. Той е бавен автомобил и, което е по-важно, се усеща като такъв. Не се движи из града с игривостта, която външният му вид предполага. Двигателят звучи напрегнато, когато го натоварвате, а натискането на газта докрай е единственият начин да поддържате темпото на светофарите. За щастие, скоростната кутия е приятна за използване, тъй като честата смяна на предавки е задължителна.
А интериорът?
Интериорът е пренесен директно от 500e, с изключение на промените за скоростния лост, което означава, че изглежда добре и модерно. Дигиталното приборно табло и широкият 10,25-инчов екран на инфоразвлекателната система са вградени в табло в цвета на купето и са ярки и отзивчиви.
Физическите бутони за климатика са разположени в елегантен ред под екрана, но странно, бутонът за силата на звука е поставен там, където обикновено се намират електронната ръчна спирачка и бутонът за старт-стоп системата. Предните седалки са стилни и изглеждат солидни, но не са особено удобни. Те също така не се регулират по височина, така че се седи доста високо, точно както в стария модел. Повечето повърхности в купето са от твърда пластмаса, но усещането е за по-голяма здравина отпреди. Като цяло, това е елегантен интериор, който подхожда на стилната външност.
Пространството е оформено предимно около водача, където е достатъчно просторно дори с пътник до него. На задните седалки могат да се поберат малки деца, а при нужда и възрастни с ръст до около 168 см, но само за много кратки разстояния. Багажникът е с обем 183 литра, който нараства до 440 литра при сгънати седалки.
Преди да купите
Стандартното оборудване е богато и включва безжични Apple CarPlay и Android Auto на 10,25-инчовия сензорен екран, безключов достъп, задни сензори за паркиране, LED светлини и климатичен контрол.
Ще се предлагат две основни нива на оборудване: базово Icon и върхово La Prima. Icon предлага сходно оборудване с това на лимитираната серия Torino, но с повече цветове, табло в цвета на купето и черни капаци на огледалата. La Prima добавя 17-цолови джанти, матово перлено табло, отопляеми предни седалки, камера за заден ход, навигация и панорамен покрив.
Безкомпромисна конкуренция
Fiat 500 се изправя пред сериозна конкуренция от няколко страни. На пазара има отлични малки хибриди като Renault Clio и Toyota Aygo X, които са пълноценни самозареждащи се хибриди и безпроблемно постигат разход от около 4.7 л/100 км в града. Същевременно, на сцената излизат все по-достъпни и впечатляващи малки електрически автомобили, които биха могли да изкушат дори най-заклетия фен на бензиновите двигатели. Сред тях се откроява Renault 5, което предлага ретро чар и забавно управление на изненадващо достъпна цена. Да не забравяме и по-практичния и по-евтин Grande Panda, който разполага с по-добра хибридна система и трансмисия с двоен съединител.
Първи впечатления: Очарование и разочарование
Много е лесно да бъдеш очарован от Fiat 500, особено когато го управляваш по улиците на Торино в слънчев есенен ден с изглед към заснежените планински върхове. Но ако пренебрегнем симпатичния вечен дизайн и романтичната обстановка, хибридният модел не отговаря на възможностите, които един съвременен малък автомобил може да предложи.
Ако сте влюбени в дизайна на 500, но цената на електрическата версия ви спира или зареждането все още не е практична опция за вас, тогава Fiat вече има потенциално решение. Ще трябва обаче да се примирите с разочароващото задвижване, мудното ускорение и липсата на усещане за връзка с пътя. Ако автомобилът оправдае очакванията за достъпна цена, може би тези недостатъци ще бъдат простени. Засега на пазара има множество алтернативи, които предлагат повече практичност и по-добра динамика, макар и без този неподражаем стил.
Технически характеристики
Двигател: 999-кубиков трицилиндров бензинов, 12V „мека“ хибридна система
Мощност: 65 к.с.
Въртящ момент: 92 Нм
Трансмисия: 6-степенна ръчна, предно предаване
Ускорение 0-100 км/ч: 16.2 секунди
Максимална скорост: 155 км/ч
Разход на гориво: 4.4 л/100 км
CO₂ емисии: 119 г/км
Тегло: 1066 кг
Размери (д/ш/в): 3631/1684/1532 мм
Старт на продажбите в Европа: Пролетта на 2026 г.
