Въпреки скорошните проблеми, свързани с имиграционните власти, Hyundai не забавя темпото. Корейският производител обяви, че стартира втората фаза от разширяването на своя завод „Metaplant“ в Джорджия с инвестиция от 2,7 млрд. долара. Средствата ще създадат 3000 нови работни места и ще подкрепят производството на електрически и хибридни автомобили на американска земя.
Разширяване на Metaplant за половин милион автомобила годишно
Заводът на Hyundai в Джорджия получава сериозна финансова инжекция от Корея за старта на втората фаза от разширяването си. Инвестицията от 2,7 млрд. долара ще увеличи производствения капацитет с 200 000 автомобила. Така общото годишно производство в Джорджия ще достигне половин милион превозни средства до 2028 г., като ще включва 10 хибридни и изцяло електрически модела.
Новината беше официално обявена от компанията по време на годишната среща с инвеститори в Ню Йорк.
За да подкрепи това производство, Hyundai съобщава, че инвестицията ще създаде около 3000 работни места. Това е значителен ангажимент. Заедно с Hyundai, Rivian, SK и множество други компании от света на електрическите автомобили, които оперират в региона, индустрията вече осигурява 26 000 работни места.
Обещанието на Hyundai представлява увеличение на заетостта в сектора с 11,5%. Инвестицията също е сериозна, добавяйки 10% към вече обещаните 27,3 млрд. долара в местната икономика на Джорджия от 2018 г. насам от производители на електрически автомобили и техните доставчици. Това ще помогне на Hyundai да постигне целта си 80% от продаваните в САЩ автомобили да бъдат произведени на местно ниво, а делът на частите от местни доставчици ще нарасне от 60% на 80%.
Самият „Metaplant“ е проектиран да бъде производствен център от следващо поколение за Hyundai в САЩ. От компанията го описват като „софтуерно дефиниран завод“ – модерен термин, който означава, че предприятието ще използва усъвършенствани системи за автоматизация и роботика, разработени на базата на инвестициите в Boston Dynamics.
Всичко това е част от плана на компанията да увеличи производството си с още 1,2 милиона автомобила до края на десетилетието, с което общият брой на електрифицираните модели ще достигне 3,3 милиона годишно. Заводът „Metaplant“ ще бъде отговорен за производството на 15% от тези автомобили.
Стратегическо значение за Hyundai
Отвъд числата, важен е стратегическият смисъл на този ход. Щатът Джорджия се превърна в неофициална столица на електрическите автомобили в югоизточната част на САЩ, а инвестицията на Hyundai е ясен вот на доверие в местната общност. Това е и корпоративен ангажимент за производство на пазара, на който се продава. Залогът, че производството на автомобили в Америка е най-добрият начин за бързи и успешни продажби, е ключов за стратегията на Hyundai за бъдещето на електрическите си модели.
Междувременно отношенията между САЩ и Южна Корея може да се нуждаят от подобряване след мащабната акция на имиграционните власти, но продължаващите инвестиции между двете страни вероятно ще допринесат за това.
По време на своята презентация на автомобилното изложение IAA Mobility миналата седмица, главният изпълнителен директор на Valeo Кристоф Перийа изрече думи, от които мнозина в бранша биха настръхнали: „Когато една индустрия изчезне, тя изчезва завинаги. Не се завръща.“
Той говори за автомобилната индустрия на Европа и по-конкретно за двойния удар, пред който е изправена. Заплахата идва не само от значителния преход от двигатели с вътрешно горене към електрически автомобили и потенциалната автоматизация на заводите, която го съпътства. Надвиснала е и опасността от навлизането на китайски електромобили, които могат да подбият ценово всичко, което европейските производители предлагат.
Перийа подкрепи предупрежденията, отправени от търговски групи като Европейската асоциация на автомобилните доставчици (CLEPA). Те призовават за правила, които някои наричат „умен протекционизъм“, за да се предотврати бързото превземане на автомобилната индустрия. От бранша алармират, че без подобни мерки последиците могат да бъдат далеч по-тежки от работните места, изгубени при преминаването от конвенционално към електрическо задвижване.
Предложения за защита на европейското производство
Според публикация в Automotive News, изискванията за европейско съдържание са водеща мярка в плана за действие на Европейската комисия за автомобилната индустрия, публикуван през март, но Перийа и лобистките групи твърдят, че няма време за губене.
Перийа обясни, че преходът от конвенционални към електрически автомобили ще струва работни места, защото производството на електромобили и техните компоненти отнема по-малко часове. От CLEPA и други организации прогнозират, че стотици хиляди позиции вероятно ще изчезнат през следващите 15 години.
В проучване, публикувано на 10 септември, CLEPA заяви, че „без спешни действия от страна на ЕС“ Европа може да загуби до 350 000 работни места поради „комбинирания ефект от прехода в задвижването и прехвърлянето на стойност извън ЕС“.
Китайски производители като BYD, Chery и Leapmotor вече изграждат монтажни заводи в Европа или са обявили планове да произвеждат на континента. Перийа предупреди, че ако автомобилите от тези заводи се сглобяват от предварително подготвени комплекти (т.нар. semi-knockdown или complete knockdown), тогава още повече работни места могат да бъдат засегнати.
Той заяви, че преходът към електромобили сам по себе си е сериозен удар. Но когато към това се добави и възможността делът на местно произведените компоненти да намалее за сметка на внос от Китай, „тази двойна ерозия става неприемлива“.
Предварително сглобените комплекти са голямо притеснение, особено след като производители като Chery създават бази в Испания само за финалния монтаж. И въпреки че местни работници ще бъдат наети за тази дейност, работните места при доставчиците на батерии, задвижващи системи и други компоненти може вече да не са в Европа.
Ето защо защитниците на европейската автоиндустрия призовават за изискване за местно съдържание, достигащо до 80%. За сравнение, при автомобилите с двигатели с вътрешно горене този дял е около 90%, докато при електромобилите е едва между 35% и 45%.
Ситуацията напомня значително на изискванията за местно производство за данъчните облекчения за електромобили в САЩ при администрацията на Байдън. Ако даден производител искаше да се класира за кредита, трябваше да отговаря на определени изисквания за произход на частите – в противен случай цената му ставаше неконкурентна. „Когато индустрията изчезне, изчезва и експертизата. Цялата екосистема изчезва“, заключи Перийа.
Краят на данъчните облекчения за електрически автомобили в САЩ е неприятна новина. Макар пазарът вече да свиква с тази мисъл, липсата на субсидия от 7500 долара ще се усеща болезнено при всяка следваща покупка на нов електрически модел. Оказва се обаче, че тази промяна има и една положителна страна, поне според новия стартъп Slate – по-добра наличност на батерии.
Промяна в динамиката на пазара
Тъй като големите автомобилни производители намаляват производството си в отговор на очакваното забавяне в търсенето на електромобили, ефектите започват да се усещат по цялата верига на доставки. Производителите на батерии например съобщават, че за първи път от години разполагат със свободен производствен капацитет. Макар това да не е добра новина за счетоводителите им, то е отлично за стартиращи компании като Slate и за всеки друг, който доскоро е плащал завишени цени за батерии поради огромното търсене.
По време на скорошна конференция на Fortune, изпълнителният директор на Slate, Крис Барман, коментира ситуацията. Той заяви, че отпадането на субсидиите е отворило нови възможности за компанията му. Барман обясни, че докато други в индустрията преразглеждат плановете си за пускане на нови електрически модели, това освобождава капацитет при доставчиците. В резултат Slate вече може да проучва различни производители на батерии и да търси по-добри ценови условия.
Въздействие върху цените
Думите на Барман отразяват мнението и на други експерти в сферата на електрическите автомобили. В исторически план цените на батериите следват тези на суровините и нарастват заедно с търсенето. В същото време обаче икономиите от мащаба спомогнаха за намаляване на общата цена за киловатчас до рекордно ниски нива. Това обяснява защо толкова много производители и техни партньори инвестираха сериозно в локални мощности за производство на батерии през последните няколко години.
Ако търсенето на батерийни клетки спадне, очакванията са и цените да последват тази тенденция. В крайна сметка предлагането и търсенето ще намерят своя естествен баланс, който отразява реалната пазарна цена. Това е добра новина за производителите, които искат да намалят разходите си, и още по-добра за малките стартъпи в сектора.
За Slate в частност, възможността да купуват батерии, без да бъдат притискани от пазарния дефицит, е нещо, от което компанията без съмнение е развълнувана. Това им дава свободата да оценяват различни производители и ценови предложения, за да компенсират разходите по своя изключително достъпен електрически пикап. А това може дори да доведе до допълнително понижаване на крайната му цена.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща новина


Подобни публикации

Kia K4 с европейска спецификация, пълният хибрид идва през 2026 г.

Китайският Bugatti на Dreame дебютира през 2027 г. с електрическо и хибридно задвижване

Експерт по сигурността: Китайските автомобили са „устройства за наблюдение“
