От векове Дядо Коледа разнася подаръци и радост на децата по света само за една нощ, разчитайки на нискотехнологично превозно средство – дървена шейна, теглена от осем елена. И макар това да не се промени в обозримо бъдеще, американският авиационен гигант GE Aerospace реши да предложи на шейната цели три алтернативни метода за задвижване.
Разбира се, видяното на изображението е плод на въображението на инженерите в компанията. Този проект не е реален и никога няма да бъде, но технологиите, използвани за модернизиране на шейната, са напълно истински и вече оказват сериозно влияние върху нашия свят.
От GE съобщиха, че са използвали най-модерните в света инструменти за суперкомпютърни изчисления и генеративен изкуствен интелект, за да разработят три различни конфигурации на двигатели за превозното средство на Дядо Коледа, всяка от които му придава различни възможности и сценарии на употреба.
Вариант 1: Мощност от двигателите GE9X
Първата конфигурация разчита на двигателите GE9X, предназначени за широкофюзелажни самолети. Създадени за полети на дълги разстояния, тези силови установки развиват тяга от 134 300 паунда (близо 600 kN) и се смятат за най-мощните комерсиални двигатели в света. Те се използват ексклузивно за самолетите от семейството на Boeing 777X, но вече и за шейната на Дядо Коледа.
Вариант 2: Хибридна ефективност по програмата RISE
Вторият вариант предвижда шейната да бъде оборудвана с хибридно-електрическа задвижваща система и двигател с отворен вентилатор – идея, която GE проучва чрез програмата RISE (Revolutionary Innovation for Sustainable Engines). Това е съвместна разработка с производителя на двигатели CFM International и Safran, която цели създаването на нови двигатели, отделящи с 20% по-малко CO2 емисии в сравнение с най-ефективните съвременни аналози.
Това е възможно не само благодарение на дизайна с отворен вентилатор, но и защото агрегатът може да работи с устойчиво авиационно гориво (SAF) и дори с водород. С решението RISE самолетите, а също и шейната на Дядо Коледа, би трябвало да могат да достигат скорости от Mach 0,8 (близо 990 км/ч).
Вариант 3: Хиперзвукова скорост
Не на последно място, шейната на Дядо Коледа може да бъде задвижвана от ракето-правопоточен двигател с двоен режим, който също се разработва от GE. Това решение би позволило на превозното средство за подаръци да достига хиперзвукови скорости, тоест над Mach 5, или повече от 6170 км/ч.
Какво означава това? Представете си, че Дядо Коледа трябва да прекоси Атлантическия океан, излитайки от Ню Йорк в посока Лондон. Този тип двигател ще му позволи да извърши пътуването само за 40 минути. Разбира се, това все още не е достатъчно бързо, за да обясни как добрият старец обикаля света за една нощ, но въпреки това е впечатляващо.
Има само един неясен момент в тези концепции на GE: ако предложените двигатели са толкова напреднали, защо елените все още са впрегнати в шейната? От друга страна, кой би могъл да си представи Дядо Коледа да изпълнява мисията си без тях?
Последвайте ни в Google News