GM спира производството на вановете BrightDrop заради слаб интерес и високи разходи

Експериментът на General Motors с електрическите ванове BrightDrop стигна до задънена улица, доказвайки, че преминаването на доставките към електрическо задвижване не е лесна задача. Компанията прекратява производството в завода си CAMI Assembly в Онтарио, Канада, след като през 2025 г. са продадени около 4 000 вана, от които 2 400 през третото тримесечие. Тези числа не оправдаха очакванията и не можаха да поддържат програмата в условията на сложна пазарна обстановка.

Пазарът за електрически доставки не оправда очакванията

BrightDrop беше опитът на GM да заеме позиция в разрастващия се пазар на електрически превозни средства за доставки – сфера, доминирана до голяма степен от Rivian благодарение на огромния им договор с Amazon. Докато стартъпът си осигури десетки хиляди поръчки, GM се опита да навакса, като пусна гама от електрически ванове, съчетани със софтуер за управление в облак. За съжаление, пазарът се оказа по-малко възприемчив от очакваното.

Твърде скъпи, твърде рискови и твърде рано

В техническо отношение BrightDrop не отстъпваше на конкуренцията. Той разполагаше с изцяло електрическо задвижване, проектирано за доставки от „последна миля“, с вградена усъвършенствана свързаност на автопарка и оптимизация на товарното пространство. Високата първоначална цена обаче, съчетана с притесненията относно престоите и логистиката на зареждането, го направи непрактичен избор за много оператори. За да превозят същия обем стоки като с конвенционален автопарк с двигатели с вътрешно горене, компаниите биха се нуждаели от по-голям брой електрически ванове – логистично и финансово главоболие, което малцина бяха готови да поемат.

Решението за прекратяване на проекта оставя работниците в завода CAMI в несигурност, като GM обещава да проучи „бъдещи възможности“, но не предлага конкретни алтернативни планове. Този ход също така сигнализира за по-широка реалност на пазара за електрически доставки: преходът на автопарковете не се свежда само до производството на ванове, а до съчетаването на технология, икономика и точен момент.

За традиционните автомобилни производители трудностите на BrightDrop подчертават една сурова истина. Преднината на Rivian и подкрепата на Amazon създадоха предимство, което дори гигант като GM не успя да преодолее. И докато електрическите автомобили може да доминират при леките коли през следващите години, преминаването на търговските автопаркове към електрическо задвижване се оказва много по-трудно предизвикателство.

Накратко, начинанието на GM с BrightDrop показва, че електрифицирането на доставките от „последна миля“ е по-сложно, отколкото изглежда, и дори гигант като GM не може да си проправи път до челото на колоната без правилната комбинация от време, цена и пазарен апетит.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации