Нека бъдем наясно – Hyundai Ioniq 5 N е изключителен автомобил. Той беше първият електрически модел, който участва пълноценно в традиционния сравнителен тест на спортни коли на списание CAR, състезавайки се наравно с най-добрите автомобили с двигатели с вътрешно горене. Моделът напълно доминира над всеки друг електрически „хотхеч“ (мощен спортен хечбек), с който е сравняван. Накратко, той е превъзходен.
Тук обаче се появява потенциален проблем в лицето на Ioniq 6 N. На пръв поглед изглежда лишено от смисъл два почти идентични автомобила да се борят за едни и същи клиенти. Реалността обаче се оказва малко по-различна.
Какво е новото?
В сравнение със стандартния Hyundai Ioniq 6, промените са почти във всеки детайл. Спрямо Ioniq 5 N измененията са по-малко, но има фини разлики, които водят до значителни резултати.
Външно моделът получава заден спойлер тип „лебедова шия“, който допринася за генерирането на 96 кг притискаща сила. Следата е разширена с 60 мм, калниците са по-издути, а множество допълнителни аеродинамични елементи осигуряват стабилност при висока скорост.
Истински интересните решения обаче са скрити под ламарините. Инженерите от N дивизията на Hyundai са преработили сериозно динамиката, като 6 N има по-нисък център на накланяне в сравнение с 5 N, нови амортисьори, по-твърди пружини, нови шенкели и подобрено охлаждане на батерията.
Настройките в N режимите на шофиране предлагат още по-голяма свобода от тези в неговия (и без това сложен) събрат Ioniq 5 N. Режимът N Drift Optimiser позволява прецизен контрол върху спирачното усилие на задните колела, ъгъла на поднасяне и превъртането на гумите. Налична е дори функция Track Map, която показва детайли за най-близката състезателна писта.
Воланът с многобройни функции е същият като при 5 N, но централният екран на инфоразвлекателната система тук има малко по-ясно подредено меню.
Всичко това означава, че Ioniq 6 N е много повече от просто различна емблема. Той се стреми да бъде универсалният инструмент сред електрическите спортни автомобили, предлагайки по-широк спектър от възможности дори от своя събрат. Комфорт в ежедневието? Налице. Забавление на пистата? Също.
Какви са техническите характеристики?
Основните данни са предвидимо впечатляващи. Ioniq 6 N използва платформата E-GMP (същата като при 5 N) и изпраща чудовищните 650 к.с. към четирите колела, макар и само за десетсекундни интервали в режим N Grin Boost. Стандартната мощност е 609 к.с. На разположение е въртящ момент от 740 Нм, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема само 3,2 секунди – с 0,2 секунди по-бързо от 5 N.
Благодарение на 800-волтовата архитектура, зареждането от 10 до 80% е възможно само за 18 минути. При спиране на станция Fastned в Северна Франция беше отчетена скорост на зареждане до 254 кВт – една от най-високите, постигани в реални условия.
Автомобилът използва същата батерия с капацитет 84 кВтч като 5 N, но страда от същата липса на ефективност. Hyundai може да твърди, че 6 N има по-широк спектър от възможности, но реалният пробег варираше между 230 и 380 км в зависимост от стила на шофиране. Това обаче не се различава съществено от разхода при спортен бензинов автомобил.
Как се усеща зад волана?
Тук се проявява двойствената природа на Ioniq 6 N. Ако започнете пътуването в режим „успокояваща гора“ – със звуци на чуруликащи птици и ромолящи потоци – лесно можете да се заблудите, че управлявате кротък еко седан. Но с едно натискане на N бутона на волана сякаш облаците се разкъсват и в купето нахлува ръмжащ саундтрак. Разбира се, това е илюзия – синтезиран звук, който звучи невероятно близо до V6 двигател, допълнен с пукане при превключване на по-ниска предавка. Резултатът обаче е изненадващо сполучлив.
В движение 6 N не е толкова необуздан и първичен като 5 N, но е не по-малко забавен. Той вдъхва увереност – докато Ioniq 5 N може да бъде по-нервен и рязък, 6 N е по-композиран. Остротата и удоволствието са налице, но поднесени с малко повече финес. Любимият ми N режим беше Drift Optimiser.
Той има три основни настройки: Initiation (Иницииране), Angle (Ъгъл) и Wheel Spin (Превъртане на колелата), всяка от които с няколко степени. За да се влезе в този режим, трябва да се изключи системата за контрол на стабилността (ESC) и да се избере режим Sport. Докато всичко това бъде настроено, ваш приятел с VW Golf GTI вече ще е стигнал далеч напред.
Веднъж активиран, режимът работи брилянтно. С най-висока настройка на Initiation, която прехвърля максимално спирачно усилие към задните колела (имитирайки задействане на ръчна спирачка), 6 N реагира точно както се очаква. Усещането е, че автомобилът постепенно разкрива своя потенциал, докато шофьорът опознава сложните режими, и достига кулминацията си в точния момент.
Воланът не предлага най-богатата обратна връзка, но е остър и директен. Спирачките биха могли да са малко по-информативни, но са достатъчно мощни, за да вдъхват увереност. По-важното е, че това е автомобил, който е забавен, интересен и многопластов.
Смяната на симулираните предавки с планките на волана е удоволствие в серия от завои. Автомобилът не страда от същите проблеми с прехвърлянето на тежестта, които засягат 5 N, и реагира предвидимо. При леко отнемане на газта на влизане в завой, задната част се стяга приятно, колата се завърта около центъра си и се усеща пъргава. За автомобил, тежащ близо 2,5 тона, той е забележително атлетичен.
При рязка смяна на предавките, когато оборотите стигнат до червената зона (всичко това е симулация), прекъсването на въртящия момент е агресивно и напомня на състезателна скоростна кутия. Гърленият звук при отпускане на газта допринася за театралното усещане.
Дали забравям, че съм в електрически автомобил? Мисля, че няма значение. Системата работи. Забавно е. И това е всичко.
Откритите пътища дават възможност да изляза от режим N и да видя как колата се отпуска. Едно натискане на бутона за режими на шофиране ни връща в Normal. Звукът на двигателя остава, затова го изключвам ръчно. Точно тук 6 N разкрива по-широкия си спектър от възможности в сравнение с 5 N.
Возията на 6 N все още е твърда, но подобрените амортисьори придават на автомобила по-изтънчено усещане. Докато 5 N преминава по-рязко през неравностите, 6 N ги поема по-плавно и има по-малко нежелани движения на каросерията при неравности в средата на завоя. По-лесно е да се поддържа плавен ритъм на пътя и се налага по-малко борба с автомобила.
Когато е в режим Normal – със заглушен саундтрак и отпуснато поведение – 6 N е готов да поглъща километри по магистралата с лекота. Тази способност да бъде едновременно спортен и комфортен е истинският коз на Ioniq 6 N.
Какво е усещането в интериора?
Ако сте били в стандартен Ioniq 6, основите са същите – огромно пространство за краката на задните седалки, равен под и минималистично арматурно табло. Тук обаче изобилстват акценти от N дивизията. Седалките са брилянтни: предлагат отлична опора, отопление и вентилация и създават усещане за по-уютна обвивка в сравнение с тези в Ioniq 5 N, който в сравнение се усеща малко по-просторен.
Дигиталните елементи също са получили N подобрения. Големите екрани са лесни за използване, но, както вече споменахме, прекалено сложни. N режимите са на един бутон разстояние, а вече не е нужно да се натиска бутон „Grin Boost“ всеки път, когато искате пълна мощност – колата е достатъчно интелигентна, за да знае, че когато сте в спортен режим, трябва да я предостави.
Преди покупка (нива на оборудване и конкуренти)
Към момента на писане на статията, Hyundai все още не е финализирал пълната гама от N аксесоари, както и официалните спецификации и цени за пазара. Очаква се обаче цените да бъдат до голяма степен сходни с тези на 5 N, или около 65 000 паунда.
Конкурентите? Засега те са много малко. Tesla Model 3 Performance го изпреварва по ускорение, но не може да се мери с ангажиращото усещане и възможностите за персонализация на Hyundai. BMW i4 M50 е друга опция: по-голям, по-тежък и не толкова отявлено забавен. Може би най-сериозната конкуренция идва от самия Hyundai – Ioniq 5 N, който е с по-висока каросерия и по-екстровертен дизайн, но не толкова зрял като поведение.
Заключение
Това, което Ioniq 6 N прави по-добре от повечето други, е да внесе истинска двойствена природа в сегмента на бързите електрически седани. Той е забавен и пъргав, без да е рязък, и достатъчно ангажиращ, когато пътят или пистата го изискват. В същото време ще ви отведе до вашата дестинация в тих комфорт и е пълен с практични решения.
Моделът не е особено красив – поне в моите очи, преувеличената аеродинамика и черният цвят не ласкаят линиите на 6 N – но притежава огромен характер. Изборът между него и 5 N определено е труден, но аз предпочитам малко по-широките възможности на 6 N, тъй като усещам, че този автомобил би се вписал в ежедневието ми с по-малко компромиси. Някои биха предпочели класическата простота на Golf GTI, но като спортен автомобил за ерата след бензина, Ioniq 6 N е един много добре завършен продукт.
Забавен, функционален и леко луд. Приемам и трите.
Технически характеристики
Цена (при представянето): не е обявена
Старт на продажбите: февруари 2026 г.
Двигател: два електрически мотора с обща мощност 641 к.с., 740 Нм въртящ момент, батерия с капацитет 84 кВч и DC зареждане с мощност до 263 кВ
Трансмисия: едностепенна скоростна кутия, задвижване на четирите колела
Динамични показатели: ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,2 секунди, максимална скорост 257 км/ч, пробег около 467 км (приблизително), 0 г/км CO2 емисии
Размери (дължина/широчина/височина): 4935/1940/1495 мм
Последвайте ни в Google News