Хибридният F-150 PowerBoost: Пикапът, който засенчи електрическия Lightning?

Не е изненадващо, че Ford постави на пауза производството на F-150 Lightning по-рано тази есен. Макар Lightning да е отличен продукт, проблемът е същият, който се наблюдава при повечето електрически автомобили: цената изглежда твърде висока в сравнение с конвенционално задвижван F-150. Разбира се, при най-популярния пикап в Америка ценовият диапазон е огромен – от малко под 40 000 долара за базов XL със задно предаване до близо 80 000 долара за версия Platinum с 4х4. Така че цената не е единствената причина, но определено е съществена.

Друга причина може да се крие в съществуването на хибридния F-150 PowerBoost. Този пикап предлага повече мощност дори от версията с V8 двигател (420 к.с. и 773 Нм) и разход на гориво, сравним с този на средностатистически кросоувър. Като хибрид, PowerBoost осигурява и пробег от близо 1300 км с едно зареждане на резервоара. Нещо повече, той предлага и някои от предимствата на изцяло електрическите автомобили, свързани с преносимо захранване.

Ето какво показа седмицата, прекарана с F-150 PowerBoost, и как той може да се окаже пикапът, който засенчи своя електрически събрат.

Впечатляваща мощност и ефективност

Хибридната система PowerBoost съчетава 3,5-литров V6 двигател с двоен турбокомпресор и електромотор с мощност 47 к.с., разположен между двигателя и 10-степенната автоматична трансмисия. Общата системна мощност достига 420 к.с. и впечатляващите 784 Нм въртящ момент, като 300 Нм от тях идват директно от електрическата част. За сравнение, 5.0-литровият V8 предлага 400 к.с. и 556 Нм. Резултатът е не само по-мощен, но и с около 21% по-икономичен пикап.

Усещането зад волана е за огромна увереност. PowerBoost не достига екстремната бързина на Raptor, но ускорението до 100 км/ч отнема едва пет секунди. Истинското предимство обаче е лекотата на ускорение при изпреварване в диапазона 65–115 км/ч. Дори при най-добрите турбо двигатели има известно забавяне, но тук тягата е мигновена. Това води и до по-нисък разход на гориво, тъй като рядко се налага педалът на газта да бъде натискан докрай.

Пикап, който се превръща в генератор

Благодарение на батерията с капацитет 1,5 кВтч, Ford стандартно включва система за захранване с мощност 2,4 кВ. Тя е достатъчна за преносим компресор за гуми, лаптоп или батерия за камера чрез стандартен контакт в купето. Срещу доплащане от 850 долара обаче може да се поръча система с мощност 7,2 кВ и именно тук PowerBoost се превръща в реален конкурент на Lightning по отношение на практичността. От Ford заявяват, че общата мощност от 7200 вата, разпределена между четири контакта в задната врата на товарния отсек, е достатъчна за едновременната работа на плазмен нож, TIG заваръчен апарат, циркуляр, компресор с мощност 1,5 к.с., ъглошлайф и работно осветление.

Интересното е, че системата позволява на V6 двигателя на пикапа да се включва и изключва, за да поддържа заряда на батерията. С резервоар от 113 литра, F-150 се превръща в огромен преносим генератор. Работата му не би била безшумна като при Lightning, но подобна система е безценна при прекъсване на електрозахранването. Дори на строителен обект, пикапът едва ли ще се използва за постоянно захранване на инструменти, а по-скоро за зареждане на техните батерии. Въпреки това, при авария в мрежата, тази гъвкавост е огромен бонус.

Новаторски подход към задния капак

Изглежда, че от самото създаване на пикапа, дизайнерите не спират да експериментират със задния капак. Инженерите на Ford са изрязали средната част на капака на F-150, за да позволят отварянето му настрани, вместо само надолу. Разбира се, те биха могли просто да добавят втора панта, както Ford са правили в миналото при някои свои комбита, но вместо това новият „Pro Access Tailgate“ изпълнява малко по-различна функция.

Тази система позволява много по-близък достъп до товарния отсек при товарене и разтоварване. При стандартен падащ капак се налага да се протягате, за да достигнете или плъзнете тежък предмет. Освен това, отварянето на вратата в рамките на самия пикап намалява риска от удар в паркирана до вас кола или в трафика.

Предизвикателството на късия товарен отсек

Напълно разбираемо е защо съществуват пикапи с големи кабини и къси товарни отсеци. В повечето случаи те се купуват за превоз на хора, а не на товари. Ето защо товарната платформа с дължина 1,67 метра (5,5 фута) на тестовия автомобил изглежда логична. Кабината е огромна и е чудесно място за превоз на екип или семейство. Товарният отсек на този пикап обаче беше оборудван със сгъваемо твърдо покривало. Когато е сгънато, то блокира достъпа до една трета от платформата за по-високи предмети. Покривалата предлагат сигурност и подобряват аеродинамиката, но при пикап с къса база могат и да влошат практичността. В конкретния случай превозът на планински велосипед беше възможен само благодарение на специално покривало за задния капак, но изкушението просто да се постави колелото в кабината беше голямо. А това не би трябвало да е необходимо при един „пикап“.

Функционалността в интериора е основен приоритет

При пълноразмерните пикапи лоялността към марката е много силна. Моделът Maverick доказа, че все още има място за привличане на нови купувачи в сегмента на средноразмерните пикапи, но повечето клиенти на големите модели просто купуват следващия модел от същата марка. Производителите от своя страна продължават да усъвършенстват предложенията си. Ford например предлага пакет, наречен „Мобилен офис“, който позволява централният подлакътник да се превърне в работна станция за лаптоп. Честно казано, идеята не изглежда особено практична. Би било много по-лесно, ако на гърба на предните седалки на F-150 SuperCrew имаше сгъваеми масички като в самолет. Така пътникът отзад би могъл да седи нормално, а не настрани, и да работи на лаптоп много по-удобно.

Твърдението, че хибридният PowerBoost превъзхожда електрическия Lightning, може да звучи неубедително, но фактите говорят друго. Повечето показатели, включително не само разходите за гориво, но и тези за поддръжка, сочат, че притежаването на електрически F-150 излиза по-евтино в дългосрочен план. Проблемът обаче е, че покупната цена за същото ниво на оборудване при електрическия вариант е значително по-висока. Самите Ford признаха това, когато обявиха, че трябва изцяло да преосмислят производствените си разходи за електрически автомобили. Китайските марки вече изпревариха всички останали, защото, подобно на Tesla, те не са адаптирали съществуващото си мислене за превръщане на бензинови автомобили в електрически.

Междувременно хибридният PowerBoost предлага разумна алтернатива, докато Ford не реши проблема с високата цена. Това е интелигентен ход, подобен на стратегията, която много купувачи очакват от предстоящия хибрид на Scout. Разбира се, пробивът в цените на електрическите автомобили е въпрос на време, а не на вероятност. Но това време, поне за Ford, изглежда няма да настъпи през 2026 г.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации