GM ще въведе автономно шофиране без поглед към пътя в Cadillac Escalade iQ през 2028 г.

General Motors прекрати дейността на своето подразделение за роботаксита Cruise преди почти година, но това не означава, че компанията се е отказала напълно от изследванията в областта на самоуправляващите се автомобили.

Въпреки че вече не развива и не оперира автономни таксита, автомобилният производител продължава разработката на усъвършенствани системи в помощ на водача (ADAS) за лични превозни средства. Последните новини от компанията показват значителен напредък в тази област, разкривайки планове за въвеждане на система за автономно шофиране по магистрали, която не изисква от водача да гледа пътя. Технологията ще дебютира в Cadillac Escalade iQ през 2028 г.

Първоначално функцията ще се предлага само за магистрали

Това означава, че когато системата е активна, от водача няма да се изисква да следи пътя, което на практика прави автомобила напълно автономен в тези условия. Трябва да се отбележи, че функцията първоначално ще бъде достъпна само за магистрали, като наличността и законовите разрешения ще варират в зависимост от щата. Когато системата е включена, приборното табло и външните огледала ще го сигнализират с тюркоазена светлина – визуален знак, който уведомява водача, че е безопасно да се отпусне, да чете или да отговаря на съобщения, докато автомобилът се управлява сам.

Тази технология е следващата стъпка в развитието на системата Super Cruise на GM, която в момента предлага асистирано шофиране без ръце по картографирани магистрали в САЩ. Според GM, досега Super Cruise е натрупала над 1.1 милиарда километра пробег без ръце на волана, без нито един докладван инцидент, причинен от системата. За да гарантира максимална безопасност на новата си технология, GM залага на подход с множество резервни системи, включващ лидар, радар и камери, интегрирани в дизайна на автомобила.

Тези сензори представляват основата на системата за възприятие, докато данните от реално шофиране се използват за обучение на модела за вземане на решения, а симулации с висока точност валидират работата му в редки или опасни сценарии. Според GM, това осигурява безопасна, надеждна и високоспособна автономна система, чиято многослойност я прави по-добра от системите, разчитащи само на камери – ясна препратка към системата за пълно самоуправление (FSD) на Tesla.

Новата технология ще се възползва от натрупания опит със Super Cruise, която е налична в 23 модела автомобили, както и от експертизата на Cruise, чийто екип беше интегриран в GM по-рано тази година. Технологиите на Cruise, включително мултимодални системи за възприятие, изкуствен интелект, обучен с данни от над 8 милиона километра без шофьор, и симулационна рамка за виртуални тестове, ще бъдат използвани в следващото поколение програми за автономност на GM. Първият автомобил, който ще се възползва от тази синергия, ще бъде изцяло електрическият Cadillac Escalade iQ.

От 2026 г. автомобилите на GM ще могат и да водят разговори

GM обяви, че от 2026 г. автомобилите на компанията ще разполагат с разговорен изкуствен интелект, задвижван от Google Gemini, който ще позволява по-естествени диалози. Системата ще дава възможност на водачите да съставят и изпращат съобщения, да се подготвят за среща в движение и да планират маршрути с допълнителен контекст – например да намерят станция за зареждане близо до любимото им кафене.

Въпреки че тези функции ще бъдат възможни в автомобилите на GM от следващата година, компанията планира в бъдеще да въведе и собствен изкуствен интелект. Свързан чрез OnStar, този AI ще черпи информация директно от бордовите системи на автомобила, за да съобщава за предстояща поддръжка или да предлага оптимално време за тръгване по даден маршрут, наред с много други възможности.

Потребителите ще могат сами да решават каква информация да споделят със системата и колко персонализирано да бъде изживяването. С тяхно позволение изкуственият интелект на GM ще може да предлага съдействие по различни теми – от препоръка на ресторант въз основа на предишни предпочитания и маршрути до обяснение на функции като управление с един педал.

Системата за автономно шофиране и разговорният изкуствен интелект ще бъдат възможни благодарение на следващото поколение централизирана компютърна платформа на GM, която също ще дебютира през 2028 г. Тази усъвършенствана архитектура ще обедини управлението на задвижването, кормилната уредба, спирачките, инфоразвлекателната система и безопасността чрез високоскоростна Ethernet мрежа. Платформата ще осигури до 35 пъти по-висока производителност на изкуствения интелект и 1 000 пъти по-голяма пропускателна способност в сравнение с предишните системи на компанията.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации