Подходът на Hennessey „всичко или нищо“ е приложен към Mustang Dark Horse с впечатляващ резултат
През синкавата мъгла от дим от гуми се виждат две криволичещи черни линии, които водят от мястото, където съм сега, до стартовата ми позиция. Сякаш някой е надраскал избелелия от слънцето асфалт с перманентен маркер, а после го е подпалил.
Намерението беше просто да направя кратък „бърнаут“ в движение за снимка, но щом гумите започнаха да се въртят и Mustang-ът се изстреля, всичко се превърна в предизвикателство. Целта беше да видя през колко предавки мога да мина, преди Hennessey Super Venom Mustang да намери сцепление. В крайна сметка моята решителност се изчерпа преди мощността на V8 двигателя с компресор.
Макар сериозно доработените американски „масъл“ автомобили да не са дълбоко вкоренени в автомобилната култура на Европа, техният чар е неоспорим. Особено когато става дума за автомобил, базиран на Mustang Dark Horse – модел, който се цени високо. Със 70% увеличение на мощността и 63% повече въртящ момент, допълнени от аеродинамични, стилови и интериорни подобрения, този мега-Mustang носи зловещото си име с гордост.
Ford също има свой собствен, силно модифициран Mustang – GTD. За неговото създаване Ford Racing и Multimatic са използвали целия си инженерен арсенал, за да се конкурират с Porsche 992 GT3 RS на родна земя. Подходите на двете компании обаче не биха могли да бъдат по-различни. Super Venom следва класическия тунинг път, като подобрява съществуващите качества на стандартния автомобил. GTD, от своя страна, прилага технологии от моторните спортове, за да преобрази колата изцяло, което се отразява и на цената. Както и да го погледнем, 2025 г. се оказва неочаквано добра година за феновете на американските спортни автомобили.
От завода до тунинг ателието
Както всички модели на Hennessey, базирани на серийни автомобили, Super Venom започва живота си като стандартен Mustang (подобренията могат да се приложат както на Dark Horse, така и на обикновен Mustang GT). Благодарение на скорошно споразумение с Ford, освен директно от Hennessey, клиентите могат да поръчат Super Venom и от оторизирани дилърства на Ford.
Базовият автомобил се изпраща директно от завода на Ford във Флат Рок, Мичиган, до централата на Hennessey в Тексас за преработка. След това готовият продукт се доставя на клиента като чисто нов автомобил.
Суровите данни са впечатляващи. Мощността е увеличена от 500 к.с. за стандартния Dark Horse за американския пазар (447 к.с. в Европа) до чудовищните 850 к.с. при 7250 об/мин. Въртящият момент също се изкачва стремглаво – от 567 Нм при 4900 об/мин (540 Нм в Европа) до 881 Нм при същите обороти.
Сурова мощ в цифри
Както може да се предположи, поставянето на мощност от най-висок клас суперавтомобил в Mustang превръща купето със задно задвижване в истинска ракета на права линия. Тестовият автомобил, който е прототип на Hennessey, е оборудван с десетстепенна автоматична трансмисия. Това го прави малко по-тежък от версията с шестстепенна ръчна скоростна кутия, но по-бърз при измерване с хронометър.
В сравнение със стандартния модел, заводският Dark Horse с десетстепенна трансмисия за САЩ ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,7 секунди. Super Venom се справя със същото упражнение за 3,2 секунди. На дистанция от 400 метра стандартният Dark Horse постига време от 12 секунди с терминална скорост 191 км/ч, докато Super Venom сваля времето до 10,9 секунди и достига 214 км/ч. Това е изключително бързо за автомобил със задно задвижване и тегло над 1800 кг.
Визуално Super Venom е станал по-агресивен от стандартния GT или Dark Horse. Аеродинамичният му пакет е достатъчно развит, за да подскаже, че пистата вече е в рамките на възможностите му, но не е толкова екстремен, че да се очакват динамични характеристики на нивото на 911 GT3 RS или Mustang GTD.
Надеждност и цена
Този прототип е базиран на Dark Horse, така че няма подобрения по шасито или спирачките. Няма промени и по скоростната кутия или вътрешните компоненти на двигателя. Това е в съответствие с политиката на Hennessey да подсилва стандартния хардуер и да препрограмира софтуера, вместо да променя механиката. Това също е доказателство за мотото на Ford „Built Tough“ (Създаден здрав), поради което този силно доработен автомобил все още се предлага със заводската гаранция, подкрепена от собствената гаранция на Hennessey от три години или 58 000 км.
В САЩ Super Venom Dark Horse струва 163 950 долара, а базираният на GT модел е 149 950 долара. За сравнение, това са пари, съизмерими с цената на BMW M4 CS. Производството ще бъде ограничено до едва 91 автомобила – число, избрано в чест на 1991 г., когато Джон Хенеси основава своя бизнес.
Усещане зад волана
Както може да се очаква, управлението е истинска забава. Автомобилът не е груб и необуздан, но определено е буен. Звукът на двигателя е див за уши, лишени от все по-тихите европейски ауспухови системи. Богатият звук на V8 двигателя се смесва с острия вой на механичния компресор Whipple. При отнемане на газта също има забавление, с много автентични пукания и ръмжене.
Впечатленията от стандартния Mustang Dark Horse са смесени – харесва се шестстепенната ръчна скоростна кутия, но има резерви към десетстепенния автомат, особено при европейската версия, която е с по-ниска мощност и по-тиха изпускателна система. Може да се каже, че 850 к.с. и 881 Нм определено дават на Dark Horse с автоматична трансмисия необходимия импулс, но шестстепенната ръчна кутия остава предпочитаният избор.
Super Venom се чувства напълно у дома си по широките пътища на Тексас, с техните дълги прави и бързи завои. Вози и се управлява със същата увереност и чиста реакция, които впечатлиха и при стандартния Dark Horse. Огромното увеличение на мощността и въртящия момент не изглежда да претоварва шасито или мощните спирачки Brembo, а електрониката се справя добре, така че системите за стабилност и сцепление не се намесват постоянно. Управлението на толкова мощен автомобил е предизвикателство, но точно това е голяма част от неговия чар.
Усещането за мощ е безкрайно. Това се дължи отчасти на десетстепенната скоростна кутия, която изисква няколко бързи смени на предавки, преди да намери спокойния ритъм, очакван от голям V8. Но най-вече се дължи на факта, че осемстотин и петдесет конски сили ви изстрелват към хоризонта.
Неочакваният ежедневен автомобил
Колкото и вълнуващ да е, истинското постижение на Super Venom е, че той все още може да служи като ежедневен автомобил. Това може да звучи абсурдно за кола с висок разход на гориво, но ако прекарате време в Тексас, особено в богатия на петрол район на Хюстън, където бензинът е изключително евтин, ще разберете защо свръхмощните „масъл“ автомобили и тунингованите пикапи са толкова популярни.
Радикалният GTD на Ford извежда Mustang на нова, впечатляваща територия, но по-малко екстремният Super Venom служи като напомняне за неподправената магия на класическия американски спортен автомобил.
Последвайте ни в Google News