Хибридната система отговаря на регулациите, но доказва, че може да удовлетвори и най-големите ентусиасти.
Един мой приятел често казва, че автомобилните инженери вършат най-добрата си работа, когато са притиснати до стената. В Европа двигателите с вътрешно горене трябва да работят при стехиометрично съотношение Lambda=1 – без допълнително обогатяване на горивната смес за охлаждане или генериране на повече мощност. Това е огромно предизвикателство, на което Porsche реши да отговори с новаторска хибридна система за 911.
Системата използва 400-волтова батерия с капацитет 1,9 кВтч, разположена в предния багажник, където обикновено се намира 12-волтовият акумулатор. Тя е свързана с осемстепенната PDK трансмисия и електромотор с мощност 53 к.с.
Самият двигател е емблематичният за спортния автомобил на Porsche 3,6-литров боксерен шестцилиндров агрегат. Той работи в тандем с електрически турбокомпресор, чийто вграден електромотор контролира налягането и може да подава енергия към основния електромотор или обратно към батерията.
Автомобилът няма изцяло електрически режим на шофиране, нито пък се нуждае от зареждане в контакт. Това е правилният подход, тъй като запазва теглото ниско – от Porsche твърдят, че новото 911 Carrera GTS е по-тежко от своя предшественик с малко над 45 кг. Резултатът е винаги на разположение: 541 к.с. и 610 Нм въртящ момент, когато са нужни.
По време на шофиране системата постоянно преразпределя енергия. Индикаторът за мощност на оборотомера се движи непрестанно наляво, за да покаже зареждане, и надясно, за да покаже отдаване на енергия. На практика той се люлее напред-назад през цялото време.
Колата постоянно жонглира с мощността, като влага енергия в турбокомпресора или в основния електромотор, или използва и двата, за да събира енергия, която да използва по-късно. В инфоразвлекателната система има дисплей за потока на мощността и ако го наблюдавате от пасажерското място, е почти невъзможно да го проследите – толкова сложен е танцът на хибридната система.
Но ако оставим всичко това настрана, остава един изумително бърз автомобил. Няколко дни преди да карам този 911 Carrera GTS Cabriolet, прекарах известно време в нехибриден Carrera S. Това е много бърз автомобил. Новият модел обаче се усеща така, сякаш има много повече от допълнителните 59 к.с. разлика. Огромният въртящ момент в ниските и средните обороти е очакван, но двигателят продължава да тегли устремно и след 7500 об/мин.
Усещането за мигновено ускорение в режимите Sport и Sport Plus е, без изненада, светкавично. Единствената реална забележка към задвижването е звукът, който е по-остър и не толкова мелодичен в сравнение с предишни поколения 911. Но това трудно може да се нарече критика.
Що се отнася до останалата част от автомобила, трудно е да се намерят недостатъци. Винаги съм бил малко противник на кабриолетите 911, но тези от поколение 992 се усещат също толкова солидни, колкото и купе версиите. На пътя допълнителното тегло не се усеща.
При вдигнат покрив купето е почти толкова тихо, колкото и при варианта с твърд таван. Със свален покрив, вдигнати прозорци и поставен ветробран завихрянето на въздуха е минимално. Единственият реален компромис е визията, но дори и така, това не е автомобил с лош външен вид.
Управляемостта, разбира се, е превъзходна, а возията е достатъчно комфортна за ежедневна употреба. Най-големият недостатък в динамиката е усещането на спирачния педал, което е малко по-синтетично в сравнение с нехибридно 911. Само по себе си то е отлично по всички други стандарти, но 911 Carrera S, което карах преди това, имаше най-доброто усещане на спирачките сред всички автомобили, които съм тествал в последно време.
И все пак, фокусът при GTS е върху това забележително задвижване. Подобно на конкурентите си в индустрията, Porsche бяха притиснати до стената и намериха решение, което не само отговаря на регулациите, но трябва да удовлетвори и ентусиастите.
Промяната е плашеща, а автомобилната индустрия преминава през едни от най-големите трансформации в историята си. Ентусиастите се чудят какво им готви бъдещето и се чувстват отчуждени от случващото се.
Със сигурност някои от промените в нашите автомобили са към по-лошо от гледна точка на запалените шофьори. Но този автомобил и брилянтните умове зад него доказват, че бъдещето не е задължително да бъде страшно. Промяната може да бъде нещо добро. Ако бъдещето изглежда и се усеща поне малко като това 911 Carrera GTS, тогава нека идва.
Последвайте ни в Google News