Корейският производител SK On се оттегля от съвместното предприятие с Ford на фона на намаляващото търсене на електромобили. Компанията ще се фокусира върху системи за съхранение на енергия, оставяйки Ford сам да управлява ключови заводи за батерии.
През 2021 г. Ford и южнокорейският производител на батерии SK On обявиха мащабна инвестиция от 11,4 милиарда долара за изграждането на няколко съвместни завода за батерии за електрически автомобили в САЩ. Това беше ключово бизнес решение, което демонстрираше ангажимента на Ford към пазара на електромобили.
В края на 2025 г. обаче ситуацията е различна и двете компании прекратяват партньорството си. Този рязък обрат подчертава колко несигурен е станал пазарът на електрически превозни средства.
Решението е повлияно от две основни събития. Първо, отмяната на федералния данъчен кредит за електромобили, която се отрази негативно на продажбите в целия сектор. Второ, преразглеждането на стандартите за икономия на гориво от страна на американската администрация, което се очаква да облагодетелства автомобилите с бензинови двигатели.
Разрив в производството на батерии
В резултат на прекратяването на партньорството SK On ще поеме контрола над вече изградения завод в Тенеси, известен като BlueOval. От своя страна, Ford ще получи два съседни завода в Кентъки.
Макар SK On официално да инициира раздялата, компанията заявява, че възнамерява да продължи да си сътрудничи с Ford в рамките на съоръжението в Тенеси.
От SK On вярват, че прекратяването на съвместното предприятие ще им позволи да подобрят производителността и оперативната си гъвкавост. Освен това, от компанията отбелязват, че този ход ще им помогне да ускорят развитието на бизнеса си със системи за съхранение на енергия в Северна Америка.
Какво се случва с държавния заем?
Една от непосредствените последици от раздялата е преоценката на държавен заем, одобрен към края на администрацията на Байдън. Първоначално предвиден в размер до 9,6 милиарда долара за съвместното предприятие, заемът сега ще бъде намален под надзора на администрацията на Тръмп.
Все още не е ясно с колко точно ще бъде намалена сумата. Според Bloomberg заемът ще бъде преструктуриран, за да се намали рискът за данъкоплатците и да се гарантира бързото му изплащане.
Разбира се, че Ford доброволно си сътрудничи с Министерството на енергетиката за по-бързото изплащане на заема от първоначално планираното.
Мрачни перспективи за продажбите на електромобили
На фона на тези събития продажбите на електрически автомобили на Ford в САЩ намаляват, а изпълнителният директор Джим Фарли очаква ситуацията да се влоши. Той наскоро заяви, че заради политиката на новата администрация продажбите на електромобили в страната могат да спаднат с до 50%.
През 2024 г. Ford отчете загуба от 5,1 милиарда долара преди лихви и данъци от своя бизнес с електромобили и очаква загубите да нараснат през настоящата година.
Според Дан Айвс, управляващ директор в WedBush Securities, е било ясно, че партньорството няма бъдеще. В коментар за Detroit Free Press той отбеляза, че Ford трябва да предприеме трудни стъпки и това е било интелигентно стратегическо решение. Според него пазарът на електромобили за Ford вече е драстично свит и компанията трябва да се адаптира към новите реалности.
Последвайте ни в Google News