Honda иска да върне усещането за ръчни скорости при автоматичните автомобили

За повечето собственици на хибридни и електрически автомобили голяма част от привлекателността им се крие в плавното и непрекъснато ускорение. Без търсене на правилната предавка, без резки скокове в оборотите – просто гладко движение. За ентусиастите обаче част от удоволствието зад волана е именно изборът на предавки. Независимо дали става въпрос за перфектно премерено понижаване преди завой, или просто за удовлетворението от ръчното управление, процесът на превключване е изживяване, от което мнозина не са готови да се откажат.

Затова Honda поема по друг път: инженерите на компанията са решили да накарат своята електронно управляема трансмисия (eCVT) да създава усещане, че превключва предавки. Технологията ще дебютира в купето Prelude модел 2026 г.

Какво представлява S+ Shift

Системата S+ Shift не добавя истински предавки, а ги симулира. Подобно на „фалшивите предавки“, активирани от пера на волана в електрически автомобили като Ioniq 5 N на Hyundai, технологията на Honda съчетава модулация на електрическия мотор със звука на двигателя, за да имитира усещането от трансмисия с двоен съединител в ръчен режим. Двигателят с вътрешно горене вдига обороти, симулира междинна газ при понижаване на предавка и „задържа“ обороти при команда. В същото време електрическият мотор регулира въртящия момент, за да пресъздаде усещането за превключване нагоре, надолу и за моторна спирачка.

В действителност двигателят играе предимно ролята на генератор на звук и резервен източник на енергия. За разлика от системите за изкуствен звук като тази на Hyundai или „Fratzonic exhaust“ на Dodge, двигателят на Prelude е истински и издава реални шумове. Именно тук се крие предимството на Honda.

Компромисите

Симулираното превключване на предавки обаче води и до някои компромиси. Електрическият мотор не се нуждае от предавки, а прекъсването на въртящия момент е изкуствено по своята същност. Всеки, който се състезава с електрически автомобил, не би използвал подобни симулации, а би заложил на непрекъснатата мощност за максимална производителност. Въпреки това шофирането по обществени пътища често е свързано повече с усещанията, отколкото със скоростта, и Honda залага на това, че ентусиастите ще искат да почувстват нещо, когато дръпнат перото на волана.

Добрата новина е, че S+ Shift е функция, която може да бъде изключена. По всяко време водачът може да се върне към тихото и плавно шофиране в стил електромобил или дори да активира режим на управление с един педал. Тази гъвкавост е нещо, което автомобил само с бензинов двигател никога не би могъл да предложи.

Засега от Honda заявяват, че S+ Shift ще бъде ексклузивна за Prelude, но не би било изненада, ако технологията се появи и в други модели. Бъдещ хибриден или електрифициран Civic Si, Type R или дори модел с ниво на оборудване Sport биха били естествени кандидати. Дали това е по-скоро трик, или гениално решение, предстои да видим, след като получим възможност да тестваме Prelude. На теория обаче това е умен опит да се запази интересът на ентусиастите в един все по-електрифициран свят.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации