След двугодишно участие на Civic Type R в най-престижния японски пистов шампионат, Honda ще го замени със състезателна версия на възродения модел Prelude от 2026 г.
Дебют в Super GT
Състезателното подразделение на компанията, Honda Racing Corporation (HRC), обяви, че новото купе Prelude ще се състезава във висшия клас на шампионата Super GT. Автомобилът ще се включи в дивизията GT500 през сезон 2026.
Прототипът на състезателния Prelude-GT беше представен на 30 септември на японската писта „Суго“. Той ще заеме мястото на Civic Type R-GT, който се състезава през 2024 и 2025 г., а преди него в шампионата участваше NSX-GT (от 2017 до 2023 г.).
Клас GT500 е съставен изцяло от заводски подкрепени отбори, включително трите японски автомобилни гиганта – Toyota, Honda и Nissan. Това означава, че Prelude-GT ще се изправи срещу преки конкуренти като Toyota GR Supra и Nissan Z GT500.
От HRC съобщиха, че първият тестов ден на пистата „Суго“ е бил успешен. Автомобилът се е движил безпроблемно, докато инженерите са извършвали първоначални проверки. След продуктивна сутрешна сесия, лошото време е наложило отмяната на следобедните тестове.
Техниката зад състезателния болид
От 2014 г. насам всички автомобили в клас GT500 използват 2.0-литров четирицилиндров бензинов двигател с турбокомпресор, който генерира мощност от около 660 к.с. (485 kW). Това са така наречените „силуетни“ състезателни автомобили – те използват специално изработено монокок шаси от въглеродни влакна, покрито с каросерия, която само визуално наподобява серийните модели.
По тази причина състезателният Prelude-GT ще има малко общо със серийния автомобил, който ще се появи в шоурумите. Очаква се моделът за масовия пазар да разчита на четирицилиндрово хибридно задвижване и да използва компоненти от окачването и управлението на Civic Type R.
Стратегически избор за Honda
Решението на Honda да замени Civic Type R с Prelude в клас GT500 е любопитно, тъй като няколко от конкурентите на новото купе се състезават в по-отворения клас GT300. В него участват както независими, така и заводски отбори, а участниците имат свободата да използват двигатели с всякакъв размер и конфигурация (от четири до десет цилиндъра), с атмосферно пълнене или с един или два турбокомпресора.
В този клас се състезават и GT3 автомобили от европейски производители, което води до по-голямо разнообразие. Сред известните участници са заводските Subaru BRZ GT300 и Mercedes-AMG GT3, както и частните Lexus LC500 GT и Toyota GR86 GT300.
Prelude-GT ще наследи умерено успешния Civic Type R-GT, който до момента е записал една победа и девет подиума в рамките на двугодишното си участие, като до края на кариерата му остават още две състезания.
Сезон 2026 на Super GT ще започне на 12 април със състезание с дължина 300 км на пистата Okayama International Circuit в Япония.
Последвайте ни в Google News