В Америка Honda Odyssey е единственият миниван в своя клас без хибридна версия. В Япония обаче нещата стоят по по-различен начин.
Едно име, два различни модела
Общоизвестен факт е, че в момента се продават две версии на Honda Odyssey. Едната е предназначена за северноамериканския пазар, а другата – за повечето азиатски пазари. Тази практика съществува от близо 25 години, още от представянето на второто поколение през 1999 г. Плъзгащите се врати са задължителни за минивановете в САЩ, а азиатската версия получи такива едва през 2013 г.
Трябва да се отбележи, че американският Odyssey се е предлагал и в други части на света, особено на пазари, които предпочитат по-голямото и широко купе с плъзгащи се врати. Например моделът, който се продава в Близкия изток, е същият като този в американските шоуруми. В Япония и Китай обаче се предлага по-компактният вариант. Различни пазари, различни предпочитания.
Скорошни обновления
Японската версия на Odyssey наскоро получи няколко обновления. След основния фейслифт в края на 2020 г., промените по модел 2025 г. са далеч по-фини. Самият модел е на пазара от доста време, като дебютът му беше в края на 2013 г.
Новостите тази година се свеждат до нови цветови опции и добавянето на ниво на оборудване „Black Edition“. Макар промените да не са съществени, причината да споменаваме този модел е, че той разполага с нещо, от което американският Odyssey отчаяно се нуждае – хибридна версия.
Електрическо задвижване за Япония и Китай
Азиатската версия на Odyssey (с изключение на Близкия изток) никога не е предлагана с V6 двигател. Най-големият двигател за нея беше познатият 2.4-литров агрегат (K24 за феновете на Honda), който се вграждаше и в CR-V, и в Accord, преди те да преминат към по-малки турбомотори.
От 2023 г. Odyssey за Япония и Китай се предлага само като хибрид. Той използва същата система като Accord, Civic и CR-V Hybrid, която включва 2.0-литров двигател с цикъл на Аткинсън, съчетан с компактна батерия и два електромотора.
Въпреки това мощността от 181 к.с. и 315 Нм въртящ момент не е особено впечатляваща и е дори по-ниска от тази на Civic Hybrid. За сравнение V6 двигателят в американския Odyssey генерира 280 к.с. и 355 Нм въртящ момент. Японският модел обаче компенсира с изключителна икономичност, като според официалната документация разходът на гориво достига до 4.8 л/100 км.
Нуждата от хибрид на пазара на миниванове
Всички конкуренти на Odyssey вече предлагат хибридна опция. Kia Carnival има такава, както и Chrysler Pacifica. Toyota дори стигна по-далеч, като направи актуалното поколение на Sienna изцяло хибридно, с допълнителен бонус под формата на задвижване на всички колела. Очевидно е, че 2.0-литровият хибрид в японския и китайския Odyssey няма да е достатъчен, за да задоволи американските потребители, но това само подчертава нуждата от електрифицирана версия за САЩ.
Все пак има лъч надежда. Honda работи усилено по ново поколение V6 двигатели, които могат да бъдат съчетани с хибридната технология e:HEV. Ако следващият Odyssey получи такъв агрегат, той ще бъде единственият шестцилиндров хибрид в своя клас – уникално предимство, на което Honda със сигурност може да заложи.
Освен това Odyssey се нуждае от цялостен редизайн. Моделът все още е солиден избор в своя клас, но настоящата версия се базира на автомобила, представен за първи път през 2018 г. Очаква се изцяло нов модел да се появи до 2029 г., така че дотогава миниванът на Honda ще продължи да се предлага без хибридна версия.
Последвайте ни в Google News