Японският производител Honda обяви сервизна акция в САЩ за най-скъпия вариант на модела CR-V. Според официалната информация, охладителната течност в горивната клетка на CR-V e:FCEV може да изтече в корпуса на модула, което да доведе до късо съединение.
Каква е причината за проблема?
В документацията по случая се посочват две потенциални причини. Първата е свързана с промяна в производствения процес, която е намалила количеството на използвания уплътнител в определени зони. Втората е, че доставчикът не е изпълнил коректно процедурата по финална обработка на жлеба за О-пръстена на шарнирната връзка, което допълнително влошава уплътняването.
Когато охладителна течност попадне в корпуса на горивната клетка, може да възникне електрическо късо съединение. Това води до появата на предупреждение за проблем със заземяването. На приборното табло на автомобила могат да се изпишат до четири различни съобщения, като се започне с предупреждения за проблем в захранващата система и изолационната течност на горивната клетка.
Какви са последствията за водачите?
Сложната задвижваща система на CR-V e:FCEV може също така да премине в авариен режим, ограничавайки мощността до 20 киловата (27 к.с.). В най-крайния случай на приборното табло ще се появят съобщения, които указват на водача да не управлява автомобила и да спре на безопасно място възможно най-скоро. Доставчик на въпросния компонент е Fuel Cell System Manufacturing (FCSM).
FCSM е съвместно предприятие между Honda и един от трите големи автомобилни производители в Детройт. Серийното производство на съвместно разработените системи с горивни клетки е започнало през януари 2024 г.
Решение и график на сервизната акция
Засегнатите автомобили са произведени в периода между юни 2024 г. и март 2025 г. Този модел се сглобява в завода Performance Manufacturing Center в Мерисвил, Охайо. Неговият електрически задвижващ модул и силова електроника се доставят от Vitesco Technologies.
Американското подразделение на Honda е получило първия сигнал за описания проблем през ноември 2024 г. след гаранционна рекламация. През януари 2025 г. инженерите на компанията са успели да пресъздадат условията, водещи до теча, което е дало начало на по-задълбочено разследване. По време на проверката Honda е установила и несъответствие с Федерален стандарт за безопасност на моторните превозни средства.
Към момента на компанията са известни 14 гаранционни претенции, подадени в периода от 3 юни 2024 г. до 4 декември 2025 г. Решението на проблема се състои в подмяна на целия модул на горивната клетка с нов, който има подобрени гумени уплътнения и коректно обработени компоненти. Доставчикът е отстранил пропуска в производството през май 2025 г.
Дилърите са били уведомени за сервизната акция на 12 декември 2025 г., а собствениците на засегнатите автомобили трябваше да бъдат информирани по пощата най-късно до 2 февруари 2026 г. Моделът CR-V e:FCEV се предлага ексклузивно на лизинг в Калифорния, като може да бъде поръчан с кредити за водородно гориво на стойност до 15 000 долара за срока на договора. Двата му резервоара събират до 4,3 кг водород под налягане.
В комбинация с батерия с капацитет 17,7 кВтч, общият пробег на автомобила достига 435 км. Само на електричество може да бъдат изминати до 47 км.
Последвайте ни в Google News