Ford Expedition Max модел 2025 г.: Пътен тест и преглед

Ford Expedition е един от най-големите SUV автомобили в света. Понякога обаче дори най-голямото не е достатъчно голямо.

Проблемът е следният: въпреки внушителните си размери, Expedition разполага само с около 650 литра товарно пространство зад третия ред седалки. Това означава, че в него могат да се возят осем души, но е добре всеки от тях да носи само по една раница.

Когато е нужно един пълноразмерен SUV да превозва много хора и целия им багаж, на сцената излиза Expedition Max. Той е с около 30 см по-дълъг от стандартния Expedition, като по-голямата част от това удължение е в багажното отделение.

С начална цена от 65 400 долара, Ford Expedition Max модел 2025 г. е обновен с освежен дизайн, по-високотехнологично приборно табло и нови удобства, съчетани с познатия фокус върху просторния комфорт. За целите на този преглед прекарахме една седмица в тестове на новия Expedition Max, за да научим повече за неговите предимства и недостатъци. Продължете да четете, докато разглеждаме детайлите, за да прецените дали това е подходящият голям SUV.

Да, наистина е огромен

Expedition Max не прикрива размерите си. Името казва всичко – това е максималният Expedition. Дължината му е 5,64 метра. Вероятно няма да се побере в стандартен гараж, а може би дори и на алеята пред него. Широчината му е 2,03 метра, така че дори и умело да го вмъкнете в паркомясто, може да нямате достатъчно свободно пространство, за да отворите вратите. Стандартният Expedition е със същата ширина.

Тези размери не са новост. Ford предлага удължена версия на Expedition от 2007 г. насам. Тази година обаче Expedition Max получава изцяло нов дизайн на предната и задната част. Новите фарове включват LED елементи по краищата, които частично обгръщат предната решетка, а самите светлини са станали по-клиновидни в сравнение със заоблените правоъгълници от миналата година. Отзад стоповете са значително по-тънки. Двуцветното боядисване помага визуално да се разчупи голямата задна част: зоната на петата врата между стоповете е черна, докато долната част е в цвета на купето. При тестовия ни автомобил в цвят Stone Blue този ефект не е толкова очевиден, което означава, че ако не сте почитател на това решение, е добре да изберете тъмен цвят за своя Expedition Max модел 2025 г.

Най-ясният белег за различаване на Expedition от Expedition Max са задните врати. При по-дългата версия те почти докосват арките на задните колела, докато при стандартния модел, както при повечето автомобили, задните врати имат голям изрез, който следва извивката на колелото.

Високотехнологичен интериор

Още по-голямата промяна при Expedition модел 2025 г. е в интериора. Ford е преместил дигиталното приборно табло в основата на предното стъкло, където то е по-близо до зрителното поле на водача, и го е съчетал с допълнителен дисплей на инфоразвлекателната система. Тъй като инструментите вече са над волана, а не зад него, компанията е променила формата му на заоблен квадрат, за да не пречи на видимостта.

Някои критици намират тази форма за неудобна при въртене, но ние нямахме такъв проблем. Високото разположение на дисплеите може да бъде полезно. Това е отлично място за визуализация от новите камери за следене на сляпата зона, които се активират при подаване на мигач.

Expedition разполага и с конвенционален 13,2-инчов сензорен екран в центъра на таблото. Чрез него се конфигурира горният 24-инчов дисплей и се управляват функции като климатичната система, аудиото, GPS навигацията, настройките на автомобила и дори фаровете. Харесахме цялостния вид и усещане на интериора, който е луксозен и добре завършен, без да бъде показен. Тестовият ни автомобил е с базово ниво на оборудване Active, но се предлагат и по-богато оборудвани версии.

Някои аспекти на ергономията обаче не ни допаднаха. Новият волан има многофункционални бутони без обозначения. Новият сензорен екран пък скрива функции като подгряването на седалките в миниатюрни икони. Това е огромен SUV. Ford не е трябвало да дублира функции на бутоните или да прави иконите толкова малки.

Пространство за всички

Някои пълноразмерни SUV автомобили имат изненадващо малък интериор. Това важи с особена сила за третия ред седалки, където окачването, проектирано за тежки натоварвания, може да отнеме от пространството за пътниците.

За разлика от много конкуренти в своя клас, Ford отдавна използва независимо задно окачване в моделите Expedition и Expedition Max. Това решение позволява в големия SUV да се настанят комфортно осем възрастни пътници. Версията Max не предлага повече пространство за пътниците в сравнение със стандартния Expedition, но такова и не е необходимо.

Стандартното оборудване дори в базовото ниво Active включва електрически регулируеми предни седалки, волан с електрическо регулиране, трети ред седалки с функция за накланяне и сгъване, както и тризонов автоматичен климатик. Тестовият автомобил беше оборудван и с пакет Touring Edition, който добавя тапицерия от изкуствена кожа, отопляеми предни седалки и отопляем волан.

По-високите нива на оборудване – Platinum и King Ranch – предлагат опции като естествена кожа, вентилирани и масажиращи предни седалки, електрически регулируеми педали и отопление за втория ред седалки. Както при Active, така и при Platinum, вторият ред може да бъде поръчан с два индивидуални „капитански“ стола или с цяла седалка за трима души. Вторият вариант осигурява по-голяма гъвкавост, особено когато третият ред е сгънат. С цялата седалка Expedition Max е осемместен, а с индивидуалните кресла – седемместен.

Огромен и функционален багажник

Основното предимство на версията Max пред стандартния Expedition се крие зад пътническото отделение. Стандартният модел предлага обем от около 650 литра – съпоставимо с голям триредов кросоувър, но недостатъчно, за да оправдае покупката на по-голям и скъп SUV.

Expedition Max обаче разполага с товарен обем от близо 1050 литра. Това е повече пространство, отколкото много популярни компактни кросоувъри (като Ford Bronco Sport) предлагат зад втория си ред седалки, като същевременно превозва осем души. Макар на хартия обемът да е сходен с този на миниван, Expedition Max има по-голяма подова площ за разполагане на багажа, докато при вановете пространството е по-вертикално ориентирано.

Друго предимство за моделната година е новата разделена задна врата. Горната част се отваря нагоре, а долната пада надолу. Ползите са две: първо, необходимо е по-малко свободно пространство за отваряне на горната секция, и второ, долната част предпазва товарите от изпадане.

Всички нива на оборудване на Expedition Max включват електрическо сгъване на третия ред седалки. Управлението е по-интелигентно от при повечето SUV автомобили – само с едно натискане на бутон двете части на седалката се сгъват или разгъват. Същото важи и за електрическото сгъване на втория ред, което е опция за Active и стандарт за останалите версии. Единствен недостатък, който се прояви, беше свързан със системата за памет на шофьорската седалка. При изключване на автомобила тя се плъзгаше максимално назад, но в това положение блокираше сгъването на втория ред. След ръчно преместване напред, за да се освободи място, седалката не се връщаше в първоначалната си позиция при следващо стартиране. Явно двете системи не бяха синхронизирани помежду си.

Expedition Max може да тегли до 2860 кг във версия със задно задвижване и до 4080 кг при задвижване на четирите колела.

Плавно возене и лесно управление

Expedition Max е дълъг, широк и тежък автомобил. Той заема значително повече място от миниван, за да осигури цялото си пространство, което се усеща най-вече при паркиране. В допълнение към размерите си, той има радиус на завой от 13,2 метра (спрямо 12,5 метра за стандартната версия). Въпреки това, за автомобил от такъв калибър, Expedition Max е комфортен и лесен за управление.

Тестовият автомобил возеше по-плавно и стабилно от очакваното за голям SUV с рама. Дори опционалните 20-инчови джанти не влошиха комфорта. При тест на по-луксозния му събрат, Lincoln Navigator, усещането беше за по-твърдо возене, макар тестовият Lincoln да беше с огромни 24-инчови джанти, които със сигурност са допринесли за това. Expedition Max не провокира агресивно шофиране в остри завои, но при спокойно управление не се усеща тромав. Воланът дава естествено усещане и добра връзка с пътя, без да създава напрежение у водача.

Няколко технологични системи също улесняват управлението. Системата от камери с 360-градусов обзор е стандартна и позволява прецизно маневриране в близост до препятствия. Стандартна е и системата за автономно шофиране по магистрала BlueCruise. Тя поема контрола над ускорението, спирането и завиването, като позволява на водача да свали ръце от волана. Системата обаче следи погледа и предупреждава, ако водачът се разсее. След изтичане на пробния период, BlueCruise се предлага срещу абонамент от 50 долара на месец, 495 долара на година или еднократна покупка за 2495 долара с поне седем години гарантирана поддръжка.

Версията със задвижване на четирите колела се справя добре при лоши метеорологични условия или кални пътища, като разполага и с приличен пътен просвет от 22,4 см. Трябва да се отбележи обаче, че по-ориентираното към офроуд ниво на оборудване Tremor не се предлага за удължената версия Max.

Мощен, но сравнително икономичен двигател

Всеки Expedition Max е оборудван с 3,5-литров турбо V6 двигател. При повечето версии той генерира 400 к.с. и 650 Нм въртящ момент, докато за ниво Platinum се предлага и по-мощен вариант с 440 к.с. и 690 Нм. Двигателят осигурява впечатляваща динамика за толкова голям SUV и има приятен звук, освен ако не сте привърженик на характерния тътен на V8 мотор.

Разходът на гориво е по-нисък от очакваното. Според официалните данни на EPA, Expedition Max със задно задвижване харчи 14,7 л/100 км в града, 9,8 л/100 км на магистрала и 12,4 л/100 км комбинирано. Версията със задвижване на четирите колела има разход съответно 15,7 л/100 км в града, 10,7 л/100 км на магистрала и 13,1 л/100 км комбинирано. По време на едноседмичен тест в смесени условия, автомобилът със задвижване на четирите колела постигна впечатляващ среден разход от 11,8 л/100 км – резултат, сравним с някои кросоувъри.

Стандартният V6 двигател е проектиран да работи със стандартен бензин, докато по-мощната версия изисква високооктаново гориво, за да достигне пълния си потенциал. По-разумният избор изглежда е стандартният вариант с 400 к.с., който вече предлага повече от достатъчно мощност.

Цена на допълнителното пространство

Базовата версия Expedition Max Active стартира от 65 400 долара. Това представлява оскъпяване от 3000 долара спрямо стандартния Expedition. Подобна е разликата в цената и при по-високите нива на оборудване Platinum (77 850 долара) и King Ranch (87 000 долара).

Както беше споменато, базовото ниво Active е добре оборудвано, като към него могат да се добавят екстри като тапицерия от изкуствена кожа, панорамен покрив и по-големи джанти.

Цена и луксозни опции

С включените екстри и задължителната такса за доставка от 1995 долара, цената на тестовия автомобил достигна 74 405 долара.

Нивото на оборудване Platinum добавя към това естествена кожена тапицерия, вентилирани предни седалки, аудиосистема Bang & Olufsen с 10 високоговорителя и електрически прибиращи се странични степенки. Тук се появяват и опции като по-мощния двигател, система за адаптивно окачване, още по-впечатляваща аудиосистема с 22 високоговорителя, масивни 24-инчови джанти и луксозни декоративни елементи. Версията King Ranch предлага собствени стилови подобрения и включва повечето от тези опции като стандартно оборудване.

Ford позволява Expedition Max да бъде конфигуриран както като добре оборудван семеен SUV, така и като луксозен автомобил от висок клас, стига клиентът да е готов да плати съответната цена. Въпреки това, той остава по-достъпен от своя братовчед Lincoln Navigator L, чиято базова цена е 102 985 долара.

Основни конкуренти

В сегмента на големите SUV автомобили с удължена база, Expedition Max се изправя срещу двама директни съперника: Chevrolet Suburban (и неговия близнак GMC Yukon XL) и Jeep Wagoneer L.

Тези конкуренти са дори по-големи от Expedition Max и предлагат повече товарно пространство. Suburban разполага и с уникални за класа двигатели – избор между два V8 агрегата или икономичен турбодизелов V6. От своя страна, Wagoneer L има най-богатото стандартно оборудване и най-големия капацитет на теглене.

Въпреки това, Expedition Max е по-бърз от Suburban и същевременно по-икономичен, освен ако не се избере дизеловият двигател, който изисква по-скъпо гориво в сравнение със стандартния бензин. Wagoneer L не се предлага с еквивалент на системата за полуавтономно шофиране на Ford (BlueCruise) или на Chevrolet (Super Cruise). Нито един от конкурентите не разполага и с новата практична задна врата на Expedition.

Минивановете също могат да бъдат подходяща алтернатива. Модели като Chrysler Pacifica, Honda Odyssey, Kia Carnival и Toyota Sienna предлагат сходен пътнически и товарен капацитет с този на по-големия и значително по-скъп Expedition Max. Pacifica и Sienna се предлагат и със задвижване на четирите колела. Както споменахме обаче, тяхното товарно пространство зад третия ред седалки е по-вертикално ориентирано, а възможностите им за теглене на тежки товари или справяне с кал и сняг са ограничени.

Заключение: Когато камион срещне миниван

Ford Expedition Max за модел 2025 г. съчетава удобството и простора на миниван със здравината и възможностите на мощен камион. Тази комбинация обаче струва сериозна сума, а автомобилът не се побира лесно в стандартен гараж или паркомясто. Все пак е впечатляващо колко малко компромиси налага Expedition Max по отношение на комфорта на возене, управляемостта и дори разхода на гориво.

За клиентите, които търсят автомобил от този клас, Expedition Max се сблъсква със сериозна конкуренция. Новите, по-сложни за използване контроли в интериора може да накарат някои купувачи да се насочат към съперниците му.

Въпреки това, комбинацията от интелигентни решения като разделената задна врата и системата за шофиране без ръце на волана, заедно с отлично изпълнените основи като возия, управление, ускорение, икономичност и комфорт на седалките, превръщат обновения Expedition Max в изключително силно предложение.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации