Ford Focus ST Edition (Mk4) на старо: Конкурент на Civic Type R за под 50 000 лв.

Въпреки силните си технически показатели, четвъртото поколение на Ford Focus ST така и не успя да постигне същата блестяща репутация като по-малкия си събрат Fiesta ST, преди също да бъде спрян от производство. За да се доближи до по-утвърдените си конкуренти, през 2021 г. Ford представи специална версия, наречена „Edition“. Макар оттогава името ѝ да претърпя няколко промени, същността на автомобила остава същата.

Версията ST Edition възприема различен подход в сравнение с легендарния RS500 отпреди десетилетие, като предлага по-малко цилиндри, по-сдържан външен вид и по-усъвършенствана динамика. Първоначалният Mk4 Focus ST, представен през 2018 г., остави леко смесени впечатления, но три години по-късно няколко ключови подобрения в шасито и дизайна помогнаха на Edition да навакса изоставането спрямо лидерите в сегмента на мощните спортни хечбеци, т.нар. „хотхечове“.

Подобно на отличния Fiesta ST Edition, появил се година по-рано, усъвършенстваният Focus получава ново регулируемо окачване KW с двупосочно настройващи се амортисьори, които предлагат 12 степени за сгъване и 16 за разгъване. Автомобилът е оборудван и с по-леки 19-инчови джанти, които намаляват подресорната маса и подобряват визията. Фабрично Edition е с 10 мм по-нисък от стандартния ST, като има възможност за допълнително ръчно снижаване с още 20 мм. Моделът се предлага само като хечбек с ръчна скоростна кутия в отличителния цвят Azura Blue, комбиниран с черни контрастни елементи и черен покрив.

Интериорът на ST Edition се усеща изненадващо солиден, с добре обмислени практични детайли, бърза 13,2-инчова инфоразвлекателна система и лесен за управление 12,3-инчов дигитален инструментален панел благодарение на физическите бутони на волана. Стандартните седалки Ford Performance са същите като в обикновения ST, но въпреки това са впечатляващи, като предлагат позиция и опора, характерни за много по-скъпи автомобили. Материалите не са от най-висок клас, но ако изключим декорациите, имитиращи карбон, интелигентният дизайн и добрата ергономия създават приятна атмосфера.

Както и при предходния ST Track Pack, тук стандартно са включени по-мощни предни спирачки Brembo с четирибутални апарати и дискове с диаметър 363 мм (спрямо 330 мм при стандартния модел). Когато към това се добавят регулируемото окачване KW, с 10% по-леките 19-инчови джанти, напористият 2,3-литров турбо двигател и електронно управляемият диференциал с ограничено приплъзване, става ясно откъде идва по-спортният характер на Edition.

С по-ниската си стойка и с 50% по-твърди пружини, не е изненада, че Edition е по-стегнат от стандартния автомобил. Въпреки че работата на амортисьорите е качествена и рядко се усещат резки удари, окачването може да стане леко уморително при ежедневни пътувания с ниска скорост. С увеличаване на темпото обаче комфортът се подобрява значително и автомобилът е напълно способен да изминава стотици километри по магистрала безпроблемно.

Истинският плюс от промените по окачването е усещането за директна връзка с пътя. Автомобилът завива по-охотно и позволява повече корекции в средата на завоя. Focus Edition насърчава водача да шофира с размах и увереност. Подобренията не са само на хартия – по време на тестове на пистата „Кадуел Парк“ версията ST Track Pack (която е почти идентична) постига конкурентни времена, като дори е оценена по-високо от лидера в класа Honda Civic Type R по отношение на чистите емоции зад волана (въпреки че най-добрата обиколка на Honda е с около 1,7 секунди по-бърза). По-мощните спирачки също вдъхват голяма увереност с отличната си спирачна сила и прогресивен педал.

Това, което не е променено, са два ключови недостатъка, които винаги са били характерни за този ST: характеристиките на двигателя и управлението. Двигателят EcoBoost със сигурност не страда от липса на мощност – неговите 280 к.с., 420 Нм въртящ момент и ускорението от 0 до 100 км/ч за 5,7 секунди го доказват. Настройките му обаче не изглеждат напълно подходящи за „хотхеч“, тъй като акцентът е изцяло върху въртящия момент в ниските обороти. Рязкото му разгръщане затруднява дозирането на газта, а след 5000 об/мин двигателят губи устрем. Един от малкото плюсове е прецизният скоростен лост, както и функцията за автоматично подаване на междинна газ.

В комбинация със свръхчувствителното управление, което има само два оборота от край до край, се получава автомобил, който се усеща нервен и твърде директен. Това може да затрудни плавното преминаване през серия от завои, а паразитното влияние на въртящия момент върху волана е по-осезаемо в сравнение с повечето конкуренти, особено при лоши метеорологични условия. Реакцията около централна позиция на волана е отлична и този характер може да бъде пристрастяващ в правилния момент, но понякога е прекалено интензивен.

Какво да търсите

Четвъртото поколение на Focus ST все още не е на пътя достатъчно дълго, за да са се проявили сериозни дългосрочни проблеми с надеждността, но има няколко неща, за които трябва да се внимава при покупка на употребяван автомобил. Докато ST избягва скъпия проблем с гарнитурата на главата, познат от Mk3 Focus RS, някои собственици съобщават за проблеми с електрическите инсталации при ранните екземпляри. Други често срещани оплаквания са хлабави капачки за маслото и недобре пасващи капачки на резервоара. Качеството на сглобката като цяло е добро, но е препоръчително да се ослушате за скърцания и тракания.

Цени

Ford възроди версията ST Edition като част от фейслифта на Focus през 2024 г., малко преди да обяви пълното спиране на модела. От последната итерация са произведени само 300 бройки, което поддържа цените на най-новите автомобили близо до 90 000 лв. Ако обаче търсите почти същия автомобил за значително по-малко пари, версията преди фейслифта е отлична алтернатива. На пазара за употребявани автомобили могат да се намерят множество екземпляри с разумен пробег на цени малко над 45 000 лв., като най-запазените коли достигат до близо 70 000 лв.

Технически характеристики

Версията се задвижва от 2,3-литров четирицилиндров турбо двигател с мощност 280 к.с. при 5500 об/мин и въртящ момент от 420 Нм, наличен между 3000 и 4000 об/мин. Автомобилът тежи 1433 кг, ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,7 секунди и има максимална скорост от 250 км/ч.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации