GM прекратява производството на вановете BrightDrop заради слаб интерес и високи разходи

Експериментът на GM с вановете BrightDrop стигна до задънена улица, доказвайки, че електрифицирането на доставките не е лесна задача. Компанията спира производството в своя завод CAMI Assembly в Онтарио, Канада, след като през 2025 г. са продадени около 4 000 вана, включително 2 400 през третото тримесечие. Тези числа не оправдаха очакванията и не можаха да обосноват поддържането на програмата в условията на трудна пазарна обстановка.

Свиващ се пазар за електрически доставки

Цената не помогна. Chevrolet BrightDrop стартираше от 74 000 долара, малко под Rivian RCV 500 с цена от 79 900 долара, докато Ford e-Transit и Ram ProMaster EV бяха по-евтини, съответно 51 000 и 56 495 долара. Въпреки това по-ниските цени не доведоха до силни продажби. Ford е продал 4 600 броя e-Transit през 2025 г., от които само 430 през третото тримесечие, а Stellantis дори не обявява отделни данни за ProMaster EV.

Прекалено скъпи, твърде рискови и изпреварили времето си

В техническо отношение BrightDrop не беше за подценяване. Той разполагаше с изцяло електрическо задвижване, създадено за доставки от типа „последна миля“, с вградена усъвършенствана свързаност за автопаркове и оптимизация на товарното пространство. Високата първоначална цена обаче, съчетана с притеснения относно престоите и логистиката на зареждането, го направи непрактичен избор за много оператори на автопаркове. За да превозят същия обем стоки като с конвенционален парк от автомобили с двигатели с вътрешно горене, компаниите биха се нуждаели от по-голям брой електрически ванове – логистично и финансово главоболие, което малцина бяха готови да поемат.

Решението за прекратяване на проекта оставя работниците в завода CAMI Assembly в несигурност, като GM обещава да проучи „бъдещи възможности“, но не предлага конкретни алтернативни планове. Този ход също така сигнализира за една по-широка реалност на пазара за електрически доставки: преминаването към електрически автопаркове не се свежда само до производството на ванове, а до съчетаването на технология, икономика и точното време.

За традиционните автомобилни производители трудностите на BrightDrop подчертават една сурова истина. Преднината на Rivian и подкрепата от Amazon създадоха предимство, което дори GM не успя да преодолее. И докато електрическите автомобили може да доминират при леките коли през следващите години, преминаването на товарните паркове към електрическо задвижване се оказва много по-трудно предизвикателство.

Накратко, начинанието на GM с BrightDrop показва, че електрифицирането на доставките от типа „последна миля“ е по-трудно, отколкото изглежда. Дори гигант като GM не може да си пробие път до челото на пазара без правилната комбинация от време, цена и пазарен апетит.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации