Ford спира Escape, един от бестселърите си, за да произвежда електромобили

В ход, който изглежда лишен от логика, Ford прекратява производството на своя единствен компактен кросоувър, произвеждан в САЩ – Escape. Това се случва въпреки значително по-силните му продажби в сравнение с редица други модели на марката.

Ford преминава през трансформация. Плановете за преминаване към електрически автомобили в Северна Америка обаче срещат сериозни трудности, а пазарът се охлажда. В този контекст решението на компанията да спре именно своя успешен бензинов компактен кросоувър изглежда изненадващо.

Сегментът на компактните петместни кросоувъри е най-големият в автомобилната индустрия. Ford разполагаше с два модела в него: произвеждания в САЩ Escape, който включваше хибридни и плъгин хибридни версии, и внасяния от Мексико Bronco Sport. Въпреки че Bronco Sport се смята за огромен пазарен успех, продажбите на Escape го изпреварват. Въпреки това Ford реши да спре именно по-продавания модел, който се сглобява на местна почва.

Продажбите в цифри

Ford Escape поддържаше стабилни месечни доставки от около 12 000 бройки. За да се оцени мащабът на този резултат, ето сравнение със средните месечни продажби на други популярни модели на Ford:

Ford Mustang = 3 700 бройки на месец
Ford Ranger = 5 900 бройки на месец
Ford Expedition = 6 100 бройки на месец
Цялата марка Lincoln (общо) = 8 600 бройки на месец
Ford Escape = 12 000 бройки на месец.

Данните ясно показват, че Escape е един от най-продаваните автомобили на Ford. Той надминава с 50% общите продажби на цялата премиум марка Lincoln. И въпреки това именно този модел беше избран за спиране от производство.

Escape срещу цялото електрическо портфолио

Показателен е и провалът на електрическия F-150 Lightning. След години на усилена реклама, моделът беше спрян заради изключително слаби продажби от около хиляда бройки месечно в края на жизнения му цикъл. Това решение е лесно за разбиране след инвестиция от 19,5 милиарда долара, която не доведе до очакваните резултати.

Ако се съберат продажбите на всички електрически модели на Ford (Mustang Mach-E, E-Transit и Lightning) до ноември, общият им брой достига 52 973. За същия период Ford Escape отчита 132 471 доставени автомобила, като продажбите му са на същото ниво като предходната година. Моделът не показваше спад, а беше надежден източник на стабилни продажби.

Последният Ford Escape вече е произведен. Компанията е подготвила запас от няколко десетки хиляди автомобила, за да могат дилърите да имат какво да предлагат срещу основни конкуренти като Toyota RAV4 и Honda CR-V – два от петте най-продавани автомобила в Америка. Остава неясно дали това решение не е част от по-голям, но все още необявен план. Към момента обаче то изглежда като доброволен отказ от стотици хиляди лесно осъществими продажби.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации