Horse Powertrain, глобален доставчик на системи за задвижване, представи своите последни иновации при хибридните и конвенционалните двигатели по време на изложението IAA Mobility в Мюнхен. Компанията доставя компоненти за водещи автомобилни производители като Renault, Geely, Volvo, Proton, Nissan и Mitsubishi.
Акцентът на презентацията беше дебютът на Horse C15 – ново семейство компактни системи за удължаване на пробега. Двигателят, генераторът и охладителната система са интегрирани в корпус с формата на куфар с размери едва 48 x 49 x 25 см. Модулът е проектиран за гъвкав монтаж – както хоризонтално, така и вертикално.
Системата е базирана на 1,5-литров четирицилиндров двигател. Атмосферната версия с мощност около 95 к.с. е предназначена за по-малки автомобили, докато вариантите с турбокомпресор могат да достигнат до 163 к.с. C15 е съвместим с широк спектър от горива, включително бензин, етанол, метанол и синтетични горива.
Иновации от хибриди до водород
Друга ключова иновация, представена от Horse, е бъдещата хибридна система, показана за първи път на автомобилното изложение в Шанхай. Това цялостно решение обединява двигател, трансмисия, електромотор и силова електроника в един модул. Системата позволява изцяло електрически автомобили да бъдат преобразувани в хибридни, плъгин хибридни или модели с удължен пробег с минимални промени в конструкцията.
Horse представи два варианта на системата:
Версия с висока производителност, широка около 74 см, която разполага с два електромотора.
Ултракомпактна версия с ширина 66 см и един електромотор.
И двете конфигурации използват 1,5-литров четирицилиндров двигател, съчетан със специализирана хибридна трансмисия.
Компанията дебютира и със своя Horse 4DHT120 – компактен задвижващ модул „5 в 1“, който комбинира електромотор с хибриден стартер-генератор, модул за силова електроника и трансмисия. С непрекъсната мощност от 108 к.с., пикова мощност от 191 к.с. и въртящ момент от 300 Нм, 4DHT120 предлага пространствено ефективно и високопроизводително хибридно решение.
Horse Powertrain представи и M20 Hydrogen – нов водороден двигател с вътрешно горене, базиран на 2,0-литрова четирицилиндрова дизелова платформа. Той осигурява мощност до 123 к.с. и въртящ момент от 300 Нм, като същевременно отговаря на емисионните стандарти Евро 7. Емисиите на CO2 са под един грам на километър благодарение на новоразработена система за директно впръскване и запалване, както и на оптимизирана горивна камера. Със степен на сгъстяване 10:1 двигателят постига степен на оползотворяване на водорода от 94,3%, което е сравнимо с тази на системите с горивни клетки, но без да разчита на редки суровини.
Компанията представи и двигателя B15, разработен специално за хибридни приложения. Този 1,5-литров бензинов двигател достига термична ефективност от 41,7%, като осигурява до 163 к.с. и 255 Нм въртящ момент. Той е съчетан с хибридна трансмисия, която позволява бързо време за реакция и висока експлоатационна ефективност. Въпреки своята производителност, трансмисията остава лека – 304 кг.
Horse Powertrain показа и няколко авангардни компонента, предназначени да подобрят ефективността и производителността в цялото си портфолио от задвижващи системи.
Един от акцентите беше технологията Turbulent Jet Ignition (TJI), разработена в партньорство с Aramco. Тази технология заменя традиционната запалителна свещ със система за запалване с предкамера, което значително подобрява ефективността на горене. Тестове на 1,8-литров двигател са показали 5% намаление на емисиите по цикъла WLTP. Серийното производство е планирано за 2029 г.
Друга иновация е нов високопроизводителен GaN генератор, който използва полупроводникова технология с галиев нитрид (GaN). Модулът е с 20% по-компактен от конвенционалните системи, постига 95% ефективност и осигурява 68 к.с. при 4500 об/мин.
Накрая, Horse представи аморфен електромотор, който използва ултратънка стомана за драстично намаляване на загубите в ядрото. Моторът поставя нов стандарт с 98,2% ефективност, пикова мощност от 191 к.с. и въртящ момент от 361 Нм.
Разговор с Матиас Джанини: Прагматичен подход към мобилността
С последните си иновации Horse Powertrain затвърждава ролята си на доставчик на комплексни системи, предлагайки широко портфолио от решения за хибридни двигатели и двигатели с вътрешно горене. Компанията се стреми да играе ключова роля в глобалния преход към задвижващи системи с по-ниски емисии.
В разговор с главния изпълнителен директор на Horse Powertrain, Матиас Джанини, бяха обсъдени визията на компанията и по-широката посока на автомобилната индустрия. Въпреки че ръководи фирма, специализирана в технологиите за вътрешно горене, Джанини подчерта, че не е против електрическите автомобили, а по-скоро подкрепя диверсифициран и реалистичен подход към мобилността.
Джанини отбеляза, че на автомобилното изложение в Париж миналата година е забелязал промяна в нагласите. Според него индустрията, особено в Европа, започва да осъзнава необходимостта от конкретни действия за пускане на пазара на нови технологии и реални продукти. Той добави, че са нужни повече алтернативи, но нито един производител не може да се справи с всичко наведнъж. Ако всеки се опитва да покрие всички направления, никой няма да постигне значим напредък.
Той посочи Германия като ясен пример, където обемите намаляват, печалбите се свиват, заводи се затварят и служители се съкращават. В същото време липсата на политическа подкрепа затруднява инвестиционните решения.
Коментарите на Джанини отразяват нарастващото в индустрията усещане, че иновациите трябва да се основават на икономически и индустриални реалности и че успешният преход към устойчива мобилност изисква прагматичен подход с множество пътища.
Джанини подчерта, че целта за въглеродна неутралност и сътрудничество с правителствата е ясна. Пътят за постигането ѝ обаче не е един и същ за всички. По думите му, все повече се осъзнава, че ще е необходим набор от алтернативни технологии. Това повдига важен въпрос пред производителите на автомобили: с кого да си партнират. Макар че те могат да постигнат много самостоятелно, партньорствата често са по-ефективни. Именно тук се вписва мисията на компанията – да преосмисли мобилността за всички.
Джанини сподели и своята гледна точка за бъдещето на електрическите превозни средства и дългосрочната производствена стратегия на Horse Powertrain.
Той заяви, че напълно подкрепя стратегията за изцяло електрически автомобили. Въпреки това, дори до 2040 г., повече от половината от всички нови превозни средства все още ще бъдат оборудвани с двигатели с вътрешно горене. Ролята на Horse е да намали сложността за производителите и да им позволи да се съсредоточат върху основните си силни страни, като запълват специфични технологични или географски пропуски.
Джанини посочи Испания като ключов пример за продължаващия индустриален ангажимент на компанията.
Той определи заводите във Валядолид, Севиля и други места като много важни за компанията. Там се произвежда 1,2-литровият хибриден двигател за Renault Group с годишно производство над един милион броя. Той потвърди, че компанията продължава да инвестира в тези обекти, поддържа силно сътрудничество със синдикатите и цени високо региона. Испания ще остане жизненоважна част от бъдещите им операции.
Джанини подчерта значението на регионалната гъвкавост и интелигентното планиране на платформите.
Според него са нужни различни решения в зависимост от региона. Визията му е производителите да могат да проектират бъдещите автомобили предимно като изцяло електрически, без да се налага да избират между множество платформи. Днес мултиенергийните платформи генерират ненужни разходи и сложност. Модулните решения, като електрически автомобили с опционални удължители на пробега или хибриди, запазват гъвкавостта, без да създават паралелни структури. Това помага за намаляване както на инвестиционния натиск, така и на риска за производителите.
Джанини подчерта и позицията на Horse Powertrain като ключов фактор за мащабируеми и реални решения.
Той обясни, че продуктите на компанията не са просто теоретични концепции. Horse произвежда над 8 милиона електродвигателя годишно и е третият по големина производител на задвижващи системи в света, като вече обслужва приблизително 80% от пазарните изисквания. Бъдещите им продукти се разработват с модулен „plug-and-play“ подход, за да се осигури лесно интегриране и драстично да се намали работата за производителите.
Джанини коментира и намаляващата роля на дизеловите двигатели.
Той отбеляза, че дизелът остава актуален в определени пазарни ниши, но дългосрочният му спад е неизбежен. Компанията продължава да подкрепя клиентите си при нужда, но не вижда устойчиво бъдеще в дизеловите технологии.
В заключение, Джанини говори за регулациите на ЕС, които предстоят през 2035 г.
Той заяви, че не може да предвиди дали плановете ще бъдат променени. Изрази обаче надежда, че политиците ще станат по-отворени към технологиите. Мисията за декарбонизация е безспорна, но според него грешката е била, че политиците не само са поставили цели, но и са определили конкретни технологии. Би било по-разумно да се поставят амбициозни, но реалистични цели и да се има доверие на индустрията да разработи решения.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща

