Експериментът на General Motors с електрическите ванове BrightDrop стигна до задънена улица, доказвайки, че преминаването на доставките към електрическо задвижване не е лесна задача. Компанията прекратява производството в завода си CAMI Assembly в Онтарио, Канада, след като през 2025 г. са продадени около 4 000 вана, от които 2 400 през третото тримесечие. Тези резултати не отговориха на очакванията и не можаха да оправдаят поддържането на програмата в условията на трудна пазарна обстановка.
Несигурен пазар за електрически доставки
BrightDrop беше опитът на GM да заеме позиция на растящия пазар на електрически превозни средства за доставки – сфера, доминирана до голяма степен от Rivian благодарение на огромния му договор с Amazon. Докато Rivian си осигури десетки хиляди поръчки, GM се опита да навакса, като пусна на пазара серия от електрически ванове, допълнени от облачен софтуер за управление. За съжаление, пазарът се оказа по-малко възприемчив от очакваното.
Твърде скъпи, твърде рискови и твърде рано
От техническа гледна точка BrightDrop не беше лош модел. Той разполагаше с изцяло електрическо задвижване, предназначено за доставки от „последната миля“, и включваше усъвършенствана свързаност за автопарка и оптимизация на товарите. Високата първоначална цена обаче, съчетана с притеснения относно престоите и логистиката на зареждането, го превърна в непрактичен избор за много оператори. За да превозят същия обем стоки като с конвенционален автопарк, компаниите биха се нуждаели от по-голям брой електрически ванове – логистичен и финансов проблем, който малцина бяха готови да поемат.
Решението за прекратяване на производството оставя работниците в завода CAMI в несигурност, като GM обещава да проучи „бъдещи възможности“, но не предлага конкретни алтернативни планове. Този ход също така сигнализира за по-широка реалност на пазара за електрически доставки: преминаването на автопарковете към електричество не се изчерпва само с производството на ванове, а изисква синхрон между технология, икономика и точен момент.
За традиционните автомобилни производители трудностите на BrightDrop подчертават една сурова истина. Преднината на Rivian и подкрепата от Amazon създадоха предимство, което дори GM не успя да преодолее. И докато електрическите автомобили може да доминират при леките коли през следващите години, преминаването на търговските автопаркове към електрическо задвижване се оказва много по-трудно предизвикателство.
Накратко, начинанието на GM с BrightDrop показва, че електрифицирането на доставките от „последната миля“ е по-трудно, отколкото изглежда. Дори гигант като GM не може да си проправи път до челото без правилната комбинация от време, цена и пазарно търсене.
Последвайте ни в Google News