Германска компания цели да направи личните автомобили излишни

Европа възприема бавно идеята за роботаксита, но от декември Германия ще разреши автомобили под наем с дистанционно управление.

След повикване с няколко клика в приложение, електрически автомобил спира плавно пред бившата карго зала на вече нефункциониращото летище Тегел в Берлин.

Нов законов хоризонт в Германия

Преди лятната ваканция германският парламент прие законодателство, което разрешава търговската експлоатация на дистанционно управлявани превозни средства в предварително одобрени зони от 1 декември. Условието е те да се управляват от квалифицирани шофьори. Макар и не толкова смел, колкото законите, позволяващи на компании като Waymo и Cruise да оперират напълно автономни автомобили съответно в Лос Анджелис и Сан Франциско, този ход показва готовността на голяма европейска страна-производител на автомобили да експериментира с технология, към която мнозина остават предпазливи. Притесненията, свързани с цената и безопасността, все още са основни пречки, но постепенно губят своята тежест.

Според Томас фон дер Ое, изпълнителен директор на компанията Vay и възпитаник на Станфорд, необходимата правна рамка в САЩ се е побирала на три страници. Той добави, че германският вариант е бил много по-обширен, но компанията е работила в тясно сътрудничество с властите, за да гарантира, че може да изпълни всички изисквания – от технически до такива за безопасност. Фон дер Ое заяви, че след като законодателната рамка вече е факт, екипът му е в пълна готовност да стартира.

Целта: По-устойчиви градове

Фон дер Ое заяви, че целта му е да направи притежаването на личен автомобил излишно и градовете по-устойчиви, като убеди хората да се откажат от покупката на втори, а дори и на първи автомобил.

Освен инженерите, най-ценният актив и най-големият разход на компанията са нейните шофьори. Въпреки общия недостиг на квалифицирани кадри, привличането на кандидати за тази нова професия досега не е било проблем.

Нова професия: Дистанционен шофьор

Според Фон дер Ое, много от операторите са бивши шофьори от Uber и традиционни таксиметрови компании. Сред тях имало и жени, които са споделяли за инциденти с нападения и други проблеми със сигурността. Към новата професия са се насочили и шофьори на камиони, уморени от дългите курсове и отсъствието от семействата си. Един от тях дори е страдал от стомашни проблеми, причинени от вибрациите в камиона.

Фон дер Ое обясни, че хората виждат това като работа на бъдещето. Те имат регламентирани почивки, работят в екип, а не сами, и получават заплащане на час, а не на курс.

Шендел, който е от Полша, е навъртял стотици километри в рамките на няколко седмици, преди да се квалифицира като дистанционен шофьор. Той сподели, че хората с опит в компютърните игри усвояват по-бързо първоначалните умения, но това не е толкова важно, колкото способността да останеш спокоен и да имаш силно чувство за безопасност и отговорност.

Той допълни, че обича да играе състезателни игри като Need for Speed, но дистанционното управление на истински автомобил на пътя е нещо наистина изумително. Поглеждайки от екрана си, той обясни, че голям червен бутон отляво на него може да бъде натиснат при спешен случай, за да спре автомобила незабавно.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации