GM се отказва от Apple CarPlay и Android Auto, а клиентите са недоволни

Само преди месец General Motors обяви плановете си да премахне Apple CarPlay и Android Auto от своите автомобили, принуждавайки шофьорите да разчитат на вградената операционна система. Процесът започна с електрическите модели, а сега продължава и при автомобилите с двигатели с вътрешно горене, като функцията ще бъде премахната от бъдещи пикапи и SUV модели като Chevrolet Suburban и GMC Sierra 1500.

Оказва се, че шофьорите не са доволни от това решение. Неотдавнашно проучване, проведено сред повече от 1000 водачи от изданието American Trucks, цели да проучи общественото мнение по въпроса. Резултатите показват, че много клиенти биха предпочели да сменят марката автомобил, вместо да загубят любимата си функция за свързване на телефон.

Защо GM премахва Apple CarPlay и Android Auto?

Официалното обяснение на GM за премахването на тази изключително популярна функция идва от изпълнителния директор Мери Бара. Според нея компанията работи за създаването на „по-добро и по-дълбоко интегрирано изживяване“, като отбеляза, че голяма част от индустрията се движи в същата посока, тъй като „автомобилите стават все по-дефинирани от софтуера“.

Този отговор звучи доста двусмислено. Погледнато от положителната страна, производителите на автомобили наистина се стремят да намалят зависимостта си от външни системи, тъй като софтуерът става все по-интегрална част от автомобилите. Придържането към собствена система би могло теоретично да оптимизира някои аспекти от шофирането.

Скритата причина: Данните са ценен ресурс

По-цинично настроените анализатори биха припомнили, че събирането на лични данни е златна мина, също както и приходите от реклами, които могат да бъдат генерирани чрез стрийминг услуги, приложения и други услуги. Tesla вече доказа, че един производител може да предлага автомобили без тези системи за свързване, а някои компании може би просто са решили, че не искат да се отказват от тези потенциални приходи.

Реалистичната гледна точка вероятно е, че истината е някъде по средата. Добрата новина е, че GM не планира да деактивира Android Auto или Apple CarPlay в автомобили, които вече са продадени с тези функции. Лошата новина е, че следващият Chevrolet Tahoe може да е последният нов автомобил на GM, който поддържа тези системи, а според проучването – и последният нов автомобил на марката, който някои клиенти биха закупили.

Проучването е категорично: Почти никой не иска тази промяна

Резултатите от анкетата показват, че огромното мнозинство от потребителите не одобряват решението на General Motors. За много от тях възможността за лесно свързване на смартфона с автомобила е ключов фактор при избора на нов автомобил и премахването ѝ се възприема като стъпка назад.

Скорошно проучване на American Trucks, проведено сред над 1000 собственици на автомобили, разкрива колко силно потребителите са привързани към системите Apple CarPlay и Android Auto. Данните, събрани през ноември 2025 г., показват, че 50% от анкетираните използват Apple CarPlay, 30% разчитат на Android Auto, а останалите 20% не са сигурни коя система предпочитат.

Основните изводи от проучването показват, че за 39% от собствениците на автомобили липсата на Apple CarPlay или Android Auto би била решаващ фактор, който би ги накарал да обмислят покупка на автомобил от напълно различна марка. Потребителите на Apple CarPlay се оказват по-лоялни към технологията, като 55% от тях заявяват, че биха сменили марката на автомобила си заради тази функция. За сравнение, само 36% от потребителите на Android Auto биха направили същото.

Интересно е, че собствениците на Tesla изразяват най-високо доверие в способността на автомобилния производител да създаде собствена система, равностойна на CarPlay и Android Auto – 62% от тях споделят това мнение. Подобно е и при собствениците на BMW, където доверието достига 59%.

Решението на General Motors да се откаже от двете системи в бъдещите си модели вече се отразява на нагласите. 37% от анкетираните заявяват, че е по-малко вероятно да закупят автомобил на GM в бъдеще. Сред настоящите собственици на GM, потребителите на CarPlay са по-склонни да сменят марката (48%), отколкото тези с Android Auto (33%).

Въпреки твърдите позиции, голяма част от шофьорите заемат изчаквателна позиция. Почти половината (49%) биха изчакали да видят как се представя новата заводска система, преди да се откажат от любимия си производител. 30% биха останали верни на марката си, докато 20% биха се насочили към конкурент незабавно.

Мненията варират от крайно негативни до неохотно приемане

Един от по-любопитните резултати е, че 15% от водачите на Tesla настояват, че биха се отказали от марката, ако тя премахне Apple CarPlay и Android Auto. Това е объркващо, тъй като Tesla никога не е поддържала тези системи в своите автомобили. Вероятно тази част от собствениците са закупили своя Model X или Y с очакването, че интеграцията ще бъде добавена в бъдеще, и са готови да продадат колата си, ако това не се случи.

Като цяло се наблюдава повече съпротива срещу премахването на интеграцията с телефони, отколкото ентусиазъм. За половината от шофьорите това би било поне сериозен повод за недоволство, докато останалите заемат по-скоро изчаквателна позиция.

Не е изненада, че собствениците на Audi не харесват тази идея

Не е изненадващо, че собствениците на Audi са най-категорични в несъгласието си. Проучването показва, че за цели 71% от тях липсата на тези системи е решаващ фактор. Най-евтиният модел на марката, Audi A3 модел 2026 г., стартира от цена 40 100 долара. Когато човек харчи такава сума за компактен автомобил, това означава, че има много конкретни изисквания към изживяването зад волана.

При луксозните автомобили клиентите често доплащат хиляди долари само за да получат точния цвят на тапицерията или специфично амбиентно осветление. Те търсят персонализирано изживяване, а премахването на Apple CarPlay и Android Auto означава отнемане на важна степен от тази персонализация.

Защо просто не оставят избора на собственика?

В крайна сметка, решението на някои производители да се откажат от популярните системи изглежда в разрез с желанията на значителна част от техните клиенти. Това повдига въпроса защо не се предлагат и двете възможности – заводска инфоразвлекателна система и опция за интеграция с телефон, като изборът бъде оставен изцяло на собственика.

Официалната позиция на компаниите, които не предлагат CarPlay или Android Auto, както и на тези, които планират да премахнат тези функции, е, че предоставят по-добро и по-интегрирано изживяване за водача. Ако това е вярно, тогава не би трябвало да има проблем възможността за свързване на телефон да остане като опция, а водачът сам да решава, нали?

Ако потребителският интерфейс на GM наистина ще засенчи Apple CarPlay и ще накара потребителите на Android Auto да се чудят защо изобщо са се притеснявали, тогава компанията няма какво да губи, ако продължи да предлага свързване с телефон и остави пазара да вземе решение.

Някои биха казали, че подобно предложение е нелепо – една компания да предоставя безплатна платформа на собствената си конкуренция. В отговор на това можем да припомним, че хладилникът не изхвърля на пода торбичка с лед от магазина, само защото може да произвежда свой собствен. Един телевизор Sony няма нищо против към него да бъде свързана конзола Microsoft Xbox. Всеки може да носи обувки Crocs с чорапи Nike, без авторските права да бъдат нарушени. Защо тогава някой да не може да свърже собствения си телефон със собствения си автомобил?

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации