Най-новият модел на Geely вече се продава по-добре от Tesla Model Y и BYD Seagull в Китай
Нов електромобил предизвиква фурор на китайския пазар с темпове на продажби, които биха притеснили дори гиганти като BYD и Tesla. Моделът се казва Geely Xingyuan и само за 14 месеца от пазарния си дебют от него са продадени над половин милион бройки. С тези резултати той се изправя директно срещу най-продаваните електромобили в страната и има потенциала да завърши годината като пазарен лидер.
Geely Auto, компания от групата Geely, в която влизат още Volvo, Polestar и Zeekr, представи малкия електрически хечбек Xingyuan в Китай през октомври миналата година. За изключително кратко време той успя да се нареди сред най-продаваните електрически модели в страната.
През първата половина на тази година Xingyuan дори успя да измести от върха BYD Seagull и Tesla Model Y с над 200 000 продадени автомобила. Данните за периода от януари до ноември показват близо 430 000 реализирани бройки – повече от всеки друг електромобил. Каква е тайната на този успех?
Изключително съотношение цена-качество
На първо място, Xingyuan изглежда като изключително добра сделка, която изпреварва дори популярни китайски модели като BYD Seagull, доминиращ дълго време в сегмента на достъпните автомобили. Цените за модел 2026 г. започват от около 9 700 долара и достигат до 12 340 долара за най-високото ниво на оборудване, което го позиционира директно срещу основния му конкурент.
Срещу тази сума, която е скромна дори за китайските стандарти, автомобилът предлага модерен софтуер, по-просторен интериор от съперниците си и висококачествени материали, както отбелязват редица местни анализатори. Моделът е базиран на специализираната платформа на Geely за достъпни електромобили, наречена SEA-E (Sustainable Experience Architecture-Entry).
Купувачите могат да избират между две литиево-желязо-фосфатни (LFP) батерии от CATL с капацитет 30 кВч или 40 кВч. По-малката осигурява пробег от 310 км, докато по-голямата предлага до 410 км според китайския тестов цикъл CLTC, който е по-оптимистичен от европейския WLTP. В реални условия пробегът вероятно ще бъде по-нисък.
Инфраструктура и технически предимства
Китай разполага с най-голямата мрежа за зареждане в света, което прави електромобилите с по-малък пробег напълно адекватни за ежедневна употреба. Според някои оценки в страната вече има по два зарядни конектора на всеки пет автомобила, а общият им брой надхвърля 16 милиона. В този контекст притеснението от намаляващия пробег вече не е за собствениците на електромобили, а по-скоро за тези на бензинови коли, които са изправени пред бързо намаляваща мрежа от бензиностанции.
Geely Xingyuan превъзхожда конкуренцията и в техническо отношение. Той е със задно задвижване и разполага с независимо задно окачване за по-добър комфорт на возене – рядкост при достъпните малки градски автомобили, които обикновено са с предно задвижване. За сравнение, BYD Seagull е с предно задвижване и използва по-опростена торсионна греда отзад.
Технологии от висок клас и допустими компромиси
Моделът използва интелигентната система Flyme Auto, позната от значително по-скъпи автомобили на Geely, като разполага с 14,1-инчов екран на инфоразвлекателната система и 8,8-инчов дигитален инструментален панел. Пространството за багаж също е впечатляващо – 375 литра в задния и 70 литра в предния багажник. Техният общ обем надхвърля този на значително по-големия Volkswagen Golf.
Въпреки това от Geely изглежда са направили известни компромиси, за да постигнат конкурентна цена. Xingyuan няма задна чистачка, а предните не разполагат с автоматична функция. Климатичната система също е с ръчно управление. Тези липси обаче изглеждат незначителни на фона на цялостния пакет, който автомобилът предлага.
Пазарен феномен
Цифрите от продажбите говорят сами за себе си. За малко повече от 14 месеца от пазарния си дебют през октомври 2024 г., Geely вече е продала над половин милион бройки от хечбека. Моделът се нареди и на трето място по продажби на електрически автомобили в света за първите три тримесечия на тази година, веднага след Tesla Model Y и Model 3.
Ако настоящата тенденция в продажбите се запази до края на годината, Xingyuan не само ще се превърне в най-продавания електрически автомобил в Китай, но има потенциал да изпревари Model 3 за второто място в световната класация. Това е напълно възможно предвид прогнозираното забавяне в продажбите на електрически автомобили в САЩ през последното тримесечие на годината.
Последвайте ни в Google News