Хибридният Toyota Aygo X: Двигателят, който чакахме

Въпреки че Aygo X е базиран на същата платформа като малкия автомобил Yaris, интегрирането на идентичното хибридно задвижване в каросерия, по-къса с 20 см, се оказва истинска техническа задача. Инженерите на Toyota е трябвало да пренаредят клетките на хибридната батерия надлъжно, вместо успоредно, за да може тя да се побере под задните седалки. Стандартният 12-волтов акумулатор също е преместен под пода на багажника.

Задвижването комбинира 1,5-литров бензинов двигател с два електромотора, като системната мощност достига 116 к.с. За сравнение, стандартният Aygo X с 1,0-литров атмосферен двигател разполагаше със скромните 72 к.с.

Този сериозен скок в мощността очаквано прави хибридната версия значително по-бърза. Ускорението до 100 км/ч е с цели шест секунди по-добро и вече отнема 9,2 секунди, а не „от три до пет работни дни“, както беше преди.

Може би най-същественото подобрение обаче е в експлоатационните разходи. Стойностите на CO2 емисиите от 85 г/км са най-ниските сред всички автомобили на пазара, които не са plug-in хибриди (спад от 110 г/км при предходния модел). Заявеният от Toyota разход на гориво от 3,1 л/100 км изглежда дори консервативен – по време на теста постигнахме тази стойност при сравнително ентусиазирано шофиране. Това ни кара да се замислим какви резултати биха били възможни при по-внимателна работа с педала на газта.

Какво е усещането зад волана?

Увереността на Toyota в подобренията на Aygo X е толкова голяма, че компанията ни предостави възможност да сравним директно новия модел със старата версия. Разликата е огромна, особено по отношение на двигателя. 1,5-литровият хибрид на Toyota все още не е еталон за тишина, но е значително по-рафиниран от болезнено шумния 1,0-литров агрегат, който предлагаше може би най-лошото съотношение между шум и динамика.

Освен това автомобилът вече разполага с достатъчно мощност, за да не бъде пречка в трафика. Вече няма нужда от притеснения при включване на магистрала по къса лента за ускоряване, а изпреварванията не изискват планиране с години напред. Все пак, първоначалната пъргавина не е толкова изразена, колкото може да се очаква. Докато Yaris може да потегли безшумно само на ток, при Aygo X бензиновият двигател се активира почти мигновено след натискане на газта, макар и да се изключва скоро след това. Въпреки това, не е необичайно над 70% от времето при градско шофиране автомобилът да се движи в електрически режим.

Тестовите автомобили бяха определени като ръчно сглобени прототипи, но в по-голямата си част се усещаха почти готови за серийно производство. Единствените издайнически знаци бяха няколко дребни несъвършенства по сглобката и лек проблем с уплътнението на прозореца на една от колите. Като цяло моделът е добре балансиран, с добре дошли промени в кормилното управление и окачването. Возията на тестовите автомобили, всички оборудвани с 18-инчови джанти (което е необичайно за градска кола), беше по-скоро твърда, но в никакъв случай некомфортна.

Краткото изпробване на новата версия GR Sport, която идва с настроени амортисьори, пружини и ревизирано електрическо сервоуправление, не разкри осезаеми промени. За щастие, комфортът на возене не се беше влошил. Трябва да се отбележи обаче, че този модел беше тестван само в градски условия.

Въпреки увеличените си размери, Aygo X си остава отличен градски автомобил. Радиусът му на завой е превъзходен, а леко повдигнатата позиция на шофиране е удобна. Впечатляващият набор от системи за безопасност допълнително повишава привлекателността му. Видимостта обаче е проблем, тъй като малките задни прозорци и масивните задни колони я ограничават.

Какъв е интериорът?

Aygo X винаги е предлагал приличен интериор за стандартите на градските автомобили, а новият модел въвежда някои полезни промени. Новият панел за управление на климатичната система е изключително лесен за използване – нещо, от което много други производители биха могли да се поучат. Налице са също нов 7-инчов дигитален инструментален панел и преработена централна конзола, тъй като вече липсва ръчна спирачка.

По-високите нива на оборудване получават и 10,5-инчов сензорен екран, който изглежда огромен в толкова малък автомобил, но е ясен и лесен за работа. Вътрешните панели на вратите са завършени в същия цвят като екстериора. Макар това да е мярка за намаляване на разходите, тя със сигурност стимулира избора на някой от свежите цветове, предлагани за модела (сред които са забавно наречените нюанси Канела, Жасмин, Естрагон, Горчица и Лавандула).

Въпреки че нямаме съмнения относно качеството на сглобката, използваните материали все още са предимно твърди пластмаси. Това беше простимо при по-стария модел, но няколко по-меки на допир материала биха били добре дошли, предвид очакваното увеличение на цената. Би било добре също воланът да може да се регулира и в дълбочина, а не само във височина – малка промяна, която би имала голямо значение.

Трябва да се напомни, че пространството на задните седалки в Aygo X е ограничено. Възрастните пътници ще се затруднят, особено поради малкото място за краката, а атрактивният електрически прибиращ се мек покрив значително намалява наличното пространство за главите. Все пак Toyota заслужава похвала, че е успяла да инсталира хибридната система, без да намалява допълнително вътрешния обем.

Какво да имаме предвид преди покупката?

Пълната информация за цените и спецификациите на Aygo X ще бъде обявена по-късно тази година, когато моделът влезе в продажба. Очаква се обаче цената да бъде значително по-висока от началната цена на настоящия модел от 16 845 британски лири. Вероятната стартова цена ще бъде около 20 000 британски лири, което го позиционира доста над базовите версии на Hyundai i10 или Kia Picanto, макар те да са с по-малка мощност. Най-близкият хибриден конкурент по цена е MG3, който предлага мощност от 194 к.с. и започва от 19 245 британски лири, но се усеща недовършен в различни аспекти.

Toyota ще спре напълно производството на 1,0-литровия двигател. Макар това да е разбираемо, остава съжалението, че двете версии няма да съществуват паралелно, тъй като въпреки своята мудност, старият двигател в комбинация с ръчна скоростна кутия беше много смислен избор за учебен автомобил или за нов шофьор.

С обновяването настоящите нива на оборудване на Aygo X ще бъдат заменени от стандартната за Toyota структура, включваща версиите Icon, Design, Excel и GR Sport.

Заключение

Aygo X най-накрая разполага с двигателя, който трябваше да бъде наличен от самото начало. Това е значително подобрение спрямо остарелия и бавен 1,0-литров агрегат, а фактът, че е едновременно по-бърз и много по-икономичен, е истинска победа. Дори и това да означава, че цената му вече е доста по-висока за стандартите на градските автомобили.

Ако нямате нужда от голямо пространство на задните седалки или в багажника, Aygo X е по-смислен избор от по-големия Yaris. Той продължава да бъде подкрепен от гаранцията на Toyota, достигаща до 10 години, и изключителната репутация на марката за надеждност.

В крайна сметка Aygo X вече не се усеща като автомобил, предназначен единствено за града, а като модел, който се справя уверено дори при високи скорости на магистрала. Не можем да не отбележим, че един малък, изключително икономичен хибриден автомобил (с тегло малко над един тон) може да се окаже много по-добра посока за бъдещето на автомобилизма от големите, тежки и скъпи електрически SUV модели.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации